عوامل موثر بر ناباروری

ناباروری زوجین

ناباروری زوجین  به عدم توانایی در باردار شدن پس از یکسال ازدواج و نزدیکی بدون استفاده از روش‌های پیشگیری گفته می‌شود. متاسفانه امروز حدود 10-15 درصد زوجین از ناباروری رنج می‌برند که در این میان 40 درصد عامل بروز ناباروری در زنان، 40 درصد در مردان و 20 درصد در هر دو زوج است.

عواملی موثر بر ناباروری مردان

عوامل موثر بر ناباروری مردان عوامل متعددی در ناباروری مردان دخیل هستند که وابسته به مشکلات تولید اسپرم و یا انتقال آن می‌باشد. وقتی برای ناباروری به دکتر مراجعه میکنن برای فهمیدن اینکه مرد نابارور است یا خیر  تستی در این خصوص به مراجعین توصیه می‌شود و  بررسی مایع منی می‌باشد. اما تولید اسپرم ممکن است تحت تاثیر شرایط مانند:

1. علل هورمونی
  2. بیماری‌های مزمن، جراحی قبلی،
  3. بیماری‌های دوران کودکی محیطی
  4. شیوه خاص زندگی

خوشبختانه روش‌های درمانی مختلفی برای هر کدام از علل های بالا که ذکر  شده وجود دارد

اما چند علت مهمتر و اصلی تر در خصوص ناباروری مردان وجود دارد که عبارتست از:

1. انسداد مسیر اسپرم
  2. وجود مشکل واریکوسل در مردان. این مشکل در صورتی به وجود می آید که رگ های روی بیضه مرد بسیار بزرگ تر از حالت عادی باشند. این موضوع باعث می شود که داخل بیضه ها گرما تولید شود و این افزایش دما روی اسپرم ها تاثیر منفی دارد.
  3. عفونت‌های منتقله از راه جنسی
  4. بیماری‌های مزمن
  5. اختلال در نعوذ
  6. اختلال در تولید اسپرم
  7. تماس با مواد مخرب و آسیب‌رسان نظیر مس، کادمیوم و جیوه، اکسید اتیلن، کلرید وینیل، مواد رادیو اکتیو و اشعه
  8. عدم نزول بیضه‌ها
  9. ضربه به ناحیه تناسلی
  10. آسیب به علت سرطان و درمان‌های آن رادیوتراپی و شیمی‌ درمانی
  11. واریکوسل
  12. بعضی از داروها
  13. استعمال دخانیات و الکل یه میزان زیاد

. بسیاری از موارد می توانند خطر ناباروری را در مردان افزایش داده و سلامت اسپرم ها را تحت تاثیر قرار دهند. این موارد عبارتند از:

• مصرف افراطی الکل
  • مصرف مواد مخدر
  • وجود سم های مختلف در محیط (مثل سم دفع آفت گیاهان)
  • افزایش سن
  • وجود بیماری های کبدی یا هورمونی
  • مصرف داروهای خاص
  • انجام شیمی درمانی برای رفع بیماری سرط

عوامل موثر بر روی ناباروری زنان

عوامل موثر بر ناباروری زنان علت ناباروری در اکثر خانم ها به اختلال در فرایند تخمک گذاری بدن آن ها بر می گردد. وقتی که تخمک گذاری انجام نشود پس بدون شک باروری هم امکان پذیری نیست چون تخمکی هم برای بارور شدن وجود ندارد. اما یکی از  شایع ترین علائم مشکل تخمک گذاری در زنان، قاعدگی های نامنظم می باشد.

بر اساس آخرین امار، بیشترین عاملی که باعث عدم باروری در خانم ها شده، مشکل تخمدان پلی کیستیک می باشد. طی این مشکل هورمون ها تعادل خود را از دست می دهند و تخمدان نمی تواند به صورت طبیعی اقدام به تخمک گذاری کند.

البته دلایل دیگری هم روی عدم باروری زنان تاثیر دارند که از آن جمله می توان به فیبروم رحمی، مسدود شدن لوله های فالوپ و… اشاره کرد. موارد زیر می توانند خطر ناباروری در زنان را به صورت قابل ملاحظه ای افزایش دهند:

• افزایش سن
  • مصرف مواد مخدر
  • رژیم غذایی ناسالم
  • انجام حرکات ورزشی سنگین
  • کمبود وزن شدید و یا چاقی مفرط
  • اضطراب و استرس
  • عفونت رحم
  • نارسایی تخمدان

لیست طولانی از این علل وجود دارد که به صورت خلاصه شامل موارد زیر است:

• اختلالات تخمک‌گذاری (سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، فعالیت‌های ورزشی شدید، دیابت، کاهش وزن شدید، چاقی، استرس‌های روحی)
  • انسداد لوله‌های رحمی به علت انجام اعمال جراحی بر روی لگن و لوله‌ها، بیماری‌های التهابی لگن و آندومتریوز
  • ناهنجاری‌های مادرزادی شامل اختلالات سیستم تناسلی
  • سن بالای 35 سال (کاهش تعداد فولیکول‌های تخمدان، کاهش کیفیت تخمک‌ها، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌ها در سنین بالا‌تر، افزایش احتمال سقط)
  • اختلالات هیپوتالاموس، غده هیپوفیز، آدرنال و تیروئید
  • یائسگی زودرس

در میان این عوامل مشکلات تخمک‌گذاری شایع‌ترین عامل بروز ناباروری در زنان شناخته شده است.

بهداشت روانی چیست

بیماری های کلیوی