چه زمانی باید واکسن گارداسیل را تزریق کرد؟

واکسن گارداسیل یکی از واکسن ‌های موثر در پیشگیری از زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم یا مقعد است. این واکسن ‌ها برای حفظ سلامت انسان اهمیت بسیار زیادی دارند و باید با شرایط و زمان ‌های مشخصی تزریق شوند تا بتوانند قابلیت ‌های خود را در بدن انسان ایجاد کنند. استفاده از این آمپول توسط بسیاری از دانشمندان توصیه شده تا از ایجاد عفونت در بدن انسان جلوگیری شود. واکسن گارداسیل مزایای بسیار زیادی دارد و استفاده از آن تأثیر زیادی در افراد، به ویژه خانم ‌ها، خواهد داشت. اگر تا به امروز با اطلاعات کافی درباره این واکسن آشنا نبودید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با دکتر سعید ساعدی همراه باشید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

چه زمانی باید واکسن گارداسیل را تزریق کرد؟

تزریق واکسن گارداسیل توسط کمیته غذا و داروی آمریکا برای استفاده در زنان و دختران 9 تا 26 سال تأیید شده است. برای واکسیناسیون روتین گارداسیل در دختران 11-12 ساله با سه دوز واکسن توصیه می‌شود، و می‌تواند از سن 9 سالگی آن را تزریق کرد. هدف از این توصیه ‌ها، ایمنی سازی قبل از شروع فعالیت جنسی است. بنابراین، واکسیناسیون در زنان و دختران 13-26 سال که قبلاً واکسینه نشده‌ اند نیز توصیه می‌شود.

مزایا واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل مزایای بسیار زیادی برای افراد دارد، از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان ‌های ناشی از عفونت .HPV این عفونت خطرناک می‌تواند به دلایل مختلف در بدن انسان ایجاد شود. واکسن گارداسیل به عنوان راه‌ حلی برای مقابله با ویروس HPV شناخته می‌شود و می‌تواند محافظت در برابر سرطان دهانه رحم نیز فراهم کند. در بسیاری از کشور ها، واکسن گارداسیل به‌ عنوان یکی از واکسن‌های مهم شناخته می‌شود و به دلیل روابط جنسی در سنین پایین، بسیاری از خانواده‌ ها این تزریق این واکسن را برای فرزندان خود مهم می دانند. اما برخی از کشور ها از جمله کشور ما، هنوز واکسن گارداسیل به ‌طور کامل در میان جامعه شناخته نشده است که این موضوع باعث شده تا تعداد کمی از افراد از این واکسن استفاده کنند.

عوارض واکسن گارداسیل

همان‌طور که در مورد سایر واکسن‌ ها نیز دیده می‌شود، واکسن گارداسیل هم ممکن است با برخی عوارض همراه باشد. شایع ‌ترین آن‌ ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • تب
  • اسهال
  • درد شکمی
  • سردرد و خستگی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • سرگیجه و افت فشار بلافاصله پس از تزریق واکسن
  • قرمزی، احساس درد و ورم ملایم در محل تزریق واکسن
  • احساس درد و گرفتگی در ماهیچه تا چند روز پس از تزریق واکسن

 

افرادی که واجد شرایط برای دریافت واکسن گارداسیل هستند عبارتند از:

  • مبتلایان به زگیل تناسلی
  • افراد با رابطه جنسی پرخطر
  • داشتن بیش از یک شریک جنسی
  • ابتلا یکی از شریک‌های جنسی به زگیل تناسلی
  • افراد در معرض ویروس HPV

مراقبت های بعد از تزریق واکسن گارداسیل

پس از دریافت واکسن گارداسیل باید مراقبت های لازم را داشته باشید. در صورتی که بعد از دریافت واکسن دردی احساس کردید، می‌توانید از دارو های مسکن استفاده کنید. برای کاهش درد و تنش در محل تزریق، می‌توانید برای ۱۰ الی ۲۰ دقیقه از یخ استفاده کنید. پس از دریافت تزریق واکسن گارداسیل، توصیه می‌شود فعالیت‌ های سنگین را انجام ندهید تا از احساس درد شدید در محل تزریق جلوگیری شود. مراقبت از خود و استراحت مناسب پس از دریافت واکسن نیز به بهبود سلامتی شما کمک خواهد کرد.

چرا باید واکسن گارداسیل بزنم؟

بهترین روش برای پیشگیری از بیماری زگیل تناسلی، دریافت واکسن HPV است. این واکسن نه تنها مانع از ابتلا به زگیل تناسلی می‌شود بلکه می‌تواند از ابتلا به بیماری‌ های دیگر نظیر سرطان دهانه رحم و… ناشی از ویروس HPV نیز جلوگیری کند. آمار نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد سرطان واژن و ۳۰ درصد از سرطان‌ های دیگر به علت HPV ایجاد می‌شوند. پس فرصت مناسبی را از دست ندهید.

تزریق واکسن گارداسیل و ناباروری

تحقیقات در حال حاضر برای بررسی ارتباط بین دریافت واکسن HPV و ناباروری زنان در حال انجام است. تا کنون هیچ گزارش رسمی‌ ای وجود ندارد که نشان دهد واکسن گارداسیل می‌تواند به نازایی یا نارسایی تخمدان زنان منجر شود. با این حال، توصیه می‌شود که قبل از تزریق واکسن، افراد برای بررسی سوابق پزشکی خود به پزشک مراجعه کنند. این مراحل ضروری است تا اطمینان حاصل شود که شرایط مناسب برای دریافت واکسن وجود دارد.

 

انواع واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل معمولاً جهت پیشگیری از عفونت توصیه می‌شود و درمان مستقیم برای زگیل تناسلی نمی‌باشد. این واکسن می‌تواند از ابتلا به سرطان ‌های مختلف از جمله سرطان‌ های دهانه رحم، واژن، آلت تناسلی جلوگیری کند. کمیته غذا و داروی آمریکا سه نوع واکسن HPV را تایید کرده است که شامل گارداسیل، گارداسیل 9 و سرواریکس می‌شوند.

واکسن گارداسیل 9 از جدید ترین انواع واکسن ‌های HPV است که می‌تواند بدن را در برابر 9 نوع مختلف ویروس HPV محافظت نماید، از جمله 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58. از این میان، ویروس‌های 16 و 18 بسیار خطرناک هستند و می‌توانند به سرطان ‌های دهانه رحم و واژن منجر شوند، در حالی که ویروس‌های 6 و 11 عوارض مربوط به زگیل تناسلی را ایجاد می‌کنند.

هزینه تزریق واکسن گارداسیل

به طور کلی، قیمت تزریق واکسن گارداسیل ثابت نیست و ممکن است به دلیل نوسانات در قیمت‌ ارز، با قیمت ‌های مختلفی عرضه شود. با توجه به نوسانات بازار ارز، قیمت واکسن گارداسیل ممکن است متغیر باشد و افزایش یابد. برای دریافت این واکسن به قیمت مناسب، بهتر است از مراجع قانونی و موسسات معتبر کمک بگیرید تا از شرایط بهینه برای خرید واکسن بهره‌مند شوید. اطمینان حاصل کنید که این واکسن از منابع معتبر تهیه شده و به روش ‌های استاندارد تزریق شود.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

→ خواندن مطلب قبلی

از دکتر کرمانی تا خانومی، کد تخفیف هایی برای سلامت و زیبایی

خواندن مطلب بعدی ←

وضعیت پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *