شایع ترین سرطان در ایران/ هر ۴۵ دقیقه یک زن مبتلا می شود

شایع ترین سرطان در ایران/ هر ۴۵ دقیقه یک زن مبتلا می
شود

به گزارش دکتر هاریکا شایع ترین سرطان در ایران/ هر ۴۵ دقیقه یک زن مبتلا می
شود
, ناهید نفیسی، در گفتگو با خبرنگار دکتر هاریکا گفت: سرطان پستان، شایع‌ترین سرطان در کشور است که سهم مردان، در حدود یک تا دو درصد است.
وی با عنوان این مطلب که سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان پستان در کشور شناسایی می‌شوند، افزود: هر ۴۵ دقیقه یک زن در کشور به سرطان پستان مبتلا می‌شود و متأسفانه میزان شیوع این نوع سرطان به سرعت در حال افزایش است.
سخنران دومین همایش ملی سرطان، با اذعان به این موضوع که وضعیت شیوع سرطان در دنیا نیز همین گونه است، گفت: سرطان پستان در دنیا از شیوع بالایی برخوردار است، اما در برخی کشورها شاهد کاهش سرعت رشد شیوع و در برخی کشورها از جمله ایران، با شتاب بیشتری در حال افزایش است.
فلوشیپ جراحی سرطان پستان ادامه داد: پیش بینی می‌شود تا ۲۰۳۰ موارد جدید ابتلاء به سرطان پستان در کشور به ۵۰ درصد و تا ۲۰۴۰ به ۶۰ درصد افزایش یاید.
معاون آموزش و پژوهش بیمارستان رسول اکرم (ص)، در خصوص علل افزایش موارد سرطان پستان در کشور، گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل، پیر شدن جمعیت کشور است، دهه شصتی ها به سمت میانسالی رفته اند و از همبن رو، دهه آینده هجمه ای از افزایش سرطان‌ها را شاهد خواهیم بود.
نفیسی افزود: متناسب با شیوع سرطان‌ها، تعداد جراحان سرطان، مراکز رادیوتراپی، شیمی درمانی و تجهیزات مورد نیاز در حال افزایش است تا در دهه آینده که با افزایش سرطان‌ها مواجه می‌شویم، عقب نمانیم.
وی تاکید کرد: کشور در زمینه تشخیص و درمان سرطان‌ها جلو اشت، اما در زمینه پیشگیری خیلی موفق نبوده ایم.
فلوشیپ جراحی سرطان پستان به مسائل زیست محیطی به عنوان عوامل افزایش شیوع سرطان‌ها اشاره کرد و گفت: جامعه پزشکی در این خصوص هیچ دخل و تصرفی ندارد و متولیان امر می‌بایست اقدامات عاجلی در زمینه مقابله با آلودگی هوا، آب، خاک و…، انجام دهند.
نفیسی با عنوان این مطلب که ۱۵ درصد موارد سرطان پستان ارثی است، افزود: ۱۰ درصد به ژن افراد مربوط می‌شود و بقیه هم، ژن‌هایی است که فعلاً مشخص نشده اند.
سخنران دومین همایش ملی سرطان تاکید کرد: با وجود شیوع بالای سرطان پستان در کشور، در ۸۵ درصد موارد شاهد بقا طول عمر بیمار پس از درمان هستیم. البته باید توجه کرد که تشخیص زودهنگام و انجام کارهای تشخیصی مثل ماموگرافی و سونوگرافی برای زنان ۳۵ و ۴۰ سال به بالا، نقش مهمی در روند درمان افراد مبتلا دارد.
وی با عنوان این مطلب که بهترین روش‌های درمانی مطابق با دنیا در ایران نیز در حال انجام است، ادامه داد: سالانه ۶ نفر دوره رسمی فلوشیپ جراحی پستان را سپری می‌کنند و در دهه آینده هیچ دانشگاه علوم پزشکی در کشور بدون فلوشیپ جراحی سرطان پستان نخواهد بود.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اینکه بالای ۹۹ درصد افراد مبتلا به سرطان پستان می‌بایست سه مسیر درمانی یعنی، شیمی درمانی، هورمون درمانی و رادیوتراپی را سپری کنند، تصریح کرد: جراحی قابل حذف شدن از مسیر درمان نیست.
نفیسی در ادامه به برنامه‌هایی که در دومین همایش ملی سرطان پیش بینی شده است، اشاره کرد و گفت: در همایش پیش رو، چند خدمت جدید برای بیماران ارائه خواهد شد.
سخنران دومین همایش ملی سرطان به برگزاری پنل سرطان پستان در جوانان اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه دهه آینده شاهد جوان شدن بیماران مبتلا به سرطان پستان خواهیم بود، روش‌های درمانی برای این افراد را در این پنل به بحث و گفتگو خواهیم گذاشت.
فلوشیپ جراحی سرطان پستان تاکید کرد: دهه آینده ۲۵ درصد افراد مبتلا در گروه سنی زیر ۴۰ سال خواهند بود.
خبرگزاری دکتر هاریکا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید


شایع ترین سرطان در ایران/ هر ۴۵ دقیقه یک زن مبتلا می
شود2023-01-22 22:20:41

→ خواندن مطلب قبلی

تزریق دوز چهارم واکسن کرونا توصیه نمی شود

خواندن مطلب بعدی ←

باور اشتباه مردم درباره لاغری با مصرف شیر

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *