پرستار سالمند کیست و حضور او در خانه چه مزایایی دارد؟

پرستار سالمند فردی است که به سالمندان در انجام نیازهای شخصی و امور روزمره‌شان کمک می‌کند. این پرستاران به شکل صمیمانه با سالمندان در منزل برخورد کرده و رابطه دوستانه‌ای با آن‌ها برقرار می‌کنند. از آنجایی که نیاز به این افراد متخصص بیشتر از قبل است، پرستاری سالمند امروز به یک شغل تخصصی و نیمه تخصصی تبدیل شده و افراد مختلفی در حال آموزش دیدن در این زمینه هستند. همچنین شرکت‌هایی نیز به وجود آمده‌اند که خدمات پرستاری را به صورت کامل در اختیار افراد نیازمند قرار می‌دهند.

پرستار سالمند باید با توجه به وضعیت و سلامت سالمندان، ویژگی‌های متفاوتی داشته باشد. برخی از این پرستاران تجربه کار در این حوزه را دارند و سال‌ها در این زمینه فعالیت کرده‌اند. برخی دیگر افرادی هستند که دارای تحصیلات و مدارک بهیاری و پرستاری هستند و علاوه بر مراقبت از سالمندان، می‌توانند وظایف پزشکی و درمانی را هم در منزل انجام دهند.

مزایای مراقبت از سالمند در منزل

به طور حتم کسانی که از پرستار سالمند در منزل بهره‌مند هستند، مزایای وجود آن را بهتر از سایرین درک می‌کنند. در اینجا به طور خلاصه مزایای کمک گرفتن از پرستار سالمند در منزل را بیان می‌کنیم:

  • سالمند در محیط آشنا و خانگی خود احساس آسایش و امنیت بیشتری دارد و پرستار در محیط موردنظر سالمند، خدمات خود را ارائه می‌دهد.
  • با وجود پرستار سالمند در منزل، مراقبت شخصی و خصوصی به صورت حرفه‌ای و مناسب‌تر ارائه می‌شود. چرا که تمام حواس و توجه پرستار معطوف به یک نفر است.
  • پرستار سالمند رابطه مستقیمی با فرد داشته و می‌تواند به صورت مستقیم و در هر لحظه به نیازها و مشکلات او رسیدگی کند.
  • مراقبت از سالمند در منزل معمولاً هزینه کمتری نسبت به بستری در بیمارستان یا خانه سالمندان خصوصی دارد. در واقع شما نیازی به پرداخت هزینه مربوط به تخت بیمارستان یا خانه سالمندان نخواهید داشت.
  • سالمند در خانه خود حس قدرت و گرفتن تصمیم برای زندگی خود را حفظ می‌کند و با کمک پرستار، استقلال بیشتری خواهد داشت.
  • پرستار سالمند می‌تواند به عنوان یک همراه و همدم برای سالمند عمل کرده و او را در روزمرگی و انجام فعالیت‌های روزانه همراهی کند.
  • با استفاده از پرستار سالمند، مسئولیت‌های مراقبتی سالمند از خانواده کاسته شده و آن‌ها می‌توانند بیشتر وقت خود را به رفاه خود و ارتباط بهتر با سالمند اختصاص دهند.

همانطور که می‌بینید، نگهداری سالمند در خانه، مزایای بسیاری دارد و باعث افزایش کیفیت زندگی فرد می‌شود. البته، برای انجام این فرایند، باید از پرستاران و تیم‌های مراقبتی مجرب و حرفه‌ای استفاده کرده و برنامه‌های مراقبتی مناسبی برای نیازهای سالمند تنظیم شود.

هر آنچه که یک پرستار سالمند باید بداند…

به طور کلی شغل پرستاری از سالمندان نیاز به داشتن مهارت‌های ویژه دارد. این افراد باید از فیلترهای خاصی که هر شرکت در نظر می‌گیرد، عبور کرده و پس از تایید توسط مشاوران و متخصصان، وارد بازار کار شوند. بنابراین پرستار باید چند مهارت را در خود تقویت کند تا بتواند رابطه خود با سالمند را بهبود بخشد.

  • پرستار سالمند باید اطلاعات کاملی درباره وضعیت جسمی، بیماری‌های زمینه‌ای، سن، خلقیات و عادات سالمند داشته باشد تا بتواند نیازها، علائق و شرایط روحی او را شناخته و در همین راستا وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. همچنین یک پرستار سالمند باید با توجه به سن و تمایلات فرد عمل کرده و به او احترام بگذارد تا حس راحتی و اطمینان را در شخص سالمند بیدار نگه دارد.
  • پرستار سالمند باید اطلاعات خود را در زمینه انواع داروها و روش‌های مصرف آن‌ها بالا ببرد و در صورتی که سالمند نیاز به مراقبت‌های پزشکی داشته باشد، از آن‌ها استفاده کند.
  • ویژگی دیگری که هر پرستار سالمندی باید در خود تقویت کند، توانایی برقراری رابطه دوستانه با فرد سالمند است. تنها در این صورت است که می‌تواند شرایط و مشکلات سالمند را درک کرده و بدون ترحم از او مراقبت کند.
  • پرستار سالمند باید بتواند کارهای مختلف را به طور همزمان انجام دهد. به عنوان مثال انجام فعالیت‌هایی مانند حمام کردن، پیاده‌روی، درست کردن غذا بر اساس سن و نیازهای بدن بیمار، ارتباط با خانواده و ارائه گزارش به آن‌ها، چک کردن نیازهای سالمند و … جزو کارهایی هستند که هر پرستاری باید از عهده آن‌ها برآید.

با رعایت این موارد یک پرستار می‌تواند کلیه نیازهای سالمندی که در حال نگهداری از اوست را درک کرده و در نهایت نیازهایش را برآورده کند. به همین دلیل انتخاب پرستاری که در این زمینه تجربه کافی دارد، بسیار مهم بوده و می‌تواند به ارتباط  بهتر بین او و سالمند شما بسیار کمک  کند.

همه چیز را از قبل مشخص کنید…

در پروسه انتخاب و استخدام پرستار سالمند باید مسیری مشخص را طی کرده و شرایط سالمند خود و نیازهای  او را از همان ابتدا مشخص کنید. موارد زیر می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند:

  • کلیه نیازهای خود را به مشاوران مجموعه‌ای که انتخاب کرده‌اید، اعلام کرده و در نهایت فردی را دریافت کنید که برایتان مناسب‌تر است.
  • لیستی از نیازهای سالمند خود را تهیه کرده و ساعات خواب، بیداری و نیازهایی که در شبانه‌روز دارد را مشخص کنید. همچنین توانایی‌های فیزیکی او را در نظر بگیرید و مشخص کنید که پرستار تا چه میزان باید از لحاظ فیزیکی به سالمند شما کمک کند.
  • اگر نیاز است سالمند را به بیرون از منزل ببرید، مانند ویزیت پزشک یا دیدار با خانواده، مشخص کنید که پرستار باید با ماشین شخصی خود اینکار را انجام دهد یا شما ماشینی را در اختیارش قرار خواهید داد. همچنین روش جابه‌جایی سالمند مانند استفاده از عصا، ویلچر یا واکر را هم مشخص کنید.
  • اگر سالمند دارای مشکلات حافظه، فراموشی شدید یا در حال زوال عقل است، حتما این موضوع را با مشاوران مجموعه در میان بگذارید تا بتوانند فرد مناسبی را با توجه به نیاز شما انتخاب کنند. همچنین اگر نیاز است پرستار به زبان خاصی تسلط داشته باشد، حتما این موضوع را مشخص کنید.
  • مشخص کنید چه ساعاتی از شبانه‌روز نیاز به حضور پرستار دارید، چرا که باید فردی انتخاب شود که امکان ماندن در ساعاتی که شما مشخص کرده‌اید را داشته باشد. نیازهای غذایی، محدودیت‌های سالمند و همچنین کلیه آلرژی‌هایی که او دارد را باید در همان ابتدا عنوان کنید.
  • اگر پرستار باید مهارت خاصی مانند تزریق انسولین، اندازه‌گیری فشار خون، تغییر وضعیت بدنی و … را داشته باشد، حتما آن را در همان ابتدا بیان کنید تا فردی که از تجربه کافی در این زمینه برخوردار است، انتخاب شود.
  • در صورتی که سالمند نیاز به جابه‌جایی داشته و باید اینکار توسط پرستار انجام شود، حتما این موارد را عنوان کنید تا فردی که از قدرت کافی برخوردار است را برای شما انتخاب کنند.

در کل، برای انتخاب پرستار سالمند، باید اطلاعات دقیق و کاملی در مورد شرایط سالمند و نیازهای وی مدنظر قرار گیرد تا پرستار مناسبی برای او انتخاب شود.

خدمات پرستار سالمند را از سلامت اول بخواهید…

شرکت پرستاری سلامت اول دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت بوده و خدمات پرستاری شبانه روزی خود را در طول سال و حتی در تعطیلات هم ارائه می‌دهد. خدماتی که می‌توانید از این شرکت دریافت کنید شامل اعزام پرستار سالمند، کودک و بیمار هستند و همه افراد از میان افراد جوان، باتجربه و صبور انتخاب می‌شوند. مشاوره رایگان به صورت 24 ساعته و دریافت راهنمایی‌های لازم در زمینه انتخاب خدمات، جزء مهم‌ترین امتیازاتی هستند که این شرکت در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

→ خواندن مطلب قبلی

چه کسانی نباید هیچ وقت غذای کپک زده را بو کنند

خواندن مطلب بعدی ←

بیماران مبتلا به سرطان در اولویت دریافت مشاوره تغذیه

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *