علل جوش و آکنه و درمان آن

جوش و آکنه‌ چیست؟

آکنه و جوش چیست نوعی بیماری مزمن و التهابی پوستی است که باعث ایجاد لکه و جوش هایی به خصوص در صورت، شانه ها، پشت، گردن، سینه و بالای بازوها می‌شود.

چه زمانی آکنه ایجاد میشود

چه زمانی آکنه ایجاد میشود؟ آکنه زمانی اتفاق می افتد که منافظ پوست با چربی و باکتری بسته شده باشد. آکنه نوعی بیماری پوستی است که بیشتر در سنین پایین به وجود می‌آید. در بعضی افراد این مشکل پوستی همیشه همراهشان می‌ماند.

جوش های سر سفید، جوش های سر سیاه، کیست ها و ندول ها انواع آکنه هستند و این بیماری شایع ترین بیماری پوستی در جهان است.

این وضعیت معمولاً با فعال شدن غدد چربی در دوران بلوغ روی می‌دهد، اما می‌تواند در هر سنی بروز کند. این شرایط خطرناک نیست اما می‌تواند زخم‌های پوستی برجای گذارد.این غدد چربی تولید می‌کنند و در مردان و زنان، توسط هورمون های مردانه که از غدد فوق کلیوی ترشح می شوند، تحریک ‌می شوند.

انواع آکنه و علائم آن

• جوش سر سیاه: در سطح پوست ظاهر می شود و به رنگ سیاه درمی آید.
  • جوش سر سفید: در زیر سطح پوست باقی می ماند.
  • برامدگی کوچک صورتی رنگ ملتهب.
  • جوش چرکی: معروف به پیمپل جوش ملتهب و قرمز شده با دهانه ای در روی آن.
  • کیست / غده: جوش های عمیق ملتهب و دردناک در عمق پوست.
  • جوش سرسیاه خیلی ریز
  • جوش‌های ریز چرکی
  • ملتهب شدن اطراف جوش‌ها

چه چیزی باعث تحریک آکنه میشود؟

چه چیزی باعث تحریک آکنه میشود بر اساس برخی از مطالعات، فاکتورهای ژنتیکی نیز ممکن است منجر به افزایش خطر شوند.

1. برخی از داروهایی که حاوی آندروژن و لیتیوم هستند
  2. مواد آرایشی روغنی
  3. تغییرات هورمونی
  4. استرس عاطفی
  5. قاعدگی

درمان آکنه

درمان آکنه به روش‌ های مختلف انجام می‌شود، که انتخاب روش مورد نظر ارتباط مستقیمی با شدت آکنه ها دارند. در مواردی که نشانه‌ ها خفیف است معمولا با درمان های خانگی و مراقبت های فردی آکنه از بین می‌ رود.

اما هنگامی که آکنه شدید باشد یا درد و خارش داشته باشد و احتمال این باشد که اسکار به جا بگذارد لازم است درمان های دارویی برای آن انجام شود. پزشکان پوست و مو معمولا برای درمان آکنه از یک رتینوئید موضعی مانند ترتینوئین موضعی و یا آداپالن استفاده می کنند

پیشگیری از ایجاد آکنه

پیشگیری از ایجاد آکنه بیشتر رخدادهای زندگی، آکنه نیز همیشه کاملاً تحت کنترل فرد نیست. با این وجود، چندین نکته کلیدی وجود دارد که برای کمک به پیشگیری  از بروز آکنه توصیه می‌شود:

• هرگز با آرایش به رختخواب نروید.
  • برچسب ها را چک کنید: هنگام خرید محصولات آرایشی و مراقبت از پوست
  • از مصرف روغن های صورت و محصولات موهای حاوی روغن خودداری کنید.

تفاوت آکنه و جوش

تفاوت آکنه و جوش ظاهر آکنه و جوش تقریبا مانند یکدیگر است و تفاوت در علت بروز آن‌ها است. آکنه خود به‌عنوان یک بیماری مطرح می‌شود که باید آن را درمان کرد و این در حالی است که جوش‌ها علائمی از بروز بیماری آکنه در بدن فرد هستند.

برخی از جوش‌های موقت هر چند وقت یک بار به‌شکل کوتاه مدت روی سطح پوست ظاهر می‌شوند و ارتباطی با عارضه آکنه ندارند و این در حالی است که جوش زدن به‌شکل مداوم و طولانی مدت نشانه اصلی ابتلابه بیماری آکنه است. همان‌طور که گفتیم بیماری آکنه به خودی خود خطرناک نیست، ولی می‌تواند زیبایی و لطافت پوست را تحت‌تاثیر قرار دهد.

مراجعه به پزشک

مراجعه به پزشک علائم آکنه در ابتدای بروز جوش‌ها درصورتتان دیده خواهند شد و یقینا وجود این عوارض پوستی شما را آزرده‌خاطر خواهد کرد. پس از به وجودآمدن اولین نشانه‌ها سعی کنید با مراقبت‌های خانگی شدت آن را کنترل کنید. اگر این کار موثر نبود، حتما در اسرع وقت به پزشک متخصص پوست و زیبایی مراجعه نمایید.

پزشک با معاینه حضوری و انجام آزمایش‌های لازم، علت ایجاد آکنه را تشخیص داده و با تجویز دارو‌های موضعی و خوراکی روند پیشرفت آکنه را کنترل می‌کند. حتما تا پایان طول درمان تمام داروهای تجویزشده را استفاده کنید.

بیماری های کلیوی

علل ریزش مو و درمان آن