اسکیزوفرنی چیست – نشانه ها و علائم بیماری اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی چیست

اسکیزوفرنی چیست, اسکیزوفرنی یک اختلال مغزی جدی است که بر نحوه تفکر، عمل، ابراز احساسات و درک واقعیت انسانی تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به این اختلال (که حادترین و ناتوان کننده ترین نوع بیماری روانی در نظر گرفته می شود) اغلب با جامعه (محل کار و مدرسه) و روابط اجتماعی مشکل دارند. اسکیزوفرنی فرد را می ترساند و او را از روال عادی خارج می کند. این بیماری تا آخر عمر با فرد مبتلا همراه است، متأسفانه قابل درمان نیست، اما می توان آن را به درستی مدیریت کرد. اسکیزوفرنی را می توان با کمک روانپزشک یا روانشناس درمان و کنترل کرد.

برخلاف تصور رایج، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی شخصیت زیادی ندارند. اسکیزوفرنی نوعی جنون است، نوعی بیماری روانی که در آن فرد نمی تواند واقعیت و رویا را تشخیص دهد. گاهی اوقات افراد بد ارتباط خود را با واقعیت از دست می دهند و دنیا برای آنها بازاری برای صدها تصویر و صدا می شود.

اخلاق و رفتار این دسته از بیماران بسیار مشکوک و حتی خطرناک است. تغییرات ناگهانی در شخصیت و رفتار بیمار در غیاب واقعیت و خیال را «قسمت های روان پریشی» می نامند. شدت این بیماری در افراد مختلف متفاوت است.

نشانه ها و علائم بیماری اسکیزوفرنی

به گزارش دکتر هاریکا در کانال روانشناسی نشانه ها و علائم بیماری اسکیزوفرنی  , بیمارای مبتلا به اسکیزوفرنی دنیای درونی و طرز رفتار و اخلاقشان به طور ویژه ای تغییر پیدا میکنه که احتمالا بصورت یکی ازموارد زیر هست:

• گوشه گیری اجتماعی
  • زوال شخصیت (یه حس غیرواقعی، مبهم و در حالت رویا بودن)، که بعضی مواقع با اضطراب شدید همراه میشه.
  • کاهش اشتها
  • هذیان
  • توهم (شنیدن یا دیدن چیزهایی که وجود ندارند)
  • احساس کنترل شدن توسط نیروهای خارجی
  • حرفای نامربوط

نشانه ها و علائم بیماری اسکیزوفرنی در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی معمولا هیچ علامتی ندارند. با پیشرفت بیماری، افراد بیشتر درگیر می شوند. مثلاً ممکن است روی خود را با آلومینیوم بپوشاند زیرا فکر می‌کند به ذهنش و به مغز امواج مخرب سرایت می‌کند.

رفتار بیماران اسکیزوفرنی با توجه به شدت بیماری متفاوت است. در مرحله فعال، می توانید جملات غیرمنطقی را به آن اضافه کنید، یا ممکن است خشم کنترل نشده یا خشونت را به خطر بیندازید. در مراحل نسبتاً منفعل بیماری، با فقدان شخصیت، بی تحرکی و کاهش احساسات مشخص می شود (به این اثر مسطح می گویند). افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است هر از گاهی چنین موارد شدیدی را تجربه کنند و رفتار آنها ممکن است همیشه قابل پیش بینی نباشد.

اصطلاح “خوشه علائم” اغلب برای درک بهتر اسکیزوفرنی استفاده می شود. این اصطلاح به این معنی است که می‌توانیم یک بیمار اسکیزوفرنی را به گروه‌هایی (طبقه‌بندی) طبقه‌بندی کنیم که در فهرست زیر فهرست شده‌اند.

• علائم مثبت : شنیدن صداها و اشیای مشکوک، احساس اینکه تحت نظارت دائمی هستن، هذیان یا ساختن کلمات بدون معنی )واژه های جدید (
  • علائم منفی (deficit) : گوشه گیری (انزوا) از محیط اجتماعی، دشواری در بیان احساسات (در موارد شدید از آن بعنوان  blunted affectنام برده میشه)، دشواری در مراقبت از خود، عدم توانایی در احساس لذت بردن.

این نشانه ها منجر به صدمات و اختلالات شدیدی شده و گاها با تنبلی اشتباه گرفته میشه.

علائم شناختی: توجه و پردازش اطلاعات، درک محیط، مشکل در به خاطر سپردن کارها و وظایف ساده.
موثر یا خلقی: افسردگی مهمترین عامل در افکار خودکشی در اکثر افراد مبتلا به این بیماری است. در این راستا می‌توان به نگرانی‌هایی اشاره کرد که نتیجه مستقیم روان‌پریشی بوده یا در طول دوره روان‌پریشی وجود داشته و سپس ناپدید شده‌اند.

درک اسکیزوفرنی:

جنون (روان): از دست دادن ارتباط با واقعیت را جنون می گویند. در این مرحله، افراد ممکن است دچار توهم یا توهماتی شوند که از آنها اطلاعی ندارند و برخی از سوالاتی که مطرح می کنند یا معتقدند بیرونی نیستند. جنون یکی از ویژگی های بارز اسکیزوفرنی است، اما به ویژه در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی رایج نیست. اسکیزوئید: این اصطلاح برای توصیف اختلال شخصیت به کار می رود که در آن تقریبا هیچ علاقه ای به فعالیت های انسانی وجود ندارد. اجتماعی نیست و از سوی دیگر طیف محدودی از احساسات را در روابط بین فردی بیان می کند. اسکیزوئید از نظر روابط اجتماعی شخصی سرد و طرد شده است.
اسکیزوتایپال: اختلال شخصیت با ویژگی های کلیدی:

ارعاب، عدم تحمل، باورها و رفتارهای عجیب در روابط نزدیک. اغلب افراد مبتلا به اسکیزوفرنی را «عجیب و غیرعادی» می نامند و دلیل آن رفتار و باورهای غیرعادی است که در این افراد دیده می شود.

توهم: بیماران اسکیزوفرنی می توانند رویدادها یا رویدادهایی را تجربه کنند که واقعیتی بیرونی در دنیای خود دارند.اینها را می توان به شکل اجسام بی جانی که بیمار نمی بیند، نمی شنود، مزه یا لمس نمی کند استفاده کرد. هیچ یک از این توهمات واقعیت خارجی ندارند و ذهن بیمار را فریب نمی دهند.
توهم: تشخیص خطاها در مشکلات تبادل خارجی. مثلاً در توهم بصری، شخص به اشتباه فکر می کند که بر شخصی سایه می اندازد. توهمات و توهمات گاهی با هم اشتباه گرفته می شوند.
فریب: فردی که از این عارضه رنج می برد، حتی اگر معتقد باشد که چیزی اشتباه است، باز هم به چیزی اعتقاد قوی دارد. به عنوان مثال، بیمار می گوید که در حین گوش دادن به رادیو با دیگران، رادیو یک پیام مخفی در مورد حمله خارجی پیش رو ارسال می کند. در این مرحله، پیام هایی که همه در اتاق به طور همزمان شنیدند در جاده های منطقه تعمیر شدند.

انواع اسکیزوفرنی

انواع اسکیزوفرنی عبارتند از :

• Paranoid-type schizophrenia :

ویژگی اصلی این نوع اسکیزوفرنی توهمات هذیانی و شنیداری است، اما بیان عملکرد فکری، فکری و هیجانی نسبتا طبیعی است. توهمات مرتبط با این بیماری اغلب به شکل فردی رخ می دهد که به طور ناعادلانه مورد آزار و اذیت قرار گرفته یا خود را به شخص دیگری (شخص شناخته شده) معرفی کرده است.

بیماران مبتلا به این نوع اسکیزوفرنی شرایط مختلفی از جمله عصبانیت، سرما، اضطراب و عقل گرایی را تجربه می کنند.

• Disorganized-type schizophrenia :

نوع مکالمات و آداب معاشرت افراد مبتلا به این بیماری آشفته و نابسامانه و به سختی میشه حرفهای اونا رو فهمید. عملکرد این افراد در تعاملات احساسی به شکلیه که نامناسب و گاها مبالغه آمیز به حساب میاد.

این دسته از بیمارا ممکنه با عوض شدن رنگ چراغ های راهنمایی و رانندگی و یا حتی موضوعاتی که هیچ ربطی به حرف یا کاری که مشغولش هستن نداره، به خنده بیفتن. این رفتارای ناگهانی و نابسامان میتونه فعالیتهای روزانه بیمار مثل حمام کردن، لباس پوشیدن و تهیه غذا رو هم دچار مشکل کنه.

• Catatonic-type schizophrenia:

اختلالات حرکتی شایع ترین علامت اسکیزوفرنی است. این بیماران یا کاملا بی سر و صدا رفتار می کنند یا از در و دیوار بالا می روند. گاهی اوقات این بیماران ساعت ها دهان خود را باز نمی کنند، برعکس کلمات شما را با دقت تکرار می کنند و بی جهت شروع به کار می کنند. هر یک از این اقدامات خطر جدی برای بیمار ایجاد می کند زیرا توانایی او را برای مراقبت از خود مختل می کند.

• Undifferentiated-type schizophrenia :

برای این دسته از بیمارا نمیشه هیچ ویژگی خاصی بیان کرد چراکه نشانه ها و علایم این بیمارا کم و بیش با نشانه ها و علایم دسته هایی که تا الان بررسی شد مطابقت میکنه اما این تطابق به گونه ای نیست که بشه بیمار رو در دسته خاصی قرار داد.

• Residual-type schizophrenia :

این شامل افراد مبتلا به دوره های اسکیزوفرنی می شود، اگرچه در حال حاضر هیچ علامت مثبتی ندارند (علائم مثبت مانند هذیان، توهم، گفتار و اختلال)، اما برخی از علائم منفی هنوز قابل مشاهده هستند:

بی میلی به ایجاد روابط جدید، ابراز احساسات نامناسب، فقدان گفتار منسجم، بی انگیزگی و دشواری لذت بردن. این وضعیت می تواند منجر به بهبودی کامل در گذار از یک دوره کامل شود، یا فرد می تواند سال ها بدون افزایش علائم زندگی کند.

آتروپین

بیماری ام اس و راهنمایی درمان آن