عوارض لیزر موهای زائد از نظر طب سنتی

عوارض لیزر موهای زائد از نظر طب سنتی

آیا شما هم از مراجعه به سالن‌های زیبایی برای اپیلاسیون موهای زائد بدنتان خسته شده‌اید؟
لیزر یکی از بهترین روش‌های حذف موهای زائد بدن است، در مقایسه با روش‌های قدیمی عوارض بسیار کمتری دارد و ماندگاری نتایج آن بالاست. رشد موهای زائد یکی از ناخوشایندترین اتفاقاتی است که تقریبا همه افراد با رسیدن به بلوغ آن را تجربه می‌کنند. موهای زائد نه ‌تنها ظاهر بدن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند، بلکه رشد آن‌ها در بعضی از نقاط بدن مانند زیربغل مشکلاتی مانند عرق کردن و بو گرفتن را به همراه دارد.
از طرفی اصلاح یا اپیلاسیون موهای زائد باعث به وجود آمدن مشکلات دیگری مانند زخم شدن، خارش و تیره شدن پوست می‌شود. ضمن اینکه اصلاح یا اپیلاسیون موهای زائد کاری زمان‌بر بوده و نتیجه آن اصلا ماندگار نیست.
لیزر بدن یکی از رایج‌ترین و موثرترین روش‌های زیبایی است که به محبوبیت خوبی در جهان رسیده و معمولا نتیجه رضایت‌بخشی برای فرد به همراه دارد.

عوارض و خطرات لیزر موهای زائد از نظر طب سنتی چیست؟

کارشناسان طب سنتی بر این باورند که موهای زائد بدن می‌توانند مواد زائد بدن را دفع کنند، به همین دلیل سوزاندن و از بین بردن آن‌ها عوارض بسیاری برای بدن به همراه دارد و باعث حبس دوده در بافت‌های بدن می‌شود. یک لوله بخاری را تصور کنید که چگونه دوده و ضایعات آتش را خارج می‌کند، موهای زائد بدن هم به همین ترتیب فضولات و مواد زائد بدن را دفع می‌کند.

روش های از بین بردن موهای زائد در طب سنتی

برخی افراد ترجیح می‌دهند برای از بین بردن موهای زائد بدن از روش‌های سنتی استفاده کنند، در روش‌های سنتی از مواد طبیعی و گیاهی استفاده می‌شود که نسبت به روش‌های دیگر عوارض کمتری برای بدن دارد.
از رایج‌ترین روش‌های از بین بردن موهای زائد در طب سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از پودر زاج سفید

برای استفاده از زاج سفید باید آن را با سرکه مخلوط کنید و بعد از شیو موهای زائد، روی بدن قرار دهید تا ریشه مو را بسوزاند.

استفاده از سعد کوفی

سعد کوفی خواص درمانی بسیاری در طب سنتی دارد، برای تاثیرگذاری بیشتر می‌توانید سعد کوفی را با روغن حیوانی ترکیب کنید بدین ترتیب ریشه موها را ضعیف کرده و از رشد آن جلوگیری می‌کند.

استفاده از روغن مورچه

از این روغن باید بلافاصله بعد از اصلاح موهای زائد استفاده کنید تا مانع رشد موها شوند و فولیکول مو را بسوزانند.

مخلوط سرکه و گیاه بنگ دانه

این مخلوط را باید در روزهای پیاپی بعد از اصلاح روی ناحیه مورد نظر قرار دهید تا به مرور زمان فولیکول مو را از بین ببرد و موجب حذف موهای زائد شوند.

عوارض شایع لیزر موهای زائد

برخی افراد تصور می‌کنند که لیزر موهای زائد عوارض بسیار خطرناکی برای بدن دارد در صورتی که اینگونه نیست و عوارض لیزر موهای زائد بدن هم مانند عوارض سایر خدمات زیبایی، کوتاه مدت و گذرا هستند. از عوارض کوتاه مدت لیزر موهای زائد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لیزر ممکن است پوست بدن را کمی خشک کند و ناحیه تحت درمان پوسته پوسته شود، این یک عارضه کوتاه مدت و طبیعی است و نباید نگران باشید. با استفاده از مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌های مختلف می‌توانید از پوسته پوسته شدن این ناحیه جلوگیری کنید.
  • گاهی اوقات استفاده نادرست از دستگاه لیزر، عدم تخصص و مهارت اپراتور و حساسیت بالای پوست، باعث زخم و اسکار در این ناحیه می‌شود. بهتر است قبل از هرگونه اقدامی با پزشک خود در رابطه با نوع پوست و دستگاه مورد لیزر مشورت کنید.
  • لیزر با حرارت و گرمایی که دارد فولیکول‌های مو را از بین می‌برد و موجب واکنش پوست می‌شود. پوست با التهاب و قرمزی به این موضوع واکنش نشان می‌دهد، این عارضه کوتاه مدت است و چند ساعت بعد از لیزر موهای زائد بهبود پیدا می‌کند.
  • موهای زائد بدن از پوست در برابر باکتری‌ها محافظت می‌کنند. بعد از لیزر موهای زائد بدن در ناحیه بازوها و ناحیه تناسلی ممکن است دچار جوش‌ و آکنه‌های ریز پوستی شوید.
  • استفاده نادرست از دستگاه لیزر و حرارت بالا می‌تواند موجب پرمویی بدن شود، گاهی اوقات گرمای دستگاه لیزر فولیکول‌های نهفته را تحریک می‌کند و موجب پرمویی و هایپرتریکوز می‌شود.
  • لیزر موهای زائد بدن رنگ پوست را کمی تیره‌تر یا روشن‌تر می‌کند. افرادی که پوست تیره‌ای دارند دو تا سه درجه رنگ پوستشان روشن می‌شود و کسانی که پوست روشنی دارند دو تا سه درجه رنگ پوستشان تیره می‌شود. این تغییر رنگ پوست بین 3 تا 8 ماه ماندگار است.
  • سوختگی و تاول در لیزر موهای زائد بدن از عوارض استفاده نادرست از دستگاه لیزر است.
  • یکی از رایج‌ترین عوارض لیزر موهای زائد بدن، عفونت جلدی است. احتمال بروز عفونت‌های جلدی، باکتریایی، ویروسی و قارچی در کسانی که لیزر موهای زائد بدن انجام داده‌اند بسیار بیشتر است.
  • پرتوهای لیزر می‌تواند به سلامت چشم آسیب وارد کند، به همین دلیل بهتر است برای جلوگیری از آسیب به چشم از عینک‌های مخصوص استفاده کنید.

روش پیشگیری از عوارض لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد عوارض خطرناکی برای بدن ندارد اما بهتر است برای جلوگیری از این عوارض چند نکته را رعایت کنید:

  • تا سه ساعت قبل از لیزر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.
  • اگر پوست خشکی دارید قبل از لیزر از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.
  • از اپراتور بخواهید که از سری‌های نو استریل شده استفاده کند.
  • به منظور رعایت بهداشت فردی قبل از لیزر استحمام کنید.
  • 20 روز قبل از لیزر وکس و اپیلاسیون نکنید زیرا پوست بدن نازک می‌شود و التهاب و قرمزی و سایر عوارض بعد از لیزر بیشتر خواهد شد.
  • برای انجام لیزر موهای زائد بدن یک کلینیک معتبر را انتخاب کنید.
  • اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید قبل از هرگونه اقدامی برای رفع موهای زائد بدنتان با پزشک مشورت کنید.

مزایای لیزر موهای زائد

  • لیزر یک روش دائم برای خلاص شدن از شر موهای زائد است.
  • از لیزر می‌توان برای حذف موهای زائد بدن در نواحی مختلفی چون صورت، دست و پا، ناحیه شرمگاهی، زیر بغل و غیره استفاده کرد.
  • در طی جلسات لیزر موهای زائد بیش از 80 درصد موهای زائد بدن از بین می‌روند.
  • در مقایسه با سایر روش‌ها (استفاده از تیغ، ژیلت، وکس، اپیلاسیون) یک روش مقرون به صرفه و قابل اعتماد است.
  • لیزر موهای زیرپوستی را از بین می‌برد.
  • لیزر دوره نقاهت ندارد و می‌توانید بلافاصله بعد از انجام آن به کارهای روزانه خود برسید.
  • در این روش پوست درگیر نمی‌شود و فقط فولیکول تحت تاثیر قرار می‌گیرد، به همین دلیل هیچ‌گونه زخم و جراحتی روی پوست ایجاد نمی‌شود.

جمع بندی

لیزر موهای زائد یکی از بهترین و رایج‌ترین روش‌های حذف موهای زائد بدن است که در مقایسه با سایر روش‌های زیبایی عوارض بسیار کمتری دارد. برای لیزر موهای زائد بدن بهتر است به یک کلینیک معتبر و دارای مجوز بهداشت و درمان مراجعه کنید تا عوارض ناشی از این روش را به حداقل برساند.

 

→ خواندن مطلب قبلی

بهترین روش مهاجرت به دبی کدام است؟

خواندن مطلب بعدی ←

بهترین دکتر اندولیفت صورت در تهران کیست ؟ نکات حیاتی برای تحقیق و انتخاب صحیح

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *