علائم سرطان سینه

سرطان پستان از جمله سرطان هایی است که هم در زنان و هم در مردان بسیار شایعه است. آمار بالایی در خصوص میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در دسترس است. با این وجود روش های درمانی جدید و تشخیص زود هنگام بیماری سبب شده تا شانس زنده ماندن ناشی از این سرطان روز به روز افزایش یابد. البته آمار ارائه شده نسبی بوده و تحت تاثیر عوامل متعددی است.

سرطان سینه

سرطان سینه نوعی از سرطان است که از پستان شروع می شود.اگرچه آمار بروز سرطان در ایران کمتر از میزان متوسط جهانی است ولی میزان بروز آن رو به افزایش است

بدن هر روز در بسیاری از اعضا، سلولهای جدیدی ایجاد میکند. این فعالیت تحت کنترل دستگاه ایمنی بدن انجام میشود ولی ممکن است براثرمواجهٔه مکرربابرخی عوامل مستعدکنندٔه ابتلابه سرطان، بروز خطا در تقسیم سلول به وجود آید و یک سلول طبیعی به یک «سلول سرطانی» تبدیل شود. این سلول تغییریافته از سلولهای همسایهاش جدا میشود و دیگر از دستورها و علائم داخلی، که سلولهای دیگر در کنترل آنها هستند، پیروی نمیکند و به جای هماهنگی با سلولهای دیگر خودسرانه عمل میکند که به آن «سلول جهش یافته» میگوییم

سرطان هنگامی آغاز می شود که رشد سلول ها از کنترل خارج شود. سلول های سرطانی پستان معمولاً توموری را تشکیل می دهند که معمولاً به واسطه اشعه ایکس دیده می شود یا به صورت توده احساس می شود. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که  اغلب توده های پستان خوش خیم هستند و سرطانی و بدخیم  نیستند. تومورهای غیرسرطانی پستان رشد غیر طبیعی دارند، اما خارج از پستان پخش نمی شوند. آنها تهدید کننده زندگی نیستند، اما برخی از توده های خوش خیم پستان خطر ابتلا به سرطان سینه میشود یکی از راه های تعیین سرطان سینه این ایت که باید هر گونه تغییر را در پستان خود مشاهده کردید باید به پزشک متخصص مراجعه کنید

نشانه سرطان پستان

نشانه های سرطان سینه ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که علائم سرطان سینه در افراد متفاوت هست و ممکن است علائم یکسانی مانند دیگران نداشته باشد اما شایع ترین علائم سرطان سینه موارد زیر است:

1-تغییرات پوستی همچون تورم، قرمزی یا سایر تفاوت های قابل مشاهده در یک یا هر دو سینه

2-افزایش اندازه یا تغییر در شکل سینه ها

3-تغییراتی در ظاهر یک یا هر دو نوک سینه ها

4-ترشح خون

5-درد عمومی در هر بخشی از پستان

6-توده ها یا گره هایی که بر روی یا داخل پستان ها حس میشوند

تحریک یا خارش سینه ها، تغییر در رنگ سینه، افزایش اندازه یا تغییر شکل پستان در یک بازه زمانی کوتاه، تغییراتی در لمس (احساس سفتی، حساسیت به درد یا گرمی)، پوسته پوسته شدن نوک سینه، توده پستانی یا افزایش ضخامت آن و قرمزی یا ناهمواری پوست سینه از جمله علائم اختصاصی تر سرطان سینه تهاجمی هستند

انواع سرطان سینه

انواع سرطان سینه سرطان سینه می تواند به اشکال مختلفی بروز کند به طور کلی می توان اسرطان پستان را به دو دسته تهاجمی و غیر تهاجمی تقسیم کرد.

1سرطان تهاجمی از داکت ها یا غدد شیره به سایر بافت های مجاور پستان و قسمت های دیگر بدن سرایت می کند

2- سرطان غیر تهاجمی سینه رشد آهسته ای دارد و در بافت های مجاور خود منتشر نمی شود.

شایع ترین سرطان های سینه عبارتند از:

  • کارسینوم مجرای شیری درجا
  • کارسینوم لوبولار درجا
  • کارسینوم تهاجمی مجرای شیری
  • کارسینوم تهاجمی لوبولار

کارسینوم مجرای شیری درجا :

کارسینوم مجرای شیری درجا این نوع سرطان که مخفف آن DCIS است جز بیماری غیر تهاجمی است. در این نوع ، سلول های سرطانی محدود به داکت ها یا مجاری شیری می مانند این نوع سرطان  به سایر بافت های پستان حمله نمی کنند.

کارسینوم لوبولار درجا :

کارسینوم لوبولار درجا مخفف این نوع سرطان LCIS است و در آن توده های سرطانی تنها در غده های تولید شیر رشد و تکثیر پیدا می کنند. مانند نوع قبلی، در کارسینوم لوبولار درجا ، سلول های سرطانی به بافت های مجاور حمله ور نمی شوند.

کارسینوم تهاجمی مجرای شیری:

کارسینوم تهاجمی مجرای شیری این نوع عارضه شایع ترین نوع سرطان سینه است و با مخفف IDC شناخته می شود. این سرطان در داکت های شیری ایجاد می شود و سپس به سرعت به بافت های مجاور خود منتشر می شود. پس از اینکه این سرطان به بافت های خارج از مجاری شیری سرایت پیدا کرد می تواند به بافت ها و بخش های مجاور پستان نیز سرایت کند.

کارسینوم تهاجمی لوبولار:

کارسینوم تهاجمی لوبولار این نوع سرطان ابتدا در لوبول ها یا غده های تولید شیر ایجاد می شود و سپس به بافت های مجاور سرایت پیدا می کند.

سرطان سینه در مردان

سرطان سینه در مردان بسیار نادر است اما به هر حال امکان رخ دادن آن صفر هم نیست. بنابر اعلام جامعه سرطان آمریکا ، سرطان سینه در مردان 100 برابر نسبت به زنان کمتر رخ می دهد. علاوه بر این، این سرطان در مردان سیاه پوست نسبت به مردان سفید پوست کمتر رخ می دهد. این سرطان در مردان نیز علائمی مشابه سرطان پستان در زنان ایجاد می کند.

 

روش تشخیص سرطان سینه

ماموگرافی :

ماموگرافی این روش شایع ترین شیوه تصویربرداری و مشاهده تغییرات احتمالی در بافت پستان هاست که با استفاده از پرتوهای ضعیف اشعه ایکس انجام می شود.

سونوگرافی پستان :

سونوگرافی پستان  یکی از روش های تشخیصی سرطان سینه است و معمولاً به منظور تفکیک توده های غیرسرطانی مانند کیست ها از توده های سرطانی استفاده می شود.

بیوپسی یا نمونه برداری از بافت پستان:

بیوپسی یا نمونه برداری از بافت پستان قدم آخر در تشخیص قطعی سرطان سینه، انجام نمونه برداری پستان یا بیوپسی است. در بیوپسی بخشی از توده مشکوک به همراه بافت مجاور آن با استفاده از نیدل برداشته می شود و برای انجام آزمایشات تکمیلی به آزمایشگاه پاتوبیولوژی ارسال می شود.

درمان سرطان سینه

درمان سرطان سینه با توجه به میزان گستردگی، با روش های مختلفی درمان می شود به طور کلی به دسته های زیر تقسیم میشود:

  • جراحی
  • شیمی درمانی
  • هورمون درمانی
  • درمان بیولوژیکی
  • رادیو ترا‌پی

 

→ خواندن مطلب قبلی

آشنایی با تمامی فواید و عوارض کافور

خواندن مطلب بعدی ←

چاقی و راه های برای کنترل وزن

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *