آلزایمر چیست و علائم آن

آلزایمر چیست

آلزایمر چیست آلزایمر یک بیماری عصبی است که بر مغز تاثیر می‌گذارد و موجب مرگ سلول‌های مغزی می‌شود که از دست رفتن حافظه و نیروی شناخت را به دنبال خواهد داشت. علائم این بیماری ابتدا خفیف است اما به مرور شدید‌تر می‌شود.
از علائم شایع این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• از دست دادن حافظه
  • مشکلات زبانی
  • رفتار تکانشی یا غیرقابل پیش‌بینی

اصلی‌ترین ویژگی‌ این بیماری این است که، ارتباط بین نورون‌های عصبی از بین می‌رود و اطلاعات نمی‌توانند به‌راحتی بین مناطق مختلف مغز و همچنین بین عضلات و اندام‌ها عبور کنند. برای همین است که علاوه بر مشکلات مغزی، مثل کاهش حافظه، سایر مشکلات رفتاری و حرکتی هم به وجود خواهند آمد. در ادامه به حقایقی پیرامون بیماری آلزایمر می‌پردازیم:

• علائم آلزایمر به مرور پیشرفت می‌کند. بنابراین، درمان آلزایمر می‌تواند نقش مؤثری بر کیفیت زندگی داشته باشد.
  • بدون درمان آلزایمر، کیفیت زندگی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
  • هر فردی می‌تواند دچار این بیماری شود اما افراد بالای ۶۵ سال و همچنین، افرادی که سابقه خانوادگی دارند، بیشتر در معرض خطر هستند.
  • آلزایمر، نوعی بیماری زوال عقل است.
  • تاثیر آلزایمر بر روی افراد متفاوت است. ممکن است بر روی فردی به صورت خفیف بروز کند و گاهی هم ممکن است در فرد دیگری با علائم سریع شروع شود. بنابراین درمان به موقع این بیماری نقش بسزایی بر کیفیت زندگی خواهد داشت.

علل آلزایمر چیست

با وجود مطالعات زیادی که پیرامون این بیماری توسط پزشکان و روانشناسان انجام شده، هنوز علل وقوع این بیماری کاملاً مشخص نیست. ولی برخی از فاکتور‌های اصلی عبارتند از:

• سن بیشتر افراد مبتلا، بالای ۶۵ سال است.
  • سابقه خانوادگی نقش اساسی دارد و اگر یکی از اعضای خانواده به این بیماری مبتلا باشد، درصد ابتلا بالا می‌رود.
  • ژنتیک و وجود برخی ژن‌های خاص، می‌تواند یکی دیگر از فاکتورهای این بیماری باشد.

رایج ترین علت الزایمر

رایج ترین علت الزایمر : بیماری آلزایمر یک بیماری پیشرونده است که به مرور زمان، آسیب‌های بیشتری را از خود بر جای می‌گذارد. یکی از اصلی‌ترین علائم آلزایمر، کاهش و از دست رفتن حافظه است؛ این علائم به تدریج، طی ماه‌ها و سال‌ها خود را نشان می‌دهند. اما اگر در فردی با سرعت زیاد بروز پیدا کند، نیازمند مراقبت‌های پزشکی است؛ زیرا ممکن است، موجب سکته مغزی شود

معایب از دست دادن آلزایمر

• ازدست دادن حافظه
  • اختلالات شناختی
  • تغییر شخصیت

از دست دادن حافظه: برخی از افراد ممکن است در گرفتن اطلاعات جدید و به خاطر سپردن آن‌ها دچار مشکل شوند. برخی از علائم از دست دادن حافظه عبارت است از:

• تکرار یک سوال یا مکالمه
  • فراموش کردن مکان اشیا
  • فراموش کردن رویدادها و قرار‌ها
  • سرگردانی یا گم شدن

اختلالات شناختی فرد: ممکن است، در استدلال کارهای پیچیده یا موقعیت‌های مرتبط با قضاوت، دچار مشکل شود. مثل برخی از موارد زیر:

• درک کمتر نسبت به ایمنی و خطرات احتمالی مثل عبور از خیابان بدون توجه به خطر تصادف
  • در ارتباط با مسائل مالی، مثل پرداخت قبض
  • در تصمیم‌گیری
  • در انجام کار‌های روزانه چند مرحله‌ای، مثل لباس پوشیدن
  • در تشخیص افراد و اشیا که به خاطر مشکلات بینایی نیست
  • مشکل آگاهی مکانی- فضایی؛ ممکن است فرد در تعادل دچار مشکل شود و بیش از حد زمین بخورد یا با اشیای اطراف برخورد کند.
  • مشکل در گفتار و نوشتار؛ ممکن است، در گفتار مثل هجی کردن کلمات دچار مشکل شود؛ همچنین در نوشتن هم اختلال داشته باشد.

تغییر شخصیت یا رفتار: تغییر شخصیتی و رفتاری یکی دیگر از علائم بیماری آلزایمر است که به صورت علائم زیر خود را نشان خواهد داد:

• بیشتر از گذشته از موضوعات مختلف ناراحت می‌شود.
  • نگران و یا عصبانی است.
  • علاقه و انگیزه‌ای که در گذشته نسبت به برخی از افراد یا موضوعات موجود در زندگی داشته، از دست می‌دهد.
  • از دست دادن همدلی
  • رفتار اجباری، وسواسی و نامناسب اجتماعی

ممکن است، پلاک‌هایی در سرتاسر مغز بیمار وجود داشته باشد که ارتباط بین نورون‌های عصبی مغز را دچار اختلال کنند، در نتیجه انتقال اطلاعات در مغز بر روی حافظه و شناخت، تأثیر می‌گذارند و علائم شدیدی مثل موارد زیر در سالمندان بروز خواهد کرد:

• ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران
  • وابستگی به دیگران جهت مراقبت
  • عدم توانایی ترک بستر خواب
  • مشکلات حافظه و عدم یادآوری

تشخیص آلزایمر

تشخیص آلزایمر؛در این مرحله تقریبا علامتی وجود ندارد، اما شاید بر اساس سابقه خانوادگی بتوان مواردی را تشخیص داد.

گام دوم شاید بتوان گفت که در این مرحله علائم فراموشی آلزایمر کم‌کم خود را نشان می‌دهند.

گام سوم در این مرحله، اختلالات جسمی و روانی خفیف، مانند کاهش حافظه و تمرکز در فرد ظاهر می‌شوند که ممکن است، توسط افراد نزدیک به او قابل مشاهده باشند.

گام چهارم آلزایمر در این مرحله تشخیص داده می‌شود اما علائم آن هنوز هم خفیف است. از دست دادن حافظه و عدم توانایی تمرکز بر روی کار‌های روزمره مشهود است.

گام پنجم تشخیص آلزایمر در این مرحله توسط عزیزان و مراقبان کاملا مشهود است و می‌توانند به فرد مبتلا کمک کنند که برای درمان اقدام کند.

گام ششم در این مرحله فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است که برای غذا خوردن و لباس پوشیدن به کمک اطرافیان نیاز داشته باشد.

گام هفتم در این مرحله که آخرین و شدیدترین مرحله از آلزایمر است، فرد درگیر علائم شدید آلزایمر شده و از انجام هرکاری ناتوان است. در این مرحله فرد نیازمند مراقبت ۲۴ ساعته بوده و تقریباً می‌توان گفت، از نظر ناتوانی و نیاز به حمایت، شبیه نوزاد است.

جهت پیشگیری‌ از وقوع شدید بیماری باید از پزشک کمک گرفت؛ پزشک با انجام یک سری معاینات و آزمایشات لازم، توانایی‌های ذهنی فرد را ارزیابی کرده و زوال عقل و یا دیگر شرایط را تشخیص خواهد داد. پزشک با گرفتن شرح حال بیمار، روند درمان آلزایمر را آغاز می‌کند. در طی این شرح حال، او سؤالات زیر را از بیمار می‌پرسد:

• سابقه پزشکی خانوادگی
  • سایر شرایط سلامتی فرد در گذشته و الان
  • مصرف داروهای بیمار در گذشته و الان
  • رژیم غذایی
  • مصرف الکل و دخانیات
  • سایر عادت‌های زندگی

از آنجایی‌ که تشخیص این بیماری کار آسانی نیست، ممکن است، چندین روش تشخیصی برای درمان آلزایمر استفاده شود.

درمان آلزایمر

درمان آلزایمر :پزشک به تجویز دو داروی دونپزیل و ریواستیگمین اقدام می‌کند که به حفظ سطح بالای استیل کولین مغز کمک می‌کند. استیل کولین نوعی انتقال دهنده عصبی است که می‌تواند به حافظه و تقویت آن کمک کند.
همچنین پزشک ممکن است، برای درمان علائم مرتبط با آلزایمر مثل افسردگی از داروهای ضد‍ اضطراب یا ضدروان‌پریشی استفاده کند. برخی از علائم مرتبط با آلزایمر عبارتند از:

• بیقراری
  • توهم
  • عصبانیت
  • تحریک
  • پرخاشگری

سایر درمان‌های آلزایمر علاوه بر دارو، تغییر سبک زندگی ‌می‌تواند به درمان آلزایمر کمک کند. برخی از استراتژی‌های لازم جهت کنترل این بیماری به شرح زیر هستند:

• تمرکز لازم بر وظایف روزمره
  • استراحت به موقع و کافی روزانه
  • مصرف ویتامین E (این مکمل باید حتما تحت نظر پزشک مصرف شود)

علل افتادگی پلک چشم و درمان آن

علل تپش قلب چیست؟