تنبلی چشم و درمان تنبلی چشم در کودکان

تنبلی چشم و درمان تنبلی چشم در کودکان

تنبلی چشم کودکان چیست

تنبلی چشم کودکان چیست؟ اگر فرزند شما به تازگی به سن مدرسه رسیده است، ممکن است او را نزد چشم پزشک برده باشید تا بتوانید پرونده سلامتی او را تکمیل کنید. برخی از کودکان ممکن است تنبلی چشم داشته باشند اما علائمی نداشته باشند. به همین دلیل است که این امتحانات قبل از رفتن به مدرسه بسیار مهم هستند. اگر تشخیص تنبلی چشم در کودک شما داده شد یا در آخرین ملاقات با چشم پزشک به او گفته شد که تنبلی چشم دارید.

تنبلی چشم چیست

تنبلی چشم چیست؟ تنبلی چشم یا آمبلیوپی یک بیماری چشمی است که حدود 3 درصد افراد را مبتلا می کند. این نقص در دوران کودکی ایجاد می شود و چشم در دوران کودکی دید طبیعی ندارد که ممکن است به دلایل مختلفی مانند عیوب انکساری (نزدیک بینی، نزدیک بینی، آستیگماتیسم) یا انحراف (لوشی یا استرابیسم) یا تیرگی (آب مروارید، تیرگی قرنیه) باشد، افتادگی پلک) رخ می دهد. در هر صورت معمولا این مشکلات در یک چشم ایجاد می شود و چون مغز همیشه بهترین تصویر را انتخاب می کند، تصویر یک چشم سالم را انتخاب و استفاده می کند که باعث می شود چشم زخم یا تنبلی غیرقابل استفاده بماند. برای بدتر شدن و بدتر شدن بینایی تا حدی که ممکن است باعث کوری در چشم بیمار شود استفاده شود. از این رو به آن تنبلی چشم می گویند و از آنجایی که بدن کودک نسبت به بزرگسالان ترمیم بالایی دارد، این عارضه در دوران پیش دبستانی باید خیلی زود تشخیص داده شود تا اصلاح شود که معمولا نتایج بسیار خوب و سریعی به همراه دارد. در این مقاله با غفاری دیته همراه باشید تا به شما بگوییم تنبلی چشم و درمان تنبلی چشم در کودکان و تنبلی چشم را چگونه تشخیص دهیم. آیا می دانید چه چیزی برای تنبلی چشم مفید است.

تشخیص تنبلی چشم

تشخیص تنبلی چشم

اگر علت تنبلی چشم مربوط به انحراف چشم یا روشن شدن دید باشد، به راحتی توسط والدین قابل تشخیص است. اما اگر مربوط به علوم انکساری باشد باید توسط پزشک یا اپتومتریست تشخیص داده شود زیرا خود بیمار نمی تواند این عیب را درک کند.

برای تشخیص تنبلی چشم امروزه در همه کشورها قبل از 6 سالگی همه کودکان تحت عمل جراحی بینایی سنجی قرار می گیرند تا در صورت وجود این نقص درمان شوند و در نتیجه فرد دیگر در بزرگسالی مشکلی ندارد.

درمان تنبلی چشم در کودکان

تنبلی چشم در صورت تشخیص در زمان مناسب به راحتی قابل درمان است و درمان تنبلی چشم در کودکان معمولا با بستن چشم سالم و وادار کردن مغز به دیدن تنبلی چشم انجام می شود. در صورتی که چشم دارای عیوب انکساری باشد، می توان به آن اپتومتریست، لنز یا عینک داد تا مغز به تصویر صحیح عادت کند و اگر تنبلی چشم به دلیل انحراف باشد، می توان آن را با جراحی درمان کرد. اپتومتریست معمولا دستورالعمل هایی را برای تمرین چشم و زمان و نحوه بستن چشم سالم ارائه می دهد که باید به دقت کنترل شود.

رشد سیستم بینایی معمولا در سن 8 تا 10 سالگی اتفاق می افتد و درمان تنبلی چشم در کودکان بعد از این سن بسیار بعید است. بنابراین اگر تنبلی چشم قبل از 10 سالگی درمان نشود، در اغلب موارد پس از این سن هیچ درمانی وجود نخواهد داشت و می تواند منجر به کاهش شدید بینایی در یک چشم شود.

درمان تنبلی چشم در کودکان

علائم تنبلی چشم در بزرگسالی

گاهی اوقات یک چشم تنبل تنها در دوران کودکی رخ نمی دهد و ممکن است در نوجوانی ظاهر شود، و حتی در سن متوسط. در بزرگسالی، چشم تنبل مانند یک چشم تنبل در دوران کودکی است؛ این به این معنی است که به دلیل بینایی نادرست، یک یا هر دو چشم می تواند نادرست باشد، در این صورت تصاویری که آنها به مغز می فرستند، تار می شوند یا تحریف می شوند و مغز به دلیل این واقعیت است که یک تصویر دقیق از یک چشم سالم می شود. این تصویر تصویر چشم بیمار را مسدود می کند و باعث می شود که چشم ها در تنبلی و چهره به چشم انداز و سایر بیماری ها رشد کند.

مطالعات نشان می دهد که هر 40 سال سن در معرض خطر بیماری چشم تنبل است. شایع ترین دلیل تنش چشم در بلوغ معمولا اختلالات یا ناهمگونی چشم است یا می تواند ترکیبی از هر دو باشد. معمولا، چشم تنبل می تواند ناشی از مشکلات عضلانی چشم یا اختلال عصبی باشد که اطلاعات را به عضلات یا مرکز کنترل مغز به ارمغان می آورد؛ گاهی اوقات در این بیماری گنجانده شده و یک عامل ژنتیکی است. علاوه بر این، چشم تنبل می تواند ناشی از انحراف، آستیگماتیسم، میوپیا و هیپوپیا، پلک های کشنده، کاتاراکت، کدورت قرنیه و غیره باشد.

تنبلی چشم در بزرگسالی، زیرا فعالیت های بصری مهم تر است، علائم تنبلی چشم در بزرگسالی کاملا واضح است و شامل تغییرات در حالت چشم، چشم انداز چشم، دیپلم، دید مبهم، کاهش نوع و ضعف، فشار چشم دشوار در طول فعالیت های چشم، قوی است سردرد، سر خود را برای مشاهده بهتر و نتایج غیر طبیعی آزمایش های پزشکی افزایش دهید.

درمان تنبلی چشم در بزرگسالی

معمولا درمان تنبلی چشم در بزرگسالی با تشخیص اپتومتریست و چشم پزشک  به وسیله یک لنز و عینک مناسب و استفاده از قطره‌های چشمی برای شفافیت تصاویر و از بین بردن تاری و‌یا ویژن‌تراپی یا تمرینات بینایی انجام می‌شود.

→ خواندن مطلب قبلی

عمل اسلیو معده چیست

خواندن مطلب بعدی ←

علائم و علت عفونت گوش

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *