تفاوت فرش 700 شانه و 1200 شانه کاشان

تفاوت فرش 700 شانه و 1200 شانه کاشان

 

یکی از سوالات رایج که خریداران هنگام خرید قالی و قالیچه آن را زیاد می‌پرسند، تفاوت بین فرش 700 شانه و 1200 شانه است. همه آنها قبل از خرید این سوال را می‌پرسند که قیمت فرش 700 شانه نسبت به 1200 شانه چه تفاوتی می‌کند؟ انواع ماشینی موجود در بازار به طور کلی از نظر شانه به سه دسته 500، 700، 1000، 3000، 1200، 1500 شانه کاشان تقسیم می‌شوند.

منظور از تراکم قالی یا قالیچه چیست؟

اما تفاوت‌های بین تراکم قالی 700 شانه و 1200 چیست؟. به تعداد گره‌های بافته شده در هر مترمربع که در طول فرش دیده می‌شوند، تراکم می‌گویند. اما قالی پر تراکم با کم تراکم چه فرقی خواهد داشت؟ آیا از نظر قیمت، نمونه­های 700 شانه بالاتر است؟

تفاوت فرش 700 شانه و 1200 شانه کاشان

تفاوت از نظر ضخامت

یکی از تفاوت‌هایی که بین فرش کاشان 700 شانه با 1200 وجود دارد ضخامت است. برای تشخیص ضخامت شما می‌توانید از تعداد شانه‌ها کمک بگیرید. ضخامت و تعداد شانه‌ها رابطه عکس دارند. این بدان معناست که با بالا رفتن تعداد شانه، ضخامت فرش کمتر خواهد شد.

با توجه به این اصل می‌توان گفت نمونه­های 700 شانه معمولا ضخامت بیشتری نسبت به 1200 شانه دارند. به همین دلیل است که افراد بیشتر به فکر خرید یک قالی 700 شانه هستند. زیرا با وجود ضخامت بالا این محصولات دوام بیشتری نیز دارند و به صورت خراب نخواهد شد. از طرفی دیگر، قیمت فرش 700 شانه نیز مطرح که تفاوت روشنی با 1200 شانه دارد.

تفاوت از نظر دوام و لطافت

یک فرش 700 شانه با 1200 از نظر لطافت و دوام نیز متفاوت هستند. در هر دو الیاف یکسانی به کار گرفته شده اما آنها دوام یکسانی ندارند. همچنین همانطور که در بالا نیز بیان کردیم، ضخامت در محصول 700 شانه به نسبت 1200 بالاتر و دوام بیشتری دارند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، دوام و ضخامت در این حالت باهم رابطه مستقیم دارند. یعنی هرچه ضخامت بیشتر، دوام قالی نیز بالاتر خواهد بود. اما برخلاف تصور بسیاری، تراکم و شانه نیز با یکدیگر رابطه مستقیم دارند. یعنی فرش 1200 شانه از لطافت بالاتری دارد.

تفاوت از نظر ظاهر و زیبایی

 

در بررسی قیمت فرش 700 شانه و مقایسه آن با دیگر محصولات، هر چقدر نقش‌ونگارها و بافت یک قالی و قالیچه ریزتر باشد در نتیجه زیباتر است. ریزبافت بودن انواع ماشینی باعث می‌شود تا به قالی‌های دستباف بیشتر شباهت پیدا کنند. هر چه تعداد شانه افزایش یابد، بافت ریز‌تر خواهد بود.

به همین منظور فرش 1200 شانه نسبت به 700 بافت ریز و زیباتری خواهد داشت. بنابراین، اگر به دنبال ظاهری زیبا هستید و بافت درشت فرش را دوست ندارید باید به دنبال قالی‌هایی با تراکم بالاتر باشید.

تفاوت از نظر خاب

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که در تراکم بالا و پایین به شدت ملموس است، ارتفاع خاب است. در فرش‌هایی با تراکم 700 ارتفاع خاب 11 میلی‌متر و در تراکم 1200 شانه ارتفاع نخ خاب 8 میلی‌متر است. هنگامی که قالی ریز بافت‌تر می‌شود، تعداد گره‌هایی که در آن به کار گرفته شده افزایش پیدا می‌کند در نتیجه ارتفاع خاب آن کم می‌شود.

تفاوت از نظر نمره نخ به کار رفته شده

کاملا مشخص است که متریال به کار گرفته شده در یک فرش 700 شانه با 1200 شانه کاملا متفاوت است. همین امر نیز، قیمت فرش 700 شانه را متفاوت کرده است. نخ از مواد اولیه مهم در بافت و تولید یک قالی یا قالیچه است. یعنی اگر نخ به کار رفته شده جنس خوبی نداشته باشد، تراکم، دوام، ظاهر زیبا و… هیچکدام معنا پیدا نمی‌کنند.

کیفیت و نمره نخ به کار گرفته شده در یک فرش 1200 شانه به نسبت 700 شانه بیشتر است. نمره نخ به کار رفته در قالی تراکم 700 برابر با 18 سه لایه است و نمره نخ در قالی‌های تراکم 1200 برابر با 30 سه لایه است.

تفاوت در تعداد گره‌ها

فرش کاشان

همانطور که در بالاتر به آن اشاره شد، تعداد گره‌های به کار گرفته شده در فرش‌های تراکم بالا و پایین متفاوت است. این تفاوت در انواع 700 و 1200 شانه کاملا مشهود بوده و فرد خریدار کاملا آن را می‌تواند مشاهده کند. به عنوان مثال در فرش‌های 700 شانه 12 متر با تراکم 2550 تعداد گره‌ها برابر است با 7140000 و تعداد گره‌ها در یک قالی 1200 شانه با تراکم 3000 حدود 12 میلیون است.

شاید تصور کنید هر چه میزان گره‌ها بیشتر شود، وزن قالی یا قالیچه تحت تاثیر قرار می‌گیرد و سنگین‌تر می‌شود. اما این باور درستی نیست؛ زیرا از نظر وزنی تفاوت خاصی ندارند. شاید سنگینی آنقدر ملموس و قابل درک نباشد.

تفاوت از نظر قیمت

قیمت عاملی مهم در خرید است. بسیاری از خرید قالی دستباف، به علت قیمت بالا صرف نظر می‌کنند و گاهی هم با توجه به بودجه مجبور به خرید یک فرش رده پایین‌تر می‌شوند. با این حال، می توان قیمت فرش 700 شانه را نیز از برندی معتبر، به شکلی مناسب دریافت نمود.

از سویی دیگر، نخ مصرفی به کار گرفته شده در بافت یک قالی روی قیمت آن تاثیرگذار است. در واقع قیمت نخ به کار رفته شده کاملا قیمت فرش را نیز افزایش یا کاهش می‌دهد. یکی از عوامل مهم در خرید قالی و قالیچه برای اکثریت افراد قیمت است. نخ مصرفی روی قیمت فرش‌های ماشینی کاملا تاثیرگذار می­باشد. در واقع قیمت نخ به کار رفته شده در قالی روی قیمت محصول نیز موثر خواهد بود.

در حقیقت اگر نخ مصرفی به کار گرفته شده نازک‌تر و با کیفیت‌تر باشد، قیمت بالاتر خواهد بود. قیمت فرش ماشینی 12 متری 1200 شانه نسبت به قیمت فرش 12 متری  700 شانه بیشتر است. یکی از دلایل فروش بالای قالی‌های 700 شانه دقیقا همین عامل خواهد بود. این امر باعث شده تا افراد بتوانند با هر بودجه‌ای خرید کنند و یک قالی جدید در منزلشان بیندازند.

قیمت قالی‌های 1200 شانه به دلیل ریز بافت بودن نقشه‌ و طرح‌های پیچیده بیشتر است. بنابراین، اگر به دنبال خرید یک قالی قیمت مناسب هستید، بهتر است از بین کارپت‌های 700 شانه طرح و مدل خود را انتخاب کنید. در این صورت با هر نوع بودجه‌ای، می‌توانید خرید خوب و متناسب با دکوراسیون داخل منزل خود داشته باشید.

 

قیمت فرش
قیمت فرش

یادداشت پایانی

 

خرید یک قالی مناسب و شیک برای منزل کار به نسبت دشوار و سختی است. زیرا در بازار تنوع و مدل‌ها آنقدر بالاست که فرد متوجه تفاوت آنها به راحتی نمی‌شود. ما در این مقاله درباره کارپت‌های 700 شانه و 1200 شانه و تفاوت‌های آنها با شما صحبت کردیم. اگر با بودجه کم به دنبال خرید قالی یا قالیچه هستید باید بگوییم قیمت فرش متناسب با شانه خواهد بود.

 

→ خواندن مطلب قبلی

تشدید آلودگی هوا با افزایش سرطان ریه همراه است

خواندن مطلب بعدی ←

۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در فارس جان باختند

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *