انواع سردرد – کدام سردرد خطرناک است

انواع سردرد - کدام سردرد خطرناک است

سردرد یکی از شایع ترین دردها و اختلالات

سردرد یکی از شایع ترین دردها و اختلالات دانست که می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. جالب است بدانید این دردهایی که در گردن، جمجمه و پیشانی احساس می شود به دلیل درد در بافت مغز نیست، بلکه درد فک و عضلات جمجمه، گرفتگی رگ های خونی در نواحی مختلف صورت و درد است. جمجمه، اطراف چشم، سینوس ها، گردن، پیشانی و … هستند. از آنجایی که بافت مغز خود حسگر ندارد، نمی تواند باعث درد شود. انواع سردرد را می توان بر اساس ماهیت و شدت درد، محل درد و علت آن تقسیم کرد. در غفاری دیته می خواهیم در مورد انواع سردرد صحبت کنیم و انواع سردردهای عصبی، انواع سردردهای میگرنی، انواع سردردهای پشت و همچنین انواع سردردهای خطرناک را معرفی کنیم.

انواع سردرد بر حسب علت

انواع سردرد بر حسب علت دو نوع کلی وجود دارد. سردردهایی که ناشی از یک بیماری زمینه ای هستند و نوعی سردرد خطرناک به نام سردرد ثانویه هستند. و سردردهایی که ناشی از بیماری خاصی نیستند و به آنها سردرد اولیه می گویند. سه نوع از مهم ترین انواع سردرد اولیه عبارتند از سردرد تنشی، سردرد هورمونی، سردرد میگرنی و سردرد خوشه ای.

اگر در ناحیه پیشانی سردرد دارید به این معنی است که به خواب بیشتری نیاز دارید و اگر سردرد احساس می کنید باید آب بیشتری بنوشید یا بیشتر بخورید. سردرد نوعی سردرد است که به این معنی است که باید استرس را کاهش دهید و استرس را از بین ببرید. اگر در اطراف سر خود حلقه ای احساس می کنید و فشار می آورید، سردرد شما نوعی سردرد تنشی است. دردی که در یک چشم احساس می کنید یک نوع سردرد خوشه ای است و سردردی که در یک طرف سر احساس می کنید یک نوع سردرد میگرنی است. در ادامه بیشتر در مورد کدام سردرد خطرناک است توضیح خواهیم داد.

انواع سردرد بر حسب علت

سردردهای ثانویه

سردردهای ثانویه ناشی از بیماری در بدن است که می تواند یکی از موارد زیر باشد:

آنوریسم یا تومور مغزی: این نوع سردرد خطرناک ناشی از فشار از قسمت اضافی جمجمه است. آنوریسم بزرگ شدن رگ های خونی و خونریزی آنها است. در اثر تجمع خون یا در اثر بافت تومور، فضای جمجمه اشغال شده و در اثر فشار وارده، احساس درد ایجاد می شود.

سردرد سرویکوژنیک یا گردنی: این نوع سردردها ناشی از تحلیل دیسک بین مهره های گردنی است که با فشار بر نخاع باعث درد در گردن و سر می شود.

سردرد مننژیت: مننژیت یکی از بیماری هایی است که در آن پوشش اطراف مغز و نخاع عفونی و ملتهب شده و باعث درد می شود.

سردرد سینوسی: یکی از انواع سردردهایی که در صورت احساس می شود، به دلیل سینوزیت و سینوزیت ایجاد می شود.

سردرد نخاعی: نشت مایع از ستون فقرات می تواند در طول فرآیند نمونه برداری از نخاع یا در هنگام تزریق ماده بی حس کننده به نخاع رخ دهد و باعث ایجاد این نوع سردرد خطرناک شود.

سردرد پس از سانحه: نوعی سردرد خطرناک ناشی از آسیب سر پس از ضربه است که می تواند در حین تصادف، افتادن از یک مکان یا برخورد با جسم جامد رخ دهد.

انواع سردردهای اولیه

سردردهای اولیه

سردردهای اولیه در این بخش سردردهای شایعی که برر اثر بیماری زمینه ای ایجاد نمی‌شوند را توضیح می‌دهیم که شامل انواع سردردهای عصبی ویا انواع سردردهای میگرنی است.

سردردهای تنشی

یکی از رایج ترین انواع سردرد که بیشتر در زنان بالای 20 سال رخ می دهد، سردردهای تنشی است که در آن مرد حلقه ای را دور سر خود احساس می کند و به آنها فشار می آورد. افرادی که اغلب دچار این سردرد می شوند ممکن است آن را با میگرن اشتباه بگیرند، اما بر خلاف میگرن، فردی که انواع سردردهای تنش دارد، مشکل بینایی ندارد. بی حسی و درد در ناحیه گردن، دردی که از پیشانی شروع می شود و تا پشت امتداد می یابد و درد مبهم در ناحیه سر از علائم سردرد تنشی است. برای درمان سردرد تنشی بهتر است به صفحه گوشی یا تلویزیون خیره نشوید و دوش آب گرم بگیرید. این نوع سردرد می تواند از چند دقیقه تا چند روز طول بکشد و به دلیل وضعیت نامناسب بدن به دلیل فشار نامناسب گردن ایجاد می شود.

سردردهای میگرنی

سردردهای میگرنی اغلب سردردهای ضربانی هستند که در یک طرف سر احساس می شوند. اگر فردی انواع سردردهای میگرنی را داشته باشد، قادر به انجام کارهای روزانه نخواهد بود و ممکن است بینایی او دچار اختلال شود. افرادی که سردرد میگرنی دارند ممکن است برای چند روز یا حتی یک ماه دچار آن شوند. برخی از انواع سردردهای میگرنی شبیه سکته مغزی است که در آن یک طرف بدن سفت می شود و کلمات برای فرد نامفهوم است و احساس ضعف می کند که به آن نیمه فلج می گویند. برخی از افراد زمانی که میگرن دارند، زمانی که قبل از میگرن هستند، چند دقیقه پس از شروع درد، نقاط روشن، پلک زدن یا حرکت خطوط نوزاد را مشاهده می کنند که به آن میگرن هاله ای می گویند. قبل از شروع میگرن، افراد متوجه درد میگرنی با علائمی مانند حساسیت به نور، حساسیت بو، اختلالات بینایی، هاله نور و حساسیت به صدا می شوند.

سردردهای خوشه‌ای

سردردهای خوشه‌ای اغلب در پشت چشم و در یک طرف احساس می‌شوند و ممکن است با میگرن اشتباه گرفته شوند؛ تفاوت آن‌ها این است که احساس تهوع ایجاد نمی‌کنند. این دردها شایع نیستند و اغلب در مردان در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی رخ می‌دهند. هر بار که سردرد خوشه‌ای رخ می‌دهد، ممکن است به مدت طولانی ادامه پیدا کند ویا بیش از یک‌بار در روز رخ دهد. افراد اغلب این درد را حدود دو ساعت پس از آن‌که به تخت می‌روند، احساس می‌کنند.

سردرد هورمونی

سردرد هورمونی اغلب برای بانوان و در دوران عادت ماهانه اتفاق می‌افتد. به دلیل تغییرات هورمونی که ایجاد می‌شودف در هنگام تخمک‌گذاری ویا پیش از آغاز پریود، ممکن است سردرد هورمونی به‌وجود بیاید که اغلب با استراحت، مسکن و پس از یک روز بهبود پیدا می‌کند.

درمان انواع سردرد

برای درمان انواع سردرد ابتدا باید نوع آن را مشخص کرد و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کرد. بهتر است تا حد امکان از مصرف داروهای مسکن خودداری کنید تا بتوانید علت سردردهای مختلف خود را پیدا کنید. برخی از درمان های ذکر شده در طب سنتی در کاهش سردرد موثر است، به عنوان مثال استفاده از دارچین روی پیشانی هنگام درد می تواند درد را تسکین دهد. آنها همچنین با دریافت مواد مغذی کافی، به ویژه ویتامین B12، ویتامین Q10 و منیزیم به کاهش سردردهای میگرنی کمک می کنند. برای افراد مبتلا به سردردهای میگرنی، ورزش کافی، اجتناب از استرس، خواب کافی، خوردن یک رژیم غذایی منظم و عدم مصرف زیاد کافئین یا غذاهای محرک می تواند به پیشگیری و کاهش حملات میگرن کمک کند.

→ خواندن مطلب قبلی

بیماری پانیک چیست

خواندن مطلب بعدی ←

تاکی کاردی چیست – علائم و درمان تاکی کاردی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *