یبوست و علت یبوست شدید چیست

یبوست و علت یبوست شدید چیست

یبوست چیست

یبوست چیست؟ افراد برای رفع نیاز بدن خود هر روز غذا مصرف می کنند این مواد از دهان وارد شده و سپس به معده می رود و از آنجا وارد روده کوچک و بزرگ شده و سپس تخلیه می شود. روده ها معمولاً باید تا 3 بار در روز یا حداقل هر سه روز یک بار تخلیه شوند. اگر این کار خشک و سفت باشد به آن یبوست می گویند.

علت یبوست

یبوست و علت یبوست شدید چیست؟ یبوست وضعیتی است که می تواند هر فردی را در زندگی تحت تاثیر قرار دهد، اما گاهی اوقات برخی از افراد یبوست مداوم دارند. بهترین راه برای پیشگیری یا حتی رهایی از یبوست، تغییر سبک زندگی است. برای این کار اگر با نوشیدن مایعات مشکل پزشکی ندارید، روزی ۲ تا ۴ لیوان آب بنوشید و سعی کنید صبح ها نوشیدنی های گرم مصرف کنید. رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه ها و فیبر کافی داشته باشید و از ورزش و تحرک چشم پوشی نکنید. همچنین با توجه به اینکه می توانید از برخی داروها استفاده کنید، به تاثیر این داروها بر یبوست توجه کنید و طبق تجویز پزشک مکمل یا رژیم غذایی مناسب را انتخاب کنید.

علت یبوست متعدد است. ممکن است فقط به دلیل وجود عضله در روده خود دچار یبوست شوید یا با خوردن برخی غذاها دچار یبوست شوید. شدت یبوست نیز در افراد مختلف متفاوت است و می تواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد.

امروزه با توجه به فضاهای بسته و محدود و زندگی کم تحرک و ماشینی، رفت و آمد افراد بسیار کاهش یافته و همین امر باعث ایجاد یبوست بیشتر در افراد و حتی کودکان شده است. بنابراین بهتر است این موضوع را روزی یک ساعت برای حرکات ملایم و یا حتی پیاده روی و ورزش های مورد علاقه خود با دقت در نظر بگیرید. حداقل چهار روز در هفته ورزش کنید، نوشیدن آب و میوه کافی می تواند تاثیر مستقیمی بر یبوست داشته باشد.

علت یبوست شدید

علت یبوست شدید

علت یبوست شدید می تواند در اثر مصرف برخی مواد غذایی ایجاد شود، به عنوان مثال ممکن است برخی افراد به لبنیات حساسیت داشته باشند و این افراد پس از مصرف آن دچار یبوست شوند. بنابراین بهتر است میزان مصرف لبنیات را کنترل کنید. البته به طور کلی مصرف زیاد شیر باعث ایجاد یبوست در انسان می شود.

اگر پس از اصلاح سبک زندگی همچنان از یبوست شدید رنج می برید، یعنی. تغذیه سالم و دریافت سبزیجات، میوه ها و آب کافی در رژیم غذایی و ورزش؛ برای اطلاع از علت یبوست شدید خود به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است نیاز به تداخل دارویی و آزمایشات اضافی باشد. گاهی اوقات پولیپ روده کوچک یا حتی انسداد روده در صورت عدم درمان می تواند باعث یبوست شود. می تواند به سرطان تبدیل شود.

البته به خاطر داشته باشید که استرس و افسردگی خود عامل ایجاد یبوست هستند. برخی از داروها مانند داروهای قلبی و تیروئید و داروهای کاهش فشار خون و چربی ها نیز می توانند بر یبوست تأثیر بگذارند. گاهی اوقات خود بیماری ها باعث یبوست می شوند. به عنوان مثال، بیماران مبتلا به ام اس یا مشکلات ستون فقرات و بی حرکتی، بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی، بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر یا بیماری های عضلانی کف لگن ممکن است باعث یبوست شدید شوند.

مصرف مسکن و تنباکو نیز می تواند در ایجاد یبوست موثر باشد. البته مصرف دارو در تشدید یبوست بسیار موثر است. یبوست در افراد مسن بیشتر دیده می شود و باعث کاهش حرکات روده می شود.

شیوع یبوست در زنان و مردان

شیوع یبوست در زنان و مردان یکسان است، اما از آنجایی که زنان برای حفظ اندام خود از رژیم های غذایی سخت پیروی می کنند، ممکن است بیشتر در معرض یبوست باشند. در این صورت بهتر است هنگام استفاده از رژیم از مقدار کافی فیبر، سبزیجات، میوه ها و حتی آب استفاده شود. از آنجایی که مصرف بسیاری از لبنیات و نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه در ایجاد یبوست موثر است، باید در مصرف آنها دقت کرد. یبوست که در زنان بسیار شایع است در دوران بارداری نیز به دلیل اشغال فضای شکم توسط جنین رخ می دهد. بنابراین رژیم غذایی و استفاده از توصیه های پزشکی در این دوران بسیار مهم است.

عوارض یبوست

یکی از عوارض یبوست باعث تجمع مدفوع در روده می شود و باعث درد و خستگی معده و گاهی اوقات شرایط تهاجمی در انسان می شود. یبوست شدید و طولانی مدت می تواند باعث بیماری های گوارشی و گوارشی مانند بیماری شقاق شود. به نظر می رسد این عارضه یک زخم ساده و طولی در دیواره مقعد است که می تواند باعث خونریزی و شرایط دردناک شود. اما اگر یبوست شما درمان نشود، درد و خونریزی را بدتر کرده و نیاز به جراحی دارد.

البته بسیاری از بیماران شرایط دیگر یبوست را گزارش می کنند. مانند ریزش مو، جوش، خارش و التهاب استرس، کسالت و گاهی پرخاشگری است.

چه زمانی یبوست خطرناک است

چه زمانی یبوست خطرناک است

می دانیم که دفع مدفوع به طور معمول سه بار یا حداقل هر سه روز یک بار اتفاق می افتد. اگر دفع مدفوع کاهش یابد یبوست رخ می دهد. اما چه زمانی یبوست خطرناک است؟ اگر فاصله اجابت مزاج بیشتر از این باشد می تواند باعث انسداد روده شود یا خود انسداد روده باعث یبوست شود که نیاز به مداخله جراح دارد و شکل خطرناکی است.

درمان یبوست

برای درمان یبوست باید از همان ابتدا به شدت و کمیت آن توجه کرد. اگر یبوست شما خیلی شدید نیست، یعنی منجر به ترک و درد در نشستن، کاهش وزن، خون در مدفوع، تب و ضعف نشده است، می توانید یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از فیبر و سبزیجات و میوه جات و آب فراوان داشته باشید. ورزش کنید و سیگار را ترک کنید اگر یبوست شدید دارید باید به متخصص گوارش مراجعه کنید تا آزمایشات لازم را انجام دهید تا علت یبوست شما مشخص شود. ممکن است برای انجام این آزمایشات به آزمایش خون، اشعه ایکس، کولونوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی یا سایر آزمایشات تخصصی نیاز باشد.

یبوست و طب سنتی

اگر یبوست شدید ندارید که نیاز به مداخله پزشکی دارد. از نظر یبوست و طب سنتی باید بی نظمی در رژیم غذایی و وعده های غذایی را برطرف کرد تا به طور منظم و در زمان مناسب مصرف شود، غذا به خوبی جویده شود و بلافاصله بعد از غذا نخوابید. سعی کنید هنگام غذا خوردن از تماشای تلویزیون و مطالعه و صحبت طولانی مدت خودداری کنید. از پرخوری و خوردن در حین غذا خوردن خودداری کنید. مقدار زیادی سبزیجات و میوه بخورید، ورزش کنید و در برنامه روزانه خود پیاده روی کنید. به طور منظم مایعات فراوان بنوشید و از غذاهای آبکی مانند سوپ و خورش در برنامه خود استفاده کنید. همچنین از مصرف دخانیات و مواد مخدر خودداری کنید.

→ خواندن مطلب قبلی

سلولیت و درمان قطعی سلولیت

خواندن مطلب بعدی ←

بیماری پانیک چیست

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *