علائم hpv در زنان چیست؟

علائم hpv در زنان (زگیل تناسلی) بر اساس نوع ویروس و شدت عفونت متغیر است، حتی برخی زنان پس از ابتلا به ویروس اچ پی وی (پاپیلومای انسانی، Human Papillomavirus) هیچ نشانه خاص و جدی را تجربه نمی‌کنند. زمانی که علائم زگیل تناسلی در زنان شدید نیست، سیستم ایمنی توان مقابله با آن را دارد و بیماری خود‌به‌خود برطرف می‌شود. اما این بیماری نیمه تاریکی نیز دارد و به همین دلیل بروز علائم اولیه hpv در زنان می‌تواند نگران‌کننده نیز باشد. مثلا این بیماری آمیزشی می‌تواند ریسک بروز سرطان رحم را افزایش دهد یا دیگر دستگاه‌های بدن را درگیر کند. به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا در مورد علائم بیماری hpv در زنان بیشتر بدانید.

مهم‌ترین علائم اچ پی وی در زنان چیست؟

خوب است بدانید مهم‌ترین راه انتقال این بیماری رابطه جنسی پُرخطر است. قربانی این بیماری بیشتر افرادی هستند که روابط جنسی متعدد واژینال، مقعدی و دهانی دارند. اگر همسر یا شریک جنسی این افراد باشید، احتمال انتقال این بیماری به شما نیز وجود خواهد داشت. یکی دیگر از مهم‌ترین راه‌های انتقال اچ پی وی تماس پوست با پوست است. بنابراین عواملی مانند سوزن و تیغ آلوده نیز می‌توانند زمینه ابتلا به این بیماری را فراهم کنند. این بیماری مانند HIV از مادر به جنین منتقل نمی‌شود و شاید بهتر باشد بگوییم ریسک بسیار کمی دارد. علائم hpv در زنان در نواحی ناحیه تناسلی، دهان و گلو دیده می‌شود.

اگر با علائم زیر مواجه هستید بهتر است با دکتر زنان مشورت کنید:

زگیل‌ تناسلی

زگیل‌های تناسلی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در زنان و مردان با توجه به نوع ویروس با یکدیگر فرق دارند. آن‌ها را می‌توان با توجه به فاکتورهای زیر توصیف کرد:

• شکل و اندازه: زگیل‌های تناسلی ممکن است از نظر شکل و اندازه متنوع باشند. آنها می‌توانند ظاهری صاف و یکنواخت داشته باشند یا غیر منظم و ناهموار باشند.
  • تعداد: زگیل‌های تناسلی به صورت تکی یا گروهی ظاهر می‌شوند. در برخی موارد، آن‌ها به صورت خوشه‌های به هم چسبیده هستند.
  • رنگ: زگیل‌ها ممکن است به رنگ طبیعی پوست، صورتی، قرمز یا سفید باشند.
  • سطح: زگیل‌های ناشی از HPV می‌توانند سطحی صاف یا آجدار داشته باشند. سطح آن‌ها مشخص می‌کند که آیا دارای عروق خونی هستند یا خیر.
  • موقعیت: زگیل‌های تناسلی در مناطق مختلف ناحیه تناسلی مانند آلت تناسلی مردان، قسمت داخلی واژن، دهانه رحم (سرویکس)، مهبل و حتی دهان ظاهر می‌شوند.

این زگیل‌ها معمولا با درد همراه نیستند اما ممکن است در بافت‌های آلوده احساس سوزش و خارش داشته باشید.

ترشحات واژن

علائم بیماری HPV در زنان می‌تواند خود را با تغییر در رنگ و بافت ترشحات واژن نشان دهد. این تغییرات در زنان متفاوت است. بنابراین بهتر است ویژگی‌های طبیعی ترشحات واژن را بدانید:

• شفافیت: رنگ ترشحات واژن در حالت طبیعی شفاف و سفید است، بدون بوی بد. بسیاری از پزشکان متخصص زنان و زایمان آن را چیزی شبیه سفیده تخم‌مرغ توصیف می‌کنند.
  • لزج بودن: ترشحات واژن کمی لزج هستند و بافتی لطیف دارند. البته این ویژگی در طی سیکل ماهانه می‌تواند تغییر کند.

البته باید بدانید فاکتورهای متعددی می‌توانند روی کیفیت ترشحات واژن تاثیر‌گذار باشند. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سیکل قاعدگی
  • تغییرات هورمونی
  • عفونت‌های قارچی و باکتریایی واژن
  • برخی داروها مانند داروهای ضد‌بارداری

خونریزی بین پریود یا بعد از رابطه جنسی

ویروس HPV می‌تواند باعث تحلیل سلول‌ها و بافت‌های نرم در ناحیه تناسلی شود. به همین دلیل خونریزی بین دو پریود یا بعد از رابطه جنسی می‌تواند علائم HPV در زنان باشد.

آیا زگیل تناسلی باعث درد در رابطه جنسی می‌شود؟

علائم HPV در زنان ممکن است خود را با درد در رابطه جنسی نشان دهد. فاکتورهای زیر در بروز این درد موثر هستند:

• تحریک زگیل‌ها: تحریک زگیل‌های تناسلی در طی آمیزش جنسی باعث دردناک شدن آن‌‌ها می‌شود.
  • التهاب و تحریک ناشی از اچ پی وی: ویروس HPV باعث التهاب می‌شود و به همین دلیل می‌تواند باعث درد شود.
  • تغییرات در بافت‌ها: زگیل‌های تناسلی می‌توانند در بافت‌های ناحیه تناسلی تغییرات ایجاد کنند. این تغییرات اغلب با درد همراه هستند.

آیا ویروس اچ پی وی باعث دردهای لگنی می‌شود؟

زمانی که ویروس HPV منجر به بروز زگیل‌ در ناحیه تناسلی می‌شوند، می‌توانند زمینه را برای بروز درد‌های لگنی در زنان فراهم کنند. این دردها اغلب ناشی از تحریک زگیل‌ها، التهاب، تغییر بافت ناحیه تناسلی و یا بروز همزمان عفونت‌های دیگر است.

البته مهم است که بدانید دردهای لگنی در زنان بسیار پیچیده است و عوامل مختلفی می‌توانند باعث بروز آن شوند. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیکل قاعدگی: درد لگن معمولا یکی از علائم دوران قاعدگی در زنان است. این درد به دلیل انقباضات رحم یا تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود.

عفونت‌های تناسلی: عفونت‌هایی مانند التهاب مجاری ادراری و التهاب تخمدان می‌توانند منجر به درد‌های لگنی شوند.

تومورها و مشکلات تخمدان

مشکلات گوارشی: مشکلاتی مانند آسیب به روده‌ها، آبسه‌ها و یا عفونت‌های گوارشی می‌توانند باعث درد لگن در زنان شوند.

اگر در کنار دردهای لگنی با بیماری‌های خودایمنی مانند آرتروز یا آرتریت مواجه هستید، لازم است با متخصص روماتولوژی نیز مشورت داشته باشید.

فرق زگیل تناسلی با جوش چیست؟

جوش‌های ساده در ناحیه تناسلی دارای ویژگی‌های اصلی زیر هستند:

• جوش‌های معمولی به دلیل انسداد مجاری چربی در پوست، التهاب موها و یا عفونت‌های باکتریایی ایجاد می‌شوند.
  • این نوع جوش‌ها ظاهری قرمز دارند و در مرکز آن‌ها معمولا یک نقطه سفید دیده می‌شود که نشان‌دهنده چرک است.
  • آن‌ها اغلب در سطح پوست دیده می‌شوند و پس از مدت زمان کوتاهی از بین می‌روند.
  • این جوش‌ها باعث التهاب یا تب نمی‌شوند.
  • بسیاری از این جوش‌ها با خارش و سوزش همراه هستند که این علائم موقتی است و پس از مدت کوتاهی به‌طور کامل از بین می‌روند.

چگونه بفهمم بیماری HPV دارم؟

صرف اینکه بدانید hpv چیست و چه علائمی دارد، نمی‌تواند به تشخیص این بیماری کمک کند. برای این منظور لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با توجه به وضعیت شما آزمایش‌هایی را تجویز خواهد کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به تست پاپ اسمیر و آزمایش اسید استیک اشاره کرد.

اگر در مورد نحوه آزمایش اچ پی وی در زنان سوالی دارید یا می‌خواهید بدانید علائم زگیل تناسلی بعد از چند وقت نمایان می‌شود، می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین پزشکی استفاده کنید.

چه زمانی برای آزمایش خون بارداری مناسب است؟

عمل بینی طبیعی زنانه