علل خارش چشم چیست ؟

علل خارش چشم

علل خارش چشم  بروز خارش در چشم یک مشکل رایج است و بهترین روش برای درمان این مشکل، شناسایی علت ایجاد خارش است. شایعترین علت خارش چشم می توان به حساسیت های فصلی و خشکی چشم اشاره کرد. به طور کلی همه افراد ممکن است خارش و قرمزی چشم را تجربه کنند؛ اما رفع و درمان خارش چشم به تشخیص علت اصلی آن بستگی دارد. تشخیص علت اصلی آن می توانند در درمان بهتر این وضعیت موثر باشد. از طرفی هم خارش چشم گاهی در هنگام چکاپ نادیده گرفته می شود، اما می تواند منبع ناراحتی و اضطراب دائمی برای فرد مبتلا باشد. کنترل بیماری بسیار حیاتی است، زیرا خارش بیش از حد و بدون درمان می تواند به چشم های حساس آسیب برساند و منجر به عوارض جدی شود و بینایی را به خطر بیندازد.

علل خارش چشم

علل خارش چشم ؛

به گزارش دکتر هاریکا خارش چشم می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، که شامل موارد زیر هستند

  • حساسیت: حساسیت، رایج‌ترین عاملی است که باعث خارش چشم می‌شود. چشمان شما ممکن است به ذراتی که در هوای بیرون، هوای خانه یا محل کارتان وجود دارند، واکنش نشان دهند. مواردی که باعث ایجاد حساسیت چشم شما می‌شوند شامل موارد زیر است:
  • موارد موجود در فضای باز: گرده درختان، چمن، علف‌های هرز و بوته‌ها
  • موارد موجود در فضای بسته: غبار، قارچ، کپک و قسمت‌های کوچک پوست حیوانات خانگی (تکه‌های کوچک پوست که مانند شوره جدا می‌شوند)
  • موارد دست ساز: دود تنباکو، عطر، مواد شیمیایی و دود اگزوز
  • عفونت: رایج‌ترین ترین عارضه‌ای که در صورت عفونت چشم به وجود می‌آید، چشم صورتی یا ورم ملتحمه چشم است؛ این عارضه به معنای التهاب ملتحمه چشم (غشای نازکی که کره چشم و داخل پلک را می‌پوشاند) یا لایه داخلی چشم است. هرکسی می‌تواند به ورم ملتحمه چشم مبتلا شود اما این مسئله در کودکان بیشتر اتفاق می‌افتد. در این حالت، ممکن است چشمان شما قرمز و متورم شوند؛ همچنین چرکی که در این ناحیه ایجاد می‌شود می‌تواند هنگام خواب، پلک‌های شما را به یکدیگر بچسباند. معمولا باکتری‌ها باعث ایجاد چشم صورتی همراه با ترشح چرک می‌شوند. در موارد نادر، ویروس‌ها نیز ممکن است این عارضه را در چشم ایجاد کنند؛ حساسیت‌های چشمی ممکن است گاهی اوقات باعث چشم صورتی چرکی شوند. دقت کنید که ترشحات چشم صورتی بیشتر شبیه مخاط است تا چرک.
  • بلفاریت: این عارضه مربوط به التهاب پلک‌هاست. بلفاریت زمانی اتفاق می‌افتد که غدد چربی پایین مژه‌ها رسوب کرده و مسدود می‌شوند که ممکن است موجب قرمزی و تحریک چشم شود. برطرف کردن بلفاریت ممکن است مقداری سخت باشد، اما این معضل واگیردار نبوده و روی میدان دید شما تاثیری نخواهد گذاشت. داشتن حساسیت یا معضلات پوستی مانند آکنه یا درماتیت (التهاب پوست) ممکن است شرایط بلفاریت را بدتر کند.
  • خشکی چشم: مخاط، آب، چربی و پروتئین‌ها، قطرات اشک را تشکیل می‌دهند؛ هنگامی که بدن شما مقدار کافی از هریک از این موارد را نداشته باشد، به عارضه خشکی چشم دچار می‌شوید که می‌تواند باعث تحریک و خارش چشم گردد.
  • ورود ذرات خارجی به چشم: ورود ذرات کوچکی از شن یا ماسه حتی به مقدار کم، برای ایجاد خارش در چشم کافیست. در صورتی که قطره‌های چشمی آنتی بیوتیک در این موارد، مشکل خارش چشم را برطرف نکرد، ممکن است خارش چشم شما به دلیل ورود ذرات خاک به آن باشد.
  • لنز‌های تماسی: گاهی اوقات، چشمان شما لنزی که روی آن‌ها قرار دارد را شناسایی نمی‌کند، بنابراین با آن‌ها مانند یک ماده مزاحم خارجی رفتار خواهد کرد. این مسئله ممکن است به دلیل درست قرار نگرفتن لنز روی چشم اتفاق بیفتد. در صورت وجود چنین مشکلاتی، به محض قرار گرفتن لنز روی چشمتان متوجه آن خواهید شد. علاوه بر این موارد، لنزهای تماسی می‌توانند باعث گیر افتادن ذرات ریز یا میکروب در چشم شوند که این اتفاق در نهایت به عفونت چشم ختم می‌شود. برای پیشگیری از بروز این اتفاقات، تمیز کردن و تعویض منظم لنزها می‌تواند به شما کمک کند
  • زخم‌های قرنیه: ممکن است پزشک شما این مسئله را با نام کراتیت معرفی کند. خشکی زیاد، آسیب دیدن یا ایجاد عفونت در چشم می‌تواند باعث ایجاد زخم‌هایی در قرنیه چشم شوند. قرنیه چشم همان عدسی شفافی است که قسمت جلوی چشم شما را می‌پوشاند. این زخم‌ها می‌توانند باعث تحریک چشم و چرک کردن آن شوند.

علائم خارش چشم

  • سوزش
  • ترشحات شفاف و آبکی
  • سرخی چشم
  • عطسه
  • آبریزش بینی
  • وجود چرک سبز یا زرد

درمان خارش چشم

درمان خارش چشم 

استفاده از یک حوله تمیز و خنک، می‌تواند خارش چشم شما را کم‌تر کند. برای تمیز کردن چرک و ترشحات چشم، از یک حوله گرم و تمیز استفاده کرده و به وسیله آن ترشحات را به آرامی از روی چشم خود بردارید. دقت داشته باشید که پس از تمیز کردن چشم، دستان خود را بشویید تا در صورت وجود عفونت، آن را به جای دیگری منتقل نکنید.

این موارد تمام چیزی بود که برای خارش خفیف چشم لازم داشتید؛ حتی در بعضی از عفونت‌های چشم، مانند حالت‌های خاصی از عارضه چشم صورتی، نیاز به هیچ درمان و دارویی نبوده و مشکل به صورت خود به خود برطرف خواهد شد. در صورتی که حساسیت چشمی دارید، از تماس با ماده‌ای که به آن حساسیت دارید خودداری کرده و داروهای ضد حساسیت، مانند قرص‌ها یا قطره‌های چشمی را نیز مصرف کنید.

در صورتی که خارش چشم شما جدی‌تر از موارد ذکر شده بود، گزینه‌های پیش رویتان می‌تواند موارد زیر باشد:

  • استفاده از قطره اشک مصنوعی  برای شستشو و تمیز کردن چشم از ذرات وارد شده به آن
  • استفاده از قطره‌های آنتی‌بیوتیک برای از بین بردن باکتری‌های عامل ایجاد عفونت
  • استفاده از قطره‌های استروئید برای کاهش التهاب و زخم
  • عمل جراحی چشم برای از بین بردن ذرات خارجی وارد شده یا برطرف نمودن مشکل چشم

راه های جلوگیری‌ از خارش چشم

راه های جلوگیری از خارش چشم‌ ‌با انجام کارهای ساده‌ای می‌توان از خارش چشم پیشگیری کرد، این کارها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • شستشوی دست‌ها: اغلب اوقات روی دست‌های شما آلودگی و میکروب وجود دارد که در صورت برخورد به چشم، می‌تواند باعث آلوده شدن آن و ایجاد مشکلات مختلف شود. برای جلوگیری از انتقال آلودگی دست‌ها به چشم، مرتب دستان خود را با آب گرم و صابون شستشو دهید یا اینکه از محلول‌های ضدعفونی کننده حاوی الکل استفاده نمایید.
  • از تماس دست با چشم خودداری کنید: هنگامی که چشم شما شروع به خارش می‌کند، مخصوصا در حساسیت‌های فصلی، ممکن است بخواهید با دستان خود چشم‌هایتان را بمالید. مالیدن چشم‌ها با دست می‌تواند آن‌ها را تحریک کرده یا باعث خراشیده شدن سطح چشم گردد. در صورت نیاز، می‌توانید از داروهای ضد حساسیت برای برطرف شدن خارش چشم خود استفاده نمایید.
  • آرایش خود را پاک کنید: هرشب قبل خواب آرایش خود را از روی صورتت بشویید تا از مسدود شدن منافذ پوست و فولیکول‌های مو جلوگیری نمایید. یکی دیگر از کارهای بسیار خوب در این زمینه، این است که لوازم آرایشی خود را پس از گذشت حدود شش ماه از مصرف، دور بیندازید تا از رشد و گسترش باکتری‌ها در آن جلوگیری شود. توجه داشته باشید که لوازم آرایشی خود را به صورت مشترک با دیگران استفاده نکنید.
  • در استفاده از لنزهای تماسی دقت و احتیاط لازم را داشته باشید: در صورت استفاده از لنزهای تماسی، حتما در مورد نحوه تمیز و ضدعفونی کردن لنزها از چشم پزشک خود مشورت بگیرید. همچنین پیش از تماس دستتان با لنز، حتما دست‌های خود را کامل بشویید. در صورتی که استفاده از لنز باعث خارش چشم شما شد، فورا به چشم پزشک خود اطلاع دهید.

 

→ خواندن مطلب قبلی

انواع سوختگی و آشنایی با عوارض آن

خواندن مطلب بعدی ←

آیا کمبود فولیک اسید در روند کلاژن سازی تأثیر منفی دارد؟

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *