ورزش یوگا برای کاهش استرس

ورزش یوگا برای کاهش استرس

ورزشی که نمی‌توان از آن دل کند

هیچ کس تا به حال نام یوگا نشنیده است بله ورزشی که نمی‌توان از آن دل کند . احتمالاً ویدیوهایی از افرادی که یوگا تمرین می‌کنند دیده‌اید و در مورد حرکاتی که انجام می‌دهند تعجب می‌کنند. افرادی که به مدت طولانی یوگا انجام می دهند اغلب بدنی بسیار ضعیف و منعطف دارند و اکثر این افراد چهره و شخصیتی آرام دارند. دلیل آن را می دانید؟! در این مقاله به شما می گوییم یوگا چیست، یوگا برای چه کسانی مناسب است و چرا حرکات یوگا در کاهش استرس و اضطراب موثر است. پس با ادامه مطلب همراه باشید؛ شاید قدم بعدی شما ثبت نام در کلاس های یوگا باشد.

یوگا چیست

یوگا چیست؟ یوگا ورزشی است که نه تنها برای بدن کاربرد دارد، بلکه ابعاد ذهنی و روحی فرد را نیز در بر می گیرد و حتی زمانی که ورزش یوگا برای کاهش استرس و اضطراب انجام می شود، حرکات کششی فرد به صورت عبادت ظاهر می شود. این ورزش سال ها پیش برای اولین بار در هند ظاهر شد، بنابراین نمی توان اطلاعات دقیقی از نحوه شکل گیری آن به دست آورد. اما ورزش یوگا یکی از شش مکتب فلسفی در فلسفه سنتی هند است و به همین دلیل هم به بعد معنوی و هم به بعد ذهنی مربوط می شود و از تمرینات یوگای مختلف برای کاهش استرس استفاده می شود. در کشور ما حرکات کششی یوگا بیشتر برای تمرکز و تمرینات ورزشی آن است و فقط از تمرینات یوگا برای کاهش استرس و مدیتیشن استفاده نمی شود. بسیاری از تمرینات یوگا نیز برای افزایش انرژی استفاده می شود.

بخشی از یوگا روی کاهش استرس کار می کند، روی کنترل تنفس و تمرکز کار می کند و بنابراین جنبه هایی شبیه به هنرهای رزمی مانند تای چی و همچنین مدیتیشن دارد. تمرینات یوگای کاهنده استرس در طول زمان تغییرات زیادی کرده است و برخی از مربیان یوگا حرکات و تمرینات مخصوص به خود را دارند که از آنها در تمرینات یوگا برای کاهش استرس استفاده می کنند. اما اصل یوگا مبتنی بر تمرکز، آرامش و هماهنگی بین ذهن و بدن برای استفاده از انرژی های بدن برای رسیدن به یک زندگی متعادل و شاد است.

یوگا برای چه کسانی مناسب است

یوگا برای چه کسانی مناسب است

برای یادگیری ورزش یوگا نیازی به پیشینه خاصی ندارید و اگرچه مانند هر ورزش دیگری شروع به تمرین در سنین پایین آسانتر است و می تواند موثرتر باشد. اما این تمرین را می توان در هر سنی شروع کرد و از تاثیراتی که بر بدن و ذهن می گذارد بهره برد. بسیاری از افراد مسن برای کاهش استرس و افزایش قدرت از تمرینات یوگا استفاده می کنند و با تقویت ذهن برای کنترل بهتر بدن خود از بسیاری از خستگی ها و اختلالات روحی و جسمی جلوگیری می کنند. یکی دیگر از مزایای یوگا این است که به مرور زمان می تواند قدرت بدنی فرد را برای انجام کارهای روزانه افزایش دهد.

یوگا برای چه کسانی مناسب است؟ افرادی که مشکلات خواب ناشی از کار استرس زا دارند و همچنین کسانی که انرژی زیادی دارند که می خواهند آن را کنترل کنند و برای تمرکز روی وظایف و اهداف خود استفاده کنند، می توانند یوگا انجام دهند. یوگا راهی عالی برای کاهش استرس است و مدیتیشن به شما کمک می کند تا از تنش ها و انرژی های منفی خلاص شوید. زیرا در اسرع وقت در باشگاه هایی که یوگا را برای کاهش استرس و افزایش قدرت آموزش می دهند ثبت نام کنید.

بهترین حرکات یوگا برای کاهش استرس

افرادی که می خواهند بهترین حرکات یوگا برای کاهش استرس بیاموزند، بهتر است از معلم کمک بگیرند یا از اپلیکیشن ها کمک بگیرند. زیرا برای کاهش استرس باید از دستورات صوتی مربی برای افزایش آرامش و تمرکز استفاده کرد. بهتر است در محیطی باشید که در آن احساس آرامش کنید. این محیط هیچ ویژگی خاصی ندارد، تنها نکته مهم در هنگام تمرین یوگا برای کاهش استرس، احساس آرامش و راحتی در این محیط است. لباس های نخی مناسب بپوشید که انجام هر حرکت یوگا را برای کاهش استرس برای شما آسان می کند. اگر محیطی که در آن هستید تصفیه هوای خوبی ندارد یا با اطرافیان یا جایی که هستید احساس راحتی نمی کنید. فراموش نکنید که مکان خود را تغییر دهید.

از جمله حرکاتی که می توانید در تمرینات یوگا برای کاهش استرس استفاده کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرم پاها روی دیوار
  • فرم کوهستان ایستاده
  • فرم درخت
  • فرم کودک
  • فرم چمباتمه یوگا
  • و…

حرکات یوگا برای افزایش انرژی

حرکات یوگا برای افزایش انرژی

این حرکات یوگا برای افزایش انرژی در ابتدای روز انجام می شود و به شما کمک می کند روز را با آگاهی کامل و پر جنب و جوش شروع کنید. به همین دلیل برای انجام این حرکات بهتر است در یک مکان آفتابی باشید و یک دستگاه تصفیه هوای مناسب داشته باشید. تمرینات یوگا برای افزایش انرژی به شما کمک می کند تا تعادل انرژی در بدن خود را در طول روز حفظ کنید و افسردگی و خستگی را کاهش دهید. یکی از فواید حرکات آسانا که پوزیشن های اصلی یوگا هستند این است که نه تنها به افزایش انعطاف پذیری شما کمک می کنند. در عوض خستگی را از شما دور می کنند. البته انجام حرکات مرتبط با انرژی به این معنا نیست که یوگا نیروی ذهن یا یک حرکت کاهش استرس یوگا نیست. در واقع تمرینات کششی یوگا به کاهش استرس و افزایش انرژی کمک می کند و می تواند جایگزین هر دارویی برای افراد مختلف در سنین مختلف شود.

در اینجا چند تمرین یوگا برای افزایش انرژی آورده شده است:

  • فرم پا به انگشت خوابیده
  • فرم چشم سوزن
  • فرم سگ سر پایین
  • فرم خیز به پایین
  • فرم هلال ماه
  • فرم تخته
  • و…

 

یوگا قدرت ذهن یا پیلاتس

همانطور که در این مقاله گفتیم، از فواید یوگا بیشتر برای افزایش آرامش، تمرکز و قدرت ذهن استفاده می شود. و معمولا از یوگا برای کاهش وزن استفاده نمی کنند و این اشتباه است که فکر کنیم چون افرادی که یوگا انجام می دهند ضعیف هستند پس می توان از یوگا برای کاهش وزن استفاده کرد. پیلاتس ورزشی است که تا حدودی شبیه به یوگا است. شباهت بین یوگا و پیلاتس در این است که هر دو بر بدن و ذهن تأثیر می گذارند و نه تنها تمرکز ذهن را افزایش می دهند، بلکه قدرت بدنی و انعطاف پذیری را نیز افزایش می دهند. تفاوت یوگا و پیلاتس در این است که یوگا قدرت ذهن یا پیلاتس ، یوگا معنوی تر است و تأثیر کمتری بر بدن نسبت به پیلاتس دارد. اما پیلاتس تا حد زیادی از ضربه زیاد، توان خروجی بالا و بارگذاری سنگین عضلانی و اسکلتی جلوگیری می کند.

→ خواندن مطلب قبلی

هر آنچه باید از تکرر ادرار در بارداری و راه درمان آن باید بدانید

خواندن مطلب بعدی ←

روش درمان التهاب حاد و تفاوت آن با التهاب مزمن

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *