بیماری پانیک چیست

بیماری پانیک چیست

اختلال پانیک

آیا تا به حال احساس کرده اید که به طور ناگهانی تحت تأثیر اضطراب و ترس قرار بگیرید؟ چند دقیقه نیاز دارید، ضربان قلب شما افزایش می یابد، به شدت عرق می کنید و احساس می کنید نمی توانید نفس بکشید؟ اگر چنین است، ممکن است یک اختلال اضطرابی به نام حمله پانیک یا اختلال هراس داشته باشید. اما نگران نباشید زیرا این امکان وجود دارد که از شر وحشت خلاص شوید. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که آیا این حملات محرک خاصی دارند و همیشه نگران این هستید که هر کدام از این حملات دوباره به سمت شما برگردد؟ در این مقاله می خواهیم رژیم غذایی گافاری را بررسی کنیم، اختلال پانیک چیست؟ و آیا بیماری پانیک خطرناک است؟

بیماری پانیک

بیماری پانیک چیست؟ افرادی که حملات پانیک مکرر را تجربه می کنند، اختلال پانیک دارند. اگر فردی بیش از یک بار دچار حمله پانیک شود، به اصطلاح حمله پانیک عود می کند. این حملات پانیک معمولاً زمانی رخ می دهند که شرایط قابل پیش بینی وجود داشته باشد. حتی تکرارهای بسیار ساده این حملات را تحریک می کند. به عنوان مثال، عبور از پل عابر پیاده یا صحبت در جمع می تواند یکی از اتفاقاتی باشد که می تواند منجر به حمله پانیک شود. فردی که فقط دو یا چند حمله پانیک داشته است می تواند بسیار شاد و سالم باشد. این اختلال همچنین می تواند نشان دهنده اختلالات دیگری مانند افسردگی یا اضطراب اجتماعی باشد. علائم اختلال پانیک در هر سنی قابل مشاهده است، اما شایع ترین سن بین 20 تا 30 سالگی است.

بیماری پانیک معمولا با این نشانه‌ها شناخته می‌شود:

  • طول مدت حمله معمولاً حدود ۱۰ الی ۳۰ دقیقه است.
  • در هریک از حملات، احساس شدید اضطراب، ترس و نگرانی بروز می‌کند و در مدت چند دقیقه به اوج خود می‌رسد.
  • بروز بیماری پانیک علت‌های مختلفی دارد که در اینجا به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:
  •  علل ژنتیکی و ارثی
  • مصرف بیش‌ازحد چای، قهوه و سیگار در افراد مستعد
  • مصرف مواد مخدر مانند حشیش و سایر محرک‌ها
  • بی‌خوابی بیش‌ازحد
  • بعضی بیماری‌ها مانند پرکاری تیروئید و دیابت

حمله پانیک در خواب

حمله پانیک در خواب

حملات پانیک در خواب یک سری اضطراب‌های شدید و غیرمنتظره‌ای است که می‌تواند انواع مختلفی از علائم ترسناک ایجاد کند. این علائم شامل موارد زیر است:

  • هنگام خواب از کنترل خارج‌شده و از محیط خواب خود جدا می‌شوید.
  • احساس ضعف، سرگیجه یا سردرد دارید.
  • دردهای قفسه سینه و تنگی نفس – سفتی قفسه سینه و احساس این‌که برای نفس کشیدن باید دست‌وپا زده و تلاش کنید.
  • بیش فعالی
  • احساس می‌کنید می‌خواهید که گریه کنید.
  • حالت تهوع و لرز
  • اسپاسم عضلانی و تپش قلب
  • تعرق بیش‌ازحد
  • سوزش و سوزنی شدن انگشتان یا لب
  • نوسان دمای بدن
  • احساس گرما یا سرما بسیار شدید

این علائم بسیار دشوار است که گاهی اوقات فردی با اولین حمله هراس در یک رویا احساس می کند که او یک حمله قلبی یا مانا عصبی دارد. در طول زمان، حملات هراس می تواند شایع تر شود. اختلال خواب هراس به عنوان “حملات شبانه به وحشت” یا “وحشت شب” شناخته می شود. اگر چه این حملات هراس به خواب معمولا تنها چند دقیقه طول می کشد، شما نیاز به زمان زیادی برای استراحت به اندازه کافی و دوباره به خواب رفتن. افراد مبتلا به اختلالات هراس، حملات هراس و سایر اختلالات اضطرابی بیشتر احتمال دارد بی خوابی داشته باشند. از آنجایی که این افکار و ترس های مخلوط باعث می شود بیخوابی یک شبه، و حملات اضطراب و وحشت در رویای اغلب باعث کابوس، فلج چهره، ترس و بیداری شبانه می شود.

در طول “کابوس”، رویاهای ترسناک و مزاحم می تواند توسط کابوس تحریک شود. این فرد از کابوس بیدار می شود و عرق بیش از حد، وحشت، لرزش و وحشت را تجربه می کند. “فلج خواب” زمانی است که فرد ناخودآگاه از خواب بیدار می شود و نمی تواند حرکت و کنترل و کنترل بدن خود را کنترل و کنترل کند. فلج خواب ممکن است در خواب عمیق یا در هوشیاری رخ دهد و چرخه خواب را مختل کند. در این وضعیت، فرد احساس خفگی و ترس از دست دادن کنترل را تجربه می کند و به نام “سقوط” نامیده می شود.

“ترس شب” در کودکان رایج است، اما آنها می توانند بزرگسالان را تجربه کنند. وحشت شبانه، مانند حملات هراس، همراه با احساس وحشت، تب، عرق کردن و ترس همراه است. تفاوت بین وحشت شبانه و حملات هراس این است که انسان در وحشت شب گریه می کند و آسیب پذیر است. فرد ممکن است از علائم وحشت شبانه آگاه نباشد، اما کسانی که در اطراف آنها نشان می دهند که گریه در یک رویا است.

آیا حمله پانیک خطرناک است

بسیاری از افرادی که از حملات پانیک رنج می برند از حمله قلبی یا سکته مغزی یا از دست دادن هوشیاری رنج می برند. بنابراین این سوال برای اکثر مبتلایان این است که آیا حمله پانیک خطرناک است یا خیر؟ آیا این بیماری منجر به مرگ می شود؟

در پاسخ به این افراد باید گفت که این بیماری خوشبختانه به هیچ وجه باعث مرگ نمی شود بلکه به دلیل ترس زندگی روزمره را مختل می کند. فرد ترسیده از مکان های شلوغ دوری می کند زیرا نگران است که در طول حمله نتواند فرار کند. برای به دست آوردن اعتماد به نفس بیشتر کارهای زیادی انجام دهید. بنابراین، این بیماری خطرناک نیست و فقط نیاز به مراقبت ویژه دارد. البته در چنین مواقعی همراهی فرد با صندلی های شلوغ بهترین گزینه است.

درمان پانیک در طب سنتی

درمان پانیک در طب سنتی

درمان پانیک در طب سنتی با گیاهان می تواند بسیار مفید و کارآمد باشد و از آنجایی که گیاهان حاوی مواد طبیعی برای درمان وحشت هستند، عوارض جانبی را ایجاد نمی کنند. بعضی از گیاهان علائم حملات هراس را از طریق تقویت و تقویت اعصاب بافت و یک سیستم عصبی قوی تر کاهش می دهند. مطالعات و تجربیات بیمار نشان می دهد که علاوه بر مزایای آرام بخش و غذای ضد عفونی، گیاهان نیز نقش مهمی در درمان اختلال هراس دارند. برخی از این آراماات مورد استفاده برای درمان وحشت در طب سنتی عبارتند از:

یادگیری: این گیاه به عنوان یک داروی گیاهی در برابر استرس شناخته می شود که دارای اثر آرام بخش قوی است و به همین دلیل آرام بخش برای سیستم عصبی است، همچنین برای درمان وحشت نیز موثر است. خداوند علائم حملات هراس (اختلال هراس) را کاهش می دهد، مانند تپش های تپش، سردرد، بی خوابی و غیره

جینسنگ: اگر از آرامش استفاده کرده اید تا ترس را از بین ببرید، بهتر است جینسنگ را امتحان کنید. بر خلاف داروهای گیاهی، این گیاه به شما انرژی می دهد و در عین حال مانع از حملات وحشت می شود. همچنین، پس از استفاده از این گیاه، خلق و خوی شما تغییر خواهد کرد و شما احساس خوبی خواهید داشت.

ساعت شن و ماسه: ساعت شن و ماسه یکی دیگر از گیاهان دارویی است که برای درمان تمام مشکلات مرتبط با سیستم عصبی مفید است. این دارو گیاهی برای استرس معمولا به عنوان یک آرام بخش طبیعی استفاده می شود. اگر احساس بی خوابی را احساس کنید، قبل از رفتن به رختخواب، باید مقدار کمی از این گیاه مصرف کنید، زیرا تعطیلات مناسب تعداد حملات هراس را کاهش می دهد و به درمان وحشت کمک می کند.

والرینا: این دارو گیاهی و آرام بخش در برابر استرس سطوح اسید آمینه گیاه آمینو (قارچ) را تحت تاثیر قرار می دهد که در سطوح مختلف اضطراب گنجانده شده است.گاما آمینوبوتیریک اسید اصلی ترین انتقال دهنده عصبی بازدارنده در سیستم عصبی مرکزی است که در تحریک پذیری عصبی نقش دارد. سنبل الطیب سطوح GABA را تنظیم می کند تا از تحریک بیش از حد سیستم عصبی جلوگیری کند و در نتیجه به درمان حملات پانیک کمک می کند.

بلغور جو دوسر: برای کاهش حملات پانیک سعی کنید روزانه مقدار زیادی بلغور جو دوسر بخورید زیرا یکی از بهترین داروهای گیاهی برای حملات پانیک است. بلغور جو دوسر مشکلات تنفسی احتمالی در حمله پانیک را کاهش می دهد و احساس خفگی ناشی از حملات را از بین می برد.

بابونه: بابونه برای درمان تپش قلب و اضطراب استفاده می شود و چون بهبود ضربان قلب از حملات پانیک جلوگیری می کند، می توانید از این گیاه برای درمان حملات پانیک استفاده کنید.

داروهای گیاهی زیادی برای درمان اختلال هراس در طب سنتی وجود دارد که آرام بخش هستند و حملات پانیک را کاهش می دهند، در اینجا به چند نمونه اشاره می کنیم.

درمان پانیک

راه های متعددی برای درمان پانیک وجود دارد که می تواند به جلوگیری از حمله هراس کمک کند.

وارد شوید: در حالی که بیش فعالی نشانه ای از حملات هراس است که می تواند ترس را افزایش دهد، تنفس عمیق می تواند علائم وحشت را در طول حمله کاهش دهد. تمرکز بر نفس عمیق در دهان خود و احساس می کنید که هوا به آرامی سینه و معده را برآورده می کند و آنها را به آرامی ترک می کند. چهار نفس را برای یک ثانیه نگه دارید و سپس چهار را وارد کنید.

تشخیص مناسب حمله هراس: دانستن اینکه شما به جای حمله قلبی، یک حمله وحشت زده دارید، می توانید به یاد داشته باشید که موقت است، شما آن را انتقال می دهید و شما خوب خواهید بود. اگر علائم خوبی دریافت می کنید، می توانید از چرخش حملات تمرکز کنید و ذخیره کنید.

چشمان خود را بست: برخی از حملات هراس ناشی از حرکات است که فشار بر شما را فشار می دهند. اگر شما در محیط کامل با بسیاری از محرک ها هستید، این می تواند حمله هراس شما را افزایش دهد. برای کاهش محرک ها، هنگامی که شما یک حمله هراس دارید، چشمان خود را ببندید، زیرا تمام محرک های اضافی را از بین می برد و تمرکز بر تنفس را تسهیل می کند.

تمرین به نگرانی: مراقب باشید می تواند کمک بزرگی در درک واقعیت آنچه در اطراف شما باشد. از آنجا که حملات هراس می تواند شما را از بین ببرد و یا به طور جداگانه از واقعیت، او می تواند با حملات وحشت او مبارزه کند، در حالی که نزدیک شدن یا در واقع اتفاق می افتد.

تمرکز بر روی یک موضوع: برای برخی از افراد، پیدا کردن یک شی واحد که در آن شما نیاز به توجه داشته باشید زمانی که آنها یک حمله هراس مفید است. یک مورد را با چشمان خود انتخاب کنید و آگاهانه همه چیز را برای او بنویسید.

از تکنیک های آرامش عضلانی استفاده کنید: درست مانند تنفس عمیق، تکنیک های آرام سازی عضلات می تواند به کنترل حملات هراس در راه های هوایی کمک کند که بتواند به کنترل پاسخ بدن کمک کند.آگاهانه عضله را در همان زمان شل کنید و با چیزی به سادگی انگشتان خود شروع کنید.

→ خواندن مطلب قبلی

یبوست و علت یبوست شدید چیست

خواندن مطلب بعدی ←

انواع سردرد – کدام سردرد خطرناک است

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *