آتروپین

داروی آتروپین

داروی آتروپین (به انگلیسی: Atropine) از داروهای موجود در ترالی اورژانس است. نام ژنریک: آتروپین سولفات نام تجاری: Atropisol گرفته شده از گیاه: atropa belladonna رده درمانی: آنتی کولینرژیک (پاراسمپاتولیتیک)، واگولیتیک، آنتی آریتمی , اشکال دارویی: آمپول، قرص، قطره

موارد مصرف اتروپین

به گزارش دکتر هاریکا موارد مصرف داروی آتروپین در درمان اسپاسم دریچه پیلور، اسپاسم مجرای گوارشی، همراه با مرفین در درمان اختلالات اسپاسم مجاری صفراوی، در درد کلیه، در درمان قاعدگی دردناک و شب ادراری کودکان، برای کاهش انقباض عضلات روده به هنگام عکسبرداری ، برای کاهش ترشحات بزاق و ترشحات دستگاه تنفسی پیش از بیهوشی ، برای جلوگیری از برادیکاردی و ایست سینوسی و کمی فشار خون ناشی از سوکسینیل کولین، به عنوان پادزهر در درمان مسمومیت با مهار کننده های کولین استراز از جمله سموم ارگانو فسفره‘ همراه با نئوستیگمین یا پیریدوستیگمین در رفع آثار مسدود کننده های عصبی-عضلانی و در بیماری پارکینسون مصرف می شود

مکانیسم داروی آتروپین

مکانیسم داروی آتروپین: بلوک گیرنده‌های استیل کولین، افزایش ضربان قلب، کاهش حرکات (تونیسیته عضلات صاف) دستگاه گوارشی، دستگاه ادراری و صفراوی و اثرات ضد ترشحی. ممانعت از اثرات موسکارینی استیل‌کولین در محل های پس‌سیناپس ریشه‌های عصبی پاراسمپاتیک مثلاً در عضلات صاف، غدد ترشحی و سیستم عصبی مرکزی، ممانعت از ترشح بزاق، ترشحات برونی و تعریق با دوزهای پایین، گشاد شدن مردمک (میدریاز یا همان مردمک گشادی)، افزایش ضربان قلب (اثرات واگولیتیک)، برهم خوردن تطابق چشم با دوزهای متوسط و کاهش حرکات دستگاه گوارش و دستگاه ادراری با دوزهای بالا و ممانعت از ترشح اسید معده با دوزهای خیلی بالا. آتروپین، اثر استیل کولین روی گره های SA و AV را بلوک می‌کند. سرعت تخلیه الکتریکی گره سینوسی را افزایش می‌دهد و دوره پاسخ مؤثر گره AV را کاهش می‌دهد و اثر ضد آریتمی اعمال می‌کند. شروع اثر آن سریع است و نیمه عمر آن حدود ۴ ساعت است و دفع کلیوی دارد.

موارد منع مصرف داروی آتروپین

موارد منع مصرف داروی آتروپین در بیماران مبتلا به گلوکوم (آب سیاه) به دلیل افزایش فشار داخل چشم خطرناک و منع مصرف دارد. در شرایط اضطراری منع مصرف مطلق وجود ندارد.

موارد احتیاط مصرف داروی آتروپین

در بیمارانی که علائم ایسکمی میوکارد دارند با احتیاط مصرف شود.

اثرات جانبی مصرف داروی آتروپین

تاکی کاردی، سردرد، سرگیجه، اضطراب، خشکی دهان، گشاد شدن مردمک چشم، تاری دید، احتباس ادرار (به ویژه در مردان مسن).

روانشناسی چیست

اسکیزوفرنی چیست – نشانه ها و علائم بیماری اسکیزوفرنی