بهترین راه برای حل مشکل کمر درد چیست؟

کمردرد از شایع‌ترین مشکلات پزشکی است که سن و سال نمی‌شناسد. درمان این دردها بسته به علل و علائم متفاوت است. در این میان، راهکارهای مکمل از جمله فیزیوتراپی هم تا حد زیادی در پیشگیری و درمان این دردها اثرگذار است. اگر می‌خواهید درباره کمردرد و درمان آن، فیزیوتراپی در منزل و … بیش‌تر بدانید، مطالعه این مطلب می‌تواند به شما کمک کند.

علت های ایجاد کمردرد

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کمردرد در آن‌ها بدون دلیل ایجاد شده است. در صورتی که عوامل مختلف پزشکی ممکن است در بروز یا تشدید کمردرد نقش داشته باشد. علت های ایجاد کمردرد اغلب از طریق معاینه و آزمایش یا بررسی تصاویر پزشکی توسط پزشک مشخص می‌شود که رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

کشیدگی ماهیچه یا رباط

بلندکردن مکرر اجسام سنگین یا حرکت ناهنجار ناگهانی می‌تواند عضلات پشت و رباط‌های ستون فقرات را تحت فشار قرار دهد. در افرادی که وضعیت جسمانی مناسبی ندارند، فشار مداوم روی کمر یکی از دلایل اسپاسم عضلانی دردناک است.

پارگی یا بیرون‌زدگی دیسک

دیسک‌ها بالشتک‌هایی بین استخوان‌های ستون فقرات هستند. مواد نرم داخل دیسک‌ها می‌تواند دچار پارگی یا بیرون‌زدگی شود که نتیجه آن در برخی موارد، ایجاد فشار مضاعف روی عصب است که به کمردرد منجر می‌شود. مشکلات دیسک که هنوز منجر به کمردرد نشده‌اند، اغلب در رادیوگرافی ستون فقرات، سی تی اسکن و ام آر آی که به دلایل دیگری انجام شده‌اند، شناسایی می‌شوند و در پیشگیری از دردهای شدید کمر نقش دارند.

اسپوندیلیت آنکیلوزان

اسپوندیل آتریت محوری یا اسپوندیلیت آنکیلوزان یک بیماری التهابی است که باعث جوش‌خوردن غیرعادی برخی از استخوان‌ها در ستون فقرات می‌شود. این وضعیت به کاهش انعطاف‌پذیری مهره‌ها و دردهایی در کمر منجر می‌شود.

آرتروز

آرتروز یا استئوآرتریت می‌تواند بخش‌های مختلف بدن از جمله کمر را تحت تاثیر قرار دهد. در برخی موارد، آرتریت در ستون فقرات منجر به باریک‌شدن فضای اطراف نخاع می‌شود و وضعیتی به نام تنگی کانال نخاعی را ایجاد می‌کند.

پوکی استخوان

اگر استخوان‌ها از جمله مهره‌های کمر شکننده و متخلخل شوند، هر نوع آسیبی در این ناحیه می‌تواند منجر به کمردرد شود.

چه افرادی بیشتر در معرض کمر درد هستند

هر کسی ممکن است دچار کمردرد شود و این مشکل از کودکان و نوجوانان تا سالمندان را درگیر می‌کند. اما برخی ویژگی‌ها در افراد باعث می‌شود تا بیش از دیگران در معرض ابتلا به کمردرد قرار بگیرند. این ویژگی‌ها عبارتند از:

اضافه وزن

داشتن وزن زیاد می‌تواند فشار مضاعفی بر همه بخش‌های بدن از جمله کمر وارد کند و به عنوان یکی از دلایل کمردرد معرفی شود.

بلندکردن نامناسب اشیا

افرادی که به جای اعمال فشار بر پاها، از عضلات پشت خود برای بلندکردن اشیا استفاده می‌کنند، اغلب به کمردردهای ناگهانی و شدید دچار می‌شوند.

فعالیت بدنی کم و نامناسب

ورزش‌نکردن و نداشتن فعالیت بدنی کافی از اصلی‌ترین دلایل ضعیف‌شدن عضلات و دردهای مختلف از جمله درد کمر است.

بالارفتن سن

کمردرد ناشی از افزایش سن یکی از شایع‌ترین دلایل کمردرد است که به تدریج از سنین بالای ۴۰ سال در برخی افراد ایجاد می‌شود.

بیماری‌ها

برخی از بیماری‌ها مثل سرطان‌ها، آرتریت و… در بروز کمردرد یا تشدید آن نقش دارند.

انواع درمان برای کمردرد

دارو درمانی

استفاده از دارو برای درمان کمردرد به نوع درد، دلیل و شدت آن بستگی دارد. برخی از رایج‌ترین این داروها شامل مسکن‌ها، شل‌کننده‌های عضلانی، پمادها و چسب‌های ضددرد موضعی، داروهای حاوی مواد افیونی و داروهای ضدافسردگی برای کمردردهای مزمن هستند.

فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپ می‌تواند تمریناتی برای افزایش انعطاف‌پذیری، تقویت عضلات پشت و… برای بهبود وضعیت بدن به بیمار آموزش دهد. استفاده منظم از این تکنیک‌ها به جلوگیری از بازگشت کمردرد کمک می‌کند. علاوه بر این، فیزیوتراپیست‌ها آموزش‌هایی درباره چگونگی اصلاح حرکات برای درمان و جلوگیری از تشدید کمردرد را هم به بیماران ارائه می‌دهند. البته اگر به هر دلیلی نمی توانید به فیزیوتراپ مراجعه کنید، از خدمات فیزیوتراپی در منزل مجموعه «حال» (https://haal.ir/at-home-medical-services/physiotherapy-services-at-home) استفاده کنید.

عمل جراحی

گاهی پزشکان برای درمان دردهای کمر ناشی از تنگی کانال نخاعی یا فتق دیسک و… از روش جراحی کمک می‌گیرند. اعمال جراحی بیش‌تر برای بیمارانی که ضعف عضلانی پیش‌رونده یا کمردردی دارند که نواحی پایینی کمر و پا را درگیر می‌کند، مناسب است.

فرسایش بسامد رادیویی

فرسایش بسامد رادیویی یک روش درمانی برای کمردرد و… است که از طریق واردکردن یک سوزن ظریف از طریق پوست به ناحیه مجاور موضع دردناک ایجاد می‌شود. امواح رادیویی از این سوزن عبور می‌کنند تا به اعصاب مجاور برسند و از این طریق، در ارسال سیگنال‌های درد به مغز تداخل ایجاد کنند.

برای دیدن لیست بهترین پمادها برای کمر درد کلیک کنید: https://haal.ir/blog/diseases/joint-bone-diseases/ointment-for-back-pain/

فیزیوتراپی کمر چگونه انجام می‌شود؟

فیزیوتراپی به عنوان یک فرآیند درمانی مجزا یا در ترکیب با سایر درمان‌ها مثل ماساژ، کشش، اولتراسوند و… برای درمان کمردرد موثر است.

به طور کلی هر برنامه فیزیوتراپی برای کمردرد، سه هدف اصلی یعنی کاهش درد، افزایش عملکرد و آموزش مراقبت از کمر در بلندمدت را دنبال می‌کند.

پزشکان با توجه به نوع کمردرد و علل ایجاد آن، شدت کمردرد، سن بیمار و… انواع مختلفی از تمرینات فیزیوتراپی را برای او تجویز می‌کنند. به طور خلاصه می‌توان گفت که فیزیوتراپی کمر به شکل زیر انجام می‌شود:

• استفاده از پک‌های گرم و سرد برای دردهای حاد
  • تحریک الکتریکی از راه پوست (TENS) که در آن از امواج الکتریکی خفیف برای کمک به بهبودی عضلات و اعصاب استفاده می‌شود
  • دستکاری ستون فقرات یا موبیلیزاسیون برای تسکین درد و بهبود تحرک ستون فقرات
  • تمریناتی برای تقویت عضلات شکم و کف لگن برای حمایت بهتر از کمر، تسکین درد و بهبود حرکت
  • تمریناتی برای تقویت عضلات شکم، گلوتئال، و چهار سر ران برای کاهش استرس و فشار در ناحیه کمر
  • تمرینات کششی برای بهبود دامنه حرکتی و تحرک
  • تمرینات هوازی کم‌خطر مثل دوچرخه ثابت، تردمیل، دوچرخه سواری و آب درمانی برای افزایش استقامت
  • توصیه‌های ارگونومیک و معرفی دستگاه‌ها و ابزارهای مناسب برای استفاده در محل کار، هنگام خواب و… برای جلوگیری و درمان مناسب کمردرد
  • دستورالعمل‌های وضعیتی و آموزش تکنیک‌های مناسب وضعیت بدن برای نشستن، ایستادن، بلندکردن اشیا و… که احتمال کشیدگی یا آسیب کمر را کاهش می‌دهند

بهترین راه برای انجام فیزیوتراپی کمر

درد کمر از جمله دردهای آزاردهنده و ناتوان‌کننده است که می‌تواند بر فعالیت‌های روزمره و روند طبیعی زندگی افراد تاثیر منفی بگذارد. از آن‌جا که درمان‌های فیزیوتراپی اغلب به صورت دوره‌های بلندمدت و مداوم تجویز می‌شوند، مراجعه روزانه به مراکز درمانی ممکن است برای بیش‌تر افراد مبتلا به کمردرد، دشوار و خسته‌کننده باشد.

یکی از بهترین راهکارها در چنین شرایطی، استفاده از خدمات پزشکی و پرستاری در منزل است که در سامانه حال، تمامی این خدمات در منزل (فیزیوتراپی، سونوگرافی، تزریقات و .. ) قابل استفاده هستند. انواع مختلف خدمات از جمله فیزیوتراپی در منزل را هم در بر می‌گیرد. این خدمات که از سوی سامانه حال ارائه می‌شود، کمک می‌کند تا بدون نیاز به خروج از منزل، ماندن در ترافیک، نشستن طولانی در سالن انتظار مراکز فیزیوتراپی و صرف وقت و هزینه زیاد، در خانه به راحتی تمرینات فیزیوتراپی را تحت نظر کارشناسان آموزش‌دیده انجام دهید.

برای بهره‌مندی از این خدمات کار سختی پیش روی شما نیست. تنها لازم است به سایت سامانه حال به نشانی haal.ir مراجعه کنید و پس از طی مراحل ثبت نام و درخواست خدمات، در هر ساعت از روز که انتخاب کرده‌اید، تمرینات فیزیوتراپی خود را در منزل انجام دهید و به نتیجه مورد نظر برسید.

بستری بیماران کرونایی در سمنان افزایش یافت

تاثیر ماساژ پوست در فیشیال