مدیریت پوست چرب

مدیریت پوست چرب

چربی‌های ترشح شده از بدن در حفظ سلامت پوست مؤثرند، اما مقدار زیاد آن می‌تواند مضر باشد. چربی بیش‌ازحد می‌تواند باعث پدید آمدن لکه و جوش شود. طبق گفته‌ی آندرئا کامبیو، داروساز و مدیر دارویی درماتولوژی کامبیو در فلوریدا، در حال حاضر روش‌های متعددی برای کاهش چربی پوست وجود دارد. راه‌کارهای مختلف از دستگاه های پاکسازی پوست تا لوسیون‌ها و لوازم آرایشی نسخه‌دار.

پاک‌کننده‌

پزشکان پوست باور دارند که مؤثرترین راه مدیریت پوست چرب، شست‌وشوی صورت، هم صبح و هم شب است. ایپریل آرم‌استرانگ، داروساز و استادیار در درماتولوژی دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «از پاک‌کننده‌های ملایم استفاده کنید، چرا که صابون‌های قوی می‌توانند با تحریک کردن پوست، باعث افزایش ترشح چربی پوست شوند.» همچنین استفاده از دستمال صورت یا پد آرایشی ممکن است باعث برانگیختن تولید چربی شود، به همین خاطر، باید هنگام استفاده از آن‌ها، احتیاط شود.

اگر استفاده از پاک‌کننده‌ی ساده‌ی پوست باعث کاهش چربی نشود، از محصولی استفاده کنید که حاوی اسیدهایی مانند بنزوئیل پروکسید، سالیسیلیک اسید، گلیکولیک اسید یا بتاهیدروکسی اسید باشد. آرم‌استرانگ می‌گوید: «بسیاری از محصولاتی که حاوی این اسیدها هستند، به عنوان محصولات ضد جوش معرفی می‌شوند. این سری محصولات برای افرادی که جوش دارند بسیار مفیدند، اما علاوه بر آن برای چربی پوست نیز جوابگو هستند. از آنجا که بعضی از این ترکیبات می‌توانند تحریک‌کننده باشند، اول مقدار کمی تهیه کنید و واکنش پوست خود به آن را مشاهده کنید. اکثر مردم باید چندین محصول مختلف را امتحان کنند تا کالایی که بهترین نتیجه را دارد، پیدا کنند.» پس از استفاده، صورت خود را با آب گرم بشویید، نه داغ؛ زیرا دمای شدید می‌تواند باعث تحریک شدن پوست شود.

تونر

متخصصین پوست، بر سر قانونی بودن خواص کاهش‌دهنده‌ی چربی تونرهای پوست اختلاف نظر دارند. کامبیو می‌گوید: «من چندان موافق تونرهای ضدچربی نیستم، چرا که می‌توانند باعث تحریک پوست و تولید بیشتر چربی می‌شوند. با این وجود، اگر مردم قصد استفاده از آن را دارند، پیشنهاد می‌کنم تونر را فقط به نواحی چرب پوست بزنند، مانند پیشانی، دماغ و چانه. از استفاده‌ی آن در نواحی خشک‌ خودداری کنید، در غیر این صورت ممکن است نواحی خشک روی پوست ایجاد شود.»

این توصیه را می‌توان برای تمامی روش‌های مراقبت از پوست به کار برد. اِلن مرمور، داروساز و استادیار درماتولوژی در دانشکده‌ی پزشکی Mount Sinai، می‌گوید: «بسیاری بر این باورند که برخی از مردم پوست خشک دارند و بعضی دیگر پوست چرب. در واقع، بیشتر افراد پوست ترکیبی دارند؛ بخش‌هایی از آن چرب، و بخش‌هایی دیگر خشک.»

پدهای درمانی

پدهای درمانی دارای سالیسیلیک اسید، گلیکولیک اسید، یا هر گونه اسید ضدچربی دیگری در ترکیبات، گزینه‌ی دیگری برای روتین پوستی هستند. مَرمور می‌گوید: «پدهای درمانی در میان بیمارانی که پوست چرب دارند، محبوبند. می‌توانید آن را در کیف خود حمل کنید و با استفاده از آن، از چربی اضافه خلاص شوید.»

خشک‌کن

ورق‌های خشک‌کن آرایشی گزینه‌ی خوبی برای پاک کردن چربی هستند، زیرا باعث خشک شدن پوست نمی‌شوند. آرم‌استرانگ می‌گوید: «بیمارانی که پوست چرب دارند ورق‌ خشک‌کن را دوست دارند چون راحت و آسان استفاده می‌شوند.» آن را در نواحی چرب، مانند پیشانی، دماغ و چانه استفاده کنید. پوست خود را با ورق محکم مالش ندهید. آن را به آرامی به ناحیه‌ی چرب، به مدت حدود 15 تا 20 ثانیه فشار دهید. برخی ورق‌های خشک‌کن دارای مقدار کمی پودر هستند که براقی را بیشتر کاهش می‌دهد.

ماسک و خاک رس

استفاده از ماسک صورت، به استخراج چربی و تمیز کردن منافذ کمک می‌کند، اما ممکن است باعث خشک شدن بیش‌ازحد نیز بشود. ربکا کازین، داروساز و مدیر مرکز آرایشی Johns Hopkins، می‌گوید: «توصیه‌ی من این است که آن‌ها را فقط به نواحی مشکل‌دار بزنید و فقط برخی مواقع از آن‌ها استفاده کنید.» وی توصیه می‌کند که استفاده از ماسک و خاک رس را به مراسم‌های بزرگ و مهم مانند عروسی، تولد یا ارائه‌ای مهم محدود کنید.

مرطوب‌کننده

کازین می‌گوید: «افرادی که پوست چرب دارند، معمولاً از مرطوب‌کننده استفاده نمی‌کنند، مبادا که پوستشان براق‌تر به نظر برسد. حتی پوست‌های چرب نیز باید مرطوب شوند تا بهترین ظاهر خود را داشته باشند.» برای اجتناب از درخشندگی چرب، از مرطوب‌کننده‌های بدون چربی استفاده کنید. مقدار مورد استفاده را بر اساس خشک یا چرب بودن ناحیه‎ی مدنظر، تغییر دهید. براساس نظر مصرف کنندگان ژل آبرسان هایلایف تاثیر قابل توجهی دارد و برای انواع پوست ها مناسب است.

ضدآفتاب بدون چربی

آرم‌استرانگ می‌گوید: «ضدآفتاب‌های سنتی می‌توانند برای افرادی که پوست چرب دارند، مشکل ایجاد کنند، چرا که بسیار ضخیم هستند و می‌توانند باعث بسته شدن منافذ شوند.» با این وجود، محافظت در مقابل اشعه‌ی فرابنفش لازم و ضروری است. ژل‌های ضدآفتاب کمتر از کرم و لوسیون باعث چرب شدن پوست می‌شوند، علاوه بر این، امروزه محصولات بدون چربی متنوعی برای پوست‌های چرب عرضه می‌شوند. بسیاری از این محصولات جدید، شامل پودرهای صورت، به اندازه‌ای محافظت می‌کنند که در بیشتر شرایط، از آسیب خورشید جلوگیری شود.

روتین پوستی خود را منطبق کنید

میزان چربی پوست، می‌تواند در فصول مختلف، هفته به هفته و حتی روز به روز متفاوت باشد. کامبیو می‌گوید: «ترشح چربی تحت اثر هورمون، حال روحی و حتی آب و هوا است. برای مثال، برخی از مردم فقط در تابستان که عرق می‌کنند، پوست چرب دارند.» لازم است از تغییرات پوستتان مطلع باشید تا بتوانید روتین خود را مطابق با آن تغییر دهید. کازین می‌گوید: «ممکن است در تابستان لازم باشد هر روز از پاک‌کننده‌ی حاوی گلیکولیک اسید یا بتاهیدروکسی اسید استفاده کنید، اما در زمستان هر از چند گاهی استفاده از آن‌ها کافی باشد. دانستن این موضوع اهمیت بالایی دارد، چرا که استفاده‌ی بیش‌ازحد از این محصولات می‌تواند باعث خشک شدن پوست شود.»

با متخصص پوست خود مشورت کنید

در صورتی که محصولات بدون نسخه نمی‌توانند پوست چرب شما را مدیریت کنند، با متخصص پوست مشورت کنید. لیزر و لایه‌برداری شیمیایی، می‌توانند در کاهش چربی و بهبود ظاهر کلی پوست مفید باشند. کرم‌های حاوی ترتینونین، آداپالین یا تازاروتین نیز می‌توانند با تغییر دادن منافذ و کاهش دادن چربی مفید واقع شوند. کازین می‌گوید: «از آنجا که این محصولات ممکن است تحریک کننده باشند، بهتر است فقط در نواحی چرب و به تعداد دفعات لازم استفاده شوند.»

شایان ذکر است که ترشح چربی، بخش طبیعی‌ای از داشتن پوستی سالم است. مرمور می‌گوید: «افرادی که به صورت طبیعی دارای پوست چرب هستند، چروک کمتر و پوست شاداب‌تری دارند.» پس بیش‌ازحد تلاش نکنید. هنگام پاک کردن چربی اضافه، مراقب باشید که به مکانیسم طبیعی ضد پیری پوستتان آسیب نزنید.

→ خواندن مطلب قبلی

علل تپش قلب چیست؟

خواندن مطلب بعدی ←

انواع سوختگی و آشنایی با عوارض آن

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *