علل ریزش مو و درمان آن

ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که هم آقایان و هم خانم‌ها را در سنین مختلف آزار می‌دهد. این ریزش مو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی ناشی از مشکلات قابل درمان هستند و برخی برای هم هنوز درمان موثری یافت نشده است. در ناحیه سر یک انسان به طور متوسط یکصد هزار تار مو وجود دارد و هر مو به طور معمول هزار روز عمر می کند و بعد وارد مرحله استراحت شده و بعد از سه ماه ریزش می کند. اما در حالت نرمال موها حالت موزائیک دارند، بطوریکه وقتی که یک مو وارد مرحله ریزش می شود، موی کناری وارد مرحله رشد می شود.

علائم ریزش مو

علائم ریزش مو در حالت عادی که روزانه ۴۰ – ۱۰۰ تار مو ریزش می کند، فرد زیاد احساس نمی کند چون جبران می شود. اما اگر تعداد ریزش بیش از صد تار مو در روز شد، غیر طبیعی تلقی شده و بتدریج بیمار احساس کاهش مو و طاس شدن می کند. حدود ۶۰ درصد آقایان دچار ریزش مو یا درجاتی از طاسی هستند. منظور از ریزش مو این است که شخص به شکل غیر طبیعی در حال از دست دادن موهای خود باشد. شایع ترین علائم ریزش مو شامل:

• کنده شدن راحت موها به هنگام کشیدنشان
  • تجمع مقدار زیادی مو در موگیر چاه بعد از استحمام
  • جدا شدن مقدار زیادی مو هنگام بستن یا شانه‌ کردن موها
  • ریختن تعداد زیادی مو بر روی بالشت بعد از خواب شبانه

انواع ریزش مو

انواع ریزش مو طاسی مرحله نهایی ریزش مو است که به صورت کلی یا جزیی اتفاق می افتد، هر فرد به طور معمول روزانه ۶۰ تار موی خود را از دست می دهد. زیرا این دسته از موها به طور معمول در هنگام شستشو یا برس کشیدن مو می ریزد. بنابراین چنین حالتی کاملا عادی است و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. از دست دادن روزانه حدود صد تار مو برای مدت کوتاه نیاز به مراجعه به یک متخصص ندارد و ممکن است یک واکنش موقت به عوامل داخلی یا خارجی از نظر ساختار بیولوژیکی بدن باشد و پس از مدتی مو به حالت طبیعی بر می گردد.با بالا رفتن سن، ضمن اینکه ریزش معمولی مو ادامه دارد،‌ بدن دیگر قادر به جایگزینی موهای از دست رفته نیست و به این ترتیب موها به تدریج کم پشت می شود و این نوع ریزش مو طبیعی است و کاری برای توقف آن نمی توان کرد.

جلوگیری از ریزش مو

جلوگیری از ریزش مو وضعیت سلامت موهای یک فرد تا حدودی وضع تغذیه‌ی او را منعکس می‌کند.  یعنی تغذیه مطلوب بر جنس، میزان ریزش، حالت و مقاومت‌ موهای شما موثر است. برای جلوگیری از ریزش مو و حفظ سلامت آن، باید مقادیر کافی از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی در رژیم غذایی وجود داشته باشد. برای جلوگیری از ریزش مو باید تغذیه رعایت شود

• رژیم غذایی
  • مواد مغذی برای مو
  • انجام مدیتیشن برای جلوگیری از استرس
  • جلوگیری از آسیب به پیاز مو

برای جلوگیری از ریزش مو مهم است که علاوه بر مراقبت از ارگان‌های موساز، مراقب خود تار مو هم باشید. ساقه‌ یا شفت مو بخشی از تار مو است که با چشم مشاهده می‌شود، پیاز و فولیکول مو هم ارگان‌های کوچکی هستند که درون پوست قرار دارند و مو می‌سازند.

درمان ریزش مو به روش خانگی

• استفاده از روغن دانه کدو تنبل در جلوگیری از ریزش مو
  • مصرف چایی سبز

روش‌های متفاوتی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد که بستگی به میزان ریزش، طاسی، نوع مو و عوامل این چنینی می‌باشد. یکی از تاثیرگذارترین آن‌ها استفاده از قرص‌های ماینوکسیدیل است. هنگام استفاده از این قرص در ماه‌های اول مصرف، ریزش مو معمولا بیشتر می‌شود و با گذشت زمان اثرات خودش را به جای می‌گذارد. البته این روش برای افرادی که دارای طاسی بیش از حد می‌باشند توصیه نمی‌شود و آن‌ها بهتر است با کاشت و یا مزوتراپی مو اقدام به درمان کنند.

درمان ریزش مو

درمان ریزش مو منطقی ترین کار در درمان این بیماری مشاوره با پزشک پوست و مو می باشد. پزشک با بررسی تاریخچه پزشکی بیمار ، معاینه سر و انجام بعضی از آزمایشهای خونی برای بررسی وضعیت هورمونها وتشخیص بیماریهای داخلی که باعث ریزش غیر طبیعی مو می شوند می تواند علت دقیق ریزش مو را تشخیص دهد. اگر علت بیماریهای داخلی مثل دیابت، تیروئید، تخمدان پلی کیستیک، بیماریهای اتوایمیون ،کم خونی و… باشد کنترل دقیق بیماری می تواند ریزش را کنترل کند. رایج ترین علت ریزش مو در مردا ن اندروژنتیک می باشد .

درمان تایید شده ریزش موی آندروژنتیک در مردان محلول موضعی مینوکسیدیل، ۲ درصد یا ۵ درصد و قرص فیناستراید ۱ میلی گرمی یا قرص دوتاستراید ۵/. میلی گرمی است.

علل جوش و آکنه و درمان آن

کم خونی علل و درمان آن