علل افتادگی پلک چشم و درمان آن

افتادگی پلک چشم

افتادگی پلک چشم پتوز بیماری است که در آن پلک بالایی روی چشم می‌افتد. پلک ممکن است فقط اندکی آویزان شود ، یا به حدی شدید باشد که مردمک چشم را بپوشاند (نقطه سیاه در مرکز چشم شما که نور را به داخل می دهد). پتوز می تواند بینایی طبیعی را محدود یا حتی به طور کامل از بین ببرد. کودکان و بزرگسالان می توانند دچار پتوز شوند. خوشبختانه این بیماری قابل درمان است.

افتادگی پلک به معنای افتادگی بیش از حد پلک فوقانی است. لبه پلک فوقانی ممکن است پایین تر از حد معمول باشد (پتوز) یا ممکن است پوست اضافی در پلک بالایی وجود داشته باشد (درماتوکالازیس). افتادگی پلک اغلب ترکیبی از هر دو حالت است این مشکل پتوز نیز نامیده می شود.

علت افتادگی پلک

علت افتادگی پلک :

پتوز مادرزادی

در نوزادان تازه متولد شده به دلیل مشکل رشدی در عضله ای که پلک فوقانی را محافظت می کند دچار افتادگی می شود. این افتادگی در 70 درصد موارد تنها دریک چشم رخ می دهد.

اگر پلک افتاده درمان نشود روی بینایی کودک تاثیر می گذارد پس بهتر است این مشکل هر چه زودتر برطرف شود.

افزایش سن و پیری

افزایش سن و پیری از رایج ترین علت افتادگی پلک است و هر دو چشم را تحت تاثیر قرار می دهند.

پتوز سالخوردگی در اثر طولانی مدت گرانش زمین به وجود می آید همچنین افزایش سن نیز موجب کش آمدن بافت تاندون پلک می گردد.

میاستنی گراویس

میاستنی گراویس باعث ضعف عضلات پلک و افتادگی آن می شود البته این عارضه یک اختلال نادر است. این عارضه در برخی موارد علاوه بر پلک، روی عضلات صورت و حتی بازوها و پاها و سایر قسمت های بدن باعث ضعف عضلات می شود.

بیماری های عضلانی

افتادگی پلک می تواند به دلیل یک بیماری ارثی به نام دیستروفی عضلانی اوکولوفارنژال باشد. این بیماری بر حرکت چشم ها تاثیرمی گذارد.

مشکلات عصبی

مغز کنترل عضلات چشم را بر عهده دارد و در صورتی که مشکلی برای آن پیش بیاید ممکن است باعث افتادگی پلک یا پتوز شود. آسیب های مغزی مانند سکته مغزی، تومور مغزی، آسیب عصبی مربوط به دیابت بلند مدت می توانند باعث این عارضه شوند.

یکی دیگر از علل پتوز ناشی از سندروم هورنز است که باعث ایجاد کوچک شدن مردمک به صورت غیر طبیعی می شود.

مشکلات چشم

در برخی موارد به علت مشکلات جانبی چشم از جمله عفونت، تومور داخل حفره چشم یا ضربه به چشم ممکن است افتادگی پلک چشم رخ دهد.

علائم افتادگی پلک

علائم افتادگی پلک : زمانی که افتادگی فقط در یک چشم باشد، با مقایسه دو پلک به راحتی قابل تشخیص است. زمانی که افتادگی در هر دو طرف پلک اتفاق می افتد، یا اگر فقط یک مشکل جزئی وجود داشته باشد، تشخیص افتادگی سختتر است. مقایسه میزان فعلی افتادگی با مقدار نشان داده شده در عکس های قدیمی ممکن است به شما در تشخیص پیشرفت مشکل کمک کند. و همچنین علائم زیر هم شامل میشود:

  • عدم هماهنگی پلک‌های بالایی
  • بالا بردن سر به عقب و شانه به بالا در کودکان
  • تومورها و مشکلات چشمی بخصوص در کودکان
  • تاری دید بخصوص در یک چشم
  • لوچ شدن چشم‌ها بخصوص در کودکان
  • مشکلات خشکی چشم یا ترشح اشک چشم
  • درد در اطراف چشم که باعث میشود چشمان شما خسته به نظر برسد.

نحوه تشخیص افتادگی پلک

نحوه تشخیص افتادگی پلک :بهترین روش درمان افتادگی پلک و تشخیص و انتخاب روش مناسب برای درمان مراجعه به یک پزشک متخصص و ماهر است تا زیبایی و سلامت خود را به دست آورید. پزشک با اندازه گیری پلک و چشم بیمار در حالت باز به کمک ابزار دقیق می‌تواند میزان افتادگی را اندازه‌گیری کند.

پزشک شما احتمالا یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و از شما در مورد سابقه پزشکیتان می پرسد. هنگامی که توضیح دادید که پلک‌هایتان چه مدت است دچار افتادگی شده است، پزشک آزمایش‌هایی را برای یافتن علت مشکل انجام می‌دهد.

پزشک ممکن است یک معاینه با لامپ را انجام دهد تا بتواند با کمک نور با شدت بالا، چشم شما را از نزدیک ببیند. ممکن است چشمان شما در این معاینه کمی اذیت شود.

یکی دیگر از معایناتی که می توان برای تشخیص مشکلاتی مانند افتادگی پلک استفاده کرد، تست تنسیلون است. پزشک شما ممکن است دارویی به نام تنسیلون، که به طور کلی به عنوان ادروفونیوم شناخته می شود، به یکی از رگ های شما تزریق کند. ممکن است از شما خواسته شود که پاهای خود را ضربدری و باز کنید یا چند بار بایستید و بنشینید. سپس پزشک شما را تحت نظر خواهد گرفت تا ببیند آیا تنسیلون قدرت عضلانی شما را بهبود می بخشد یا خیر. این روش به پزشک کمک می کند تا تشخیص دهند که آیا بیماری به نام میاستنی گراویس باعث افتادگی پلک می شود یا خیر.

پیشگیری از افتادگی پلک

پیشگیری از افتادگی پلک ؛عموما برای پیشگیری از افتادگی پلک باید از 26 سالگی شروع کرد اما اگر از این سن بالاتر هستید بازهم نگران نباشید چراکه هیچگاه دیر نیست.

 

  • زیاد در معرض نور آفتاب قرار نگیرید و حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.
  • در روزهای آفتابی از کلاه و عینک استفاده کنید.
  • به مدت طولانی در نیمه شب تلویزیون نگاه نکنید.
  • برای مطالعه در شب به مدت طولانی از از نور مصنوعی استفاده نکنید.
  • با نور زیاد مطالعه نکنید.
  • بعد از غروب، زودتر بخوابید.
  • تغذیه مناسب داشته باشید.

درمان افتادگی پلک

درمان افتادگی پلک

روش‌ها به دو دسته روش‌های جراحی و روش‌های غیرجراحی مثل ورزش‌ها، استفاده از دارو، ماساژ و …  تقسیم می‌شود که بر اساس تشخیص پزشک روش درست باید انتخاب شود.

عمل جراحی

پزشک ممکن است جراحی پتوز را انتخاب کند. در طی این روش، عضله بالابرنده سفت می شود. این کار پلک را به سمت بالا و در موقعیت مورد نظر بالا می برد. برای کودکانی که پتوز دارند، پزشکان گاهی جراحی را برای جلوگیری از شروع تنبلی چشم (آمبلیوپی) توصیه می کنند.

اصولا در پتوز مادرزادی با افزایش سن تغییری در حالت چشم دیده نمی‌شود به همین دلیل جراحی زودهنگام بهتر خواهد بود و حتی جراحی می‌تواند از بیماری‌های چشمی کودک یا بیماری‌های گردن جلوگیری کند.

در بزرگسالان، پزشک در صورت شدت افتادگی تصمیم به جراحی می‌گیرد. اگر شدت افتادگی کم باشد و آسیبی به بینایی چشم نرسد اصولا سایر روش‌های درمانی یا روش‌های پیشگیری پیشنهاد می‌شود.

با این حال، خطراتی در روش جراحی وجود دارد، از جمله خشکی چشم، خراشیده شدن قرنیه و هماتوم. جایگزین دیگر، عمل “اسلینگ” است که در آن از عضلات پیشانی برای بالا بردن پلک ها استفاده می شود.

استفاده از زنجبیل

استفاده از زنجبیل‌می‌توانید از روغن زنجبیل برای اطراف چشم خود استفاده کنید. این روغن علاوه بر رطوبت رسانی پوست دور چشم، خواص آنتی اکسیدانی و ضد لک، ضد درد و ضد تورم می‌تواند باعث جوان ماندن پوست دور چشم شود. فقط قبل از مصرف روغن را روی دست خود تست کنید و مطمئن شوید آلرژی ندارید.

شما می‌توانید زنجبیل را در سبد مواد غذایی خود قرار دهید. البته مصرف هرچیزی باید به اندازه باشد. بهتر است برای مصرف زنجبیل با دکتر تغذیه مشورت کنید.

معایب افتادگی پلک

معایب افتادگی پلک : فرد مبتلا به افتادگی پلک اگر تاری دید نیز داشته باشد مدام باید چشمان خود را جمع کند که نهایت این کار به عضلات چشم آسیب زده و باعث چروک شدن دور چشم می شود.

یا اگر فردی بر اثر انسداد بینایی سر خود را به عقب ببرد دچار کشیدگی عضلات گردن می شود.

افتادگی پلک روی ظاهر افراد نیز تاثیر می گذارد.

افتادگی پلک به مدت یک روزیا یک ساعت در روز نشانه مشکل جدی پزشکی است.

دائم بالا کشیدن ابروها برای بینایی سبب بروز سر درد می شود.

 

→ خواندن مطلب قبلی

خارپاشنه چیست و درمان آن چگونه است

خواندن مطلب بعدی ←

آلزایمر چیست و علائم آن

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *