استیل سالیسیلیک اسید – داروی آ. اس. آ

استیل سالیسیلیک اسید

به گزارش دکتر هاریکا , استیل سالیسیلیک اسید یا به اختصار آ.اس.آ ASA (نام تجاری: آسپرین) (به آلمانی: Aspirin) با فرمول مولکولی C9H8O4 یک ترکیب معطر است، زیرا دارای یک حلقه بنزن در ساختار آن است. آسپرین به طور طبیعی در پوست درخت بید یافت می شود. درمان یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است. به صورت قرص موجود است.

استیل سالیسیلیک اسید

موارد مصرف استیل سالیسیلیک اسید

به گزارش دکتر هاریکا موارد مصرف استیل‌ سالیسیلیک اسید که بیشتر با نام آسپرین شناخته می شود، یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است که معمولاً به عنوان مسکن و تب بر استفاده می شود. این دارو را می توان بدون نسخه پزشک تهیه کرد.موارد مصرف آسپرین شامل انواع دردهای متوسط تا خفیف، تب، بیماری‌های التهابی همچون روماتویید آرتریت و سندرم کاوازاکی و به عنوان مهارکننده تجمع پلاکتی است. در سرماخوردگی و آنفلوانزا باید از مصرف آسپرین خودداری کرد زیرا ممکن است باعث سندرم ری شود

آسپرین یکی از محبوب ترین داروها در جهان است. روزانه 50000 میلیون قرص آسپرین در سراسر جهان نوشیده می شود. در بریتانیا، آمار نشان می دهد که هر فرد سالانه 70 قرص را به تنهایی یا همراه با سایر مسکن ها، کافئین یا ویتامین C مصرف می کند. به عنوان ایجاد زخم های گوارشی و جلوگیری از لخته شدن خون. اما امروزه مصرف آسپرین: پیشگیری از بیماری قلبی 37.6 درصد، آرتریت 23.3 درصد، سردرد 13.8 درصد، بدن درد 12.2 درصد و سایر دردها 14.1 درصد.

منع مصرف دارو آسپرین

منع مصرف دارو آسپرین در موارد مصرف طولانی مانند آرتریت روماتوئید و پروفیلاکسی بیماری‌های قلبی عروقی مصرف این دارو به علت افزایش احتمال خون‌ریزی شدید ناشی از اثر مهار تجمع پلاکتی آسپرین، حداقل یک هفته قبل از انجام عمل جراحی باید قطع شود. خون‌ریزی سفیدی چشم مخصوصاً پس از عمل چشم که بعد از قطع مصرف دارو تایک هفته هم ممکن است ادامه داشته باشد
در موارد وجود زخم معده یا اختلالات انعقادی خون‌ریزی دهنده
بیماران مبتلا به بیماری‌های تنفسی همچون آسم یا بیماری‌های کلیوی
پولیپ بینی
در کودکان مبتلا به آنفلوانزا، آبله مرغان و فاویسم
همراه با وارفارین به هیچ وجه نباید استفاده شود( در مواردی با دستور پزشک برای بیماری های خاص قابل استفاده است)
در کودکان زیر ۱۱ سال احتمال وقوع سندروم کشنده رأی (نشانگان رای) را بسیار بالا می‌برد
تریاد سامتر یا سندرم شوک ناسازگاری با آسپیرین (نوعی آلرژی) می‌تواند برای انسان بسیار مشکل ساز باشد. بخصوس افراد مبتلا به آسم می‌بایستی مراقب باشند. عوارض خطرناک آلرژی از جمله تنگی نفس و احساس خفگی هستند. شیوع سندرم شوک ناسازگاری با آسپرین (ASS-Intolerance-Syndrom) بین مردم در حدود ۰٫۵–۵٫۷٪ است، در بیماران مبتلا به آسم تعداد آنها به حدود ۱۵٪ افزایش می‌یابد. زنان بیشتر از مردان (۶۰–۷۰٪) مبتلا می‌شوند.

علائم جسمی استرس در کودکان را بشناسیم

آپروتینین – آمپول آپروتینین