سلولیت و درمان قطعی سلولیت

سلوليت و درمان قطعی سلولیت

از سلولیت چه می‌دانید

سلولیت در واقع وضعیتی است که روی پوست ایجاد می شود و باعث ایجاد برجستگی و فرورفتگی در سطح پوست می شود. برای افرادی که سلولیت در بیشتر یا قسمتی از بدن دارند، این کلمه با یک وضعیت ناراحت کننده همراه است. زیرا باعث خشن شدن پوست با به اصطلاح حفره های پنیر می شود. از سلولیت چه می‌دانید سلولیت به طور کلی در ران ها و باسن شایع تر است. اما بسیاری از افراد آن را روی بازوها، ساعد یا اطراف سینه نیز تجربه می کنند.

سلولیت چیست

اگرچه سلولیت باعث ایجاد تغییراتی در ظاهر پوست می شود، اما نمی توان آن را به عنوان یک بیماری دید. در واقع سلولیت تهدیدی برای سلامت انسان نیست و بنابراین نیازی به درمان ندارد. اما ممکن است افراد به دنبال راهی برای جلوگیری از سلولیت یا بازگرداندن پوست به حالت عادی به دلیل ظاهر ناهمگون پوست خود باشند به عبارتی سلولیت و درمان قطعی سلولیت برای انها مهم باشد.

اما سلولیت چیست؟ در بدن انسان الیافی وجود دارد که وظیفه بستن پوست و اتصال پوست به ماهیچه های زیرین را بر عهده دارند. از طرفی توده های چربی بین بافت پوست و ماهیچه های زیرین وجود دارد. با رشد این توده های چربی، پوست را به سمت بالا می کشند، اما رشته های همبند پوست در جای خود باقی می مانند. این امر باعث ناهماهنگی سطح پوست و ایجاد برجستگی یا فرورفتگی می شود. این پدیده سلولیت نامیده می شود.

اما چه چیزی باعث چنین پدیده ای می شود؟ در ادامه به بررسی علل افزایش توده چربی بین پوست و بافت عضلانی می پردازیم و خواهیم دید که علت اصلی سلولیت چیست.

سلولیت چیست

علت به وجود آمدن سلولیت چیست

با توضیحی که قبلا در مورد ماهیت و ماهیت سلولیت داده شد، اما علت به وجود آمدن سلولیت چیست اکنون می دانیم که آنچه این ناهمگونی پوست را ایجاد می کند، کشش است که باعث رشد توده های چربی در بافت پوست می شود.

اما چه چیزی باعث رشد این توده های چربی می شود؟ شاید با شنیدن نام توده چربی، فکر کنید که چاقی یا مصرف زیاد غذاهای چرب می تواند دلیل چنین مشکلی باشد، البته از علم پزشکی مستثنی نیست و با توجه به ارتباط مستقیم توده چربی با رژیم غذایی انسان، منطقی به نظر می رسد.سلولیت عوامل و علل مؤثرتر و جدی تر وجود دارد.

در واقع چاقی یا اضافه وزن در ایجاد سلولیت موثر است. اما ژنتیک و مشکلات هورمونی جایگاه ویژه ای در بین فهرست عوامل دارند. بنابراین افرادی که تناسب اندام دارند ممکن است دچار سلولیت شوند.

لازم به ذکر است که سلولیت در خانم ها بیشتر از آقایان است که به دلیل وجود توده های چربی فعال بیشتر در ران ها، پاها، باسن و اطراف سینه است. کم تحرکی و عدم فعالیت مناسب در دوران بارداری نیز می تواند باعث ایجاد سلولیت در فرد شود.

اما نباید فراموش کرد که هیچ تهدیدی برای سلولیت وجود ندارد و این پدیده به بافت های بدن انسان آسیب نمی رساند. البته مطالعات در مورد علل سلولیت هنوز ادامه دارد و در هیچ صفحه ای از علم دلیل دقیقی برای آن وجود ندارد، اما همچنان روش های درمانی مختلفی برای مقابله با آن پیدا شده است که می توان از آنها بسیار استفاده کرد.

درمان قطعی سلولیت

سلولیت را با نام پوست پرتقالی نیز می‌شناسند؛ چرا که ناهمواری‌های پدید آمده توسط آن شباهت زیادی به پوست پرتقال دارد.

موارد زیادی وجود دارند که درمان قطعی سلولیت بوده و می‌توان از آن‌ها به عنوان درمان قطعی سلولیت استفاده کرد. برخی از این موارد به شرح زیر هستند:

  • ورزش منظم و فعالیت کافی
  • کاهش مصرف فست‌فود و غذاهای چرب
  • افزایش مصرف سبزیجات و میوه به خصوص به صورت خام
  • داشتن خواب کافی
  • مصرف کافی آب
  •  ترک سیگار و سایر دخانیات
  • عدم مصرف الکل
  • پرهیز از نشستن‌ طولانی
  • دریافت ماساژ‌های پوستی مرتب

اگرچه رعایت و کاربرد آنها با سبک زندگی و عادات روزانه فرد مرتبط است، اما پماد رتینوئیک می تواند در درمان سلولیت موثر باشد.

اگرچه سلولیت پدیده ای است که می تواند برای فرد نگران کننده شود، اما عارضه ای نیست که نتوان آن را درمان یا از بین برد. با ترکیب موارد فوق می توان به درمان قطعی سلولیت دست یافت.

در موارد حاد که احساس ناخوشایند و نامطلوبی از وجود این عارضه در بدن فرد ایجاد می شود، می تواند با یکی از اقدامات زیر نسبت به رفع سلولیت اقدام کند:

  • لیپوساکشن
  • لیزر
  • رادیو فرکانسی یا RF
  • مزوتراپی
  • کرم‌های رفع سلولیت

خطر سلولیت زمانی می تواند تهدیدی جدی برای افراد باشد که با عدم تغذیه مناسب و عدم تحرک کافی، توده چربی زیر پوست بزرگتر شده و باعث خشن شدن پوست یا ایجاد حفره ها و برجستگی های بیشتر شود. زیرا در چنین شرایطی احتمال بروز حساسیت های پوستی، اگزما و سایر بیماری های پوستی بسیار زیاد است.

درمان قطعی سلولیت

عوارض سلولیت حاد

سلولیت حاد می‌تواند منجر به بروز عفونت‌های پوستی شود. این عارضه می‌تواند نیازمند مصرف آنتی‌بیوتیک باشد. در صورت عدم توجه به عفونت پوستی ناشی از سلولیت عوارض سلولیت حاد به شرح زیر گریبان‌گیر فرد بیمار است:

  • قطع عضو یا قسمتی که دچار عفونت است
  • آسیب بافتی یا ابتلا به بیماری کانگرن
  • آسیب اندام‌های داخلی و زیرین بافت آسیب دیده
  • ورود عفونت به قلب شخص بیمار و حتی مرگ

بیماری‌های تشدید کننده سلولیت

یکی از بیماری هایی که باعث بیماری‌های تشدید کننده سلولیت و نزدیک شدن آن به مرحله حاد می شود دیابت است. زخم های ناشی از دیابت می تواند با عفونت های جدی همراه باشد. ظهور این زخم ها بر روی بافت پوست همراه با سلولیت اثرات جبران ناپذیری دارد.

به همین دلیل، بیماران دیابتی سلولیتی باید در تمیز نگه داشتن منافذ پوست خود کوشا بوده و از ایجاد ترک، زخم و کبودی روی پوست خود جلوگیری کنند.

→ خواندن مطلب قبلی

سینوزیت و درمان سینوزیت

خواندن مطلب بعدی ←

یبوست و علت یبوست شدید چیست

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *