راهنمای جامع قاعدگی (عادت ماهانه):چرا خانم‌ها پریود می شوند؟

خانم‌ها از زمان بلوغ جنسی تا دوره یائسگی، پریود یا قاعدگی را تجربه می‌کنند. علل پریود نوسان طبیعی هورمون‌ها یا تغییرات هورمونی است. عادت ماهانه (پریود) گاهی باعث انقباض و درد زیر شکم، خستگی، زودرنجی یا سایر علائم پریود می‌شود. اگر قاعدگی منظم دارید، تشخیص پریود و زمان دقیق آن سخت نیست. اولین پریود هر دختر بین ۸ تا ۱۷سالگی اتفاق می‌افتد. اگر زودتر یا دیرتر از این بازه زمانی پریود شوید، ممکن است پزشک تشخیص پریود زودرس یا پریود دیررس دهد. لکه‌بینی، قاعدگی نامنظم، پریود دردناک یا خونریزی و درد قاعدگی شدید، مواردی هستند که در صورت ادامه پیدا کردن باید تحت درمان پریود و اختلالات آن قرار بگیرند.

پریود چیست؟

پریود اصطلاحی برای عادت ماهیانه یا قاعدگی است. خانم‌هایی که دوران بلوغ را پشت سر گذاشته‌اند، حدود یک بار در ماه، خونریزی پریودی را تجربه می‌کنند. در یک دوره قاعدگی پوشش داخلی رحم با ضخیم‌ترشدن و پرشدن رگ‌های خونی برای بارداری احتمالی آماده می‌شود. اگر حاملگی صورت نگیرد، این پوشش ضخیم فرو ریخته و خونریزی اتفاق می‌افتد. خون پریود از طریق واژن از بدن خارج می‌شود.

چرخه قاعدگی چیست و چطور کار می‌کند؟

پریود، حاصل همکاری مجموعه پیچیده‌ای از هورمون‌هاست. این هورمون‌ها زیر نظر دو ساختار مهم مغز، یعنی غده هیپوفیز و هیپوتالاموس، با همراهی تخمدان‌ها تولید می‌شوند. توضیحات مختصر زیر به شما کمک می‌کند دید کلی نسبت به این چرخه، تغییرات هورمونی و فیزیکی آن و علل پریود داشته باشید.

دوره پریودی چقدر طول می‌کشد؟

مدت خونریزی معمولاً ۳ تا ۸ روز است. بیشتر بانوان عادت ماهیانه با الگوی نسبتا منظم و قابل پیش‌بینی دارند. مدت زمان عادت ماهانه از روز اول یک پریود تا اولین روز پریود بعدی، معمولاً بین ۲۱ تا ۳۵ روز متغیر است.  در طول چرخه، دوره قاعدگی و روز تخمک‌گذاری در افراد مختلف متفاوت است. گاهی در بدن یک زن از چرخه‌ای به چرخه دیگر هم تفاوت دیده می‌شود.

هر چند وقت یک بار پریودی اتفاق می‌افتد؟

با پایان یک دوره کامل، چرخه جدید شروع خواهد شد. مدت این بازه زمانی در افراد مختلف و متاثر از ژنتیک، سبک زندگی، منطقه جغرافیایی، سبک تغذیه و زندگی و عواملی از این دست با دیگران متفاوت است. این مدت زمان معمولا هر یک ماه یکبار اتفاق می‌افتد.

نحوه محاسبه چرخه قاعدگی

سوال رایج بین خانم‌ها، به‌ویژه دخترهای جوان، این است؛ «چطور حساب کنم کی پریود می‌شم؟». برای پیدا کردن پاسخ این سوال، باید از روزهای چرخه پریودتان را محاسبه کنید. اگر قصد بارداری دارید، احتمالا باید بدانید که در بدنتان، چه زمانی تخمک‌گذاری انجام می‌شود؟ براساس جدول بالا و به‌سادگی ثبت و دنبال‌کردن چرخه عادت ماهیانه خود در تقویم، می‌توانید هر مرحله از پریودتان را درک کنید. دستورالعمل زیر به شما در این رابطه کمک می‌کند:

  1. زمان شروع و پایان دوره قاعدگی خود را یادداشت کنید.
  2. جزئیات آن را بنویسید و هر درد یا علائم پریود دیگر، مانند نفخ، درد سینه، تغییرات خلق‌وخو یا رفتاری که تجربه کردید را توصیف کنید.
  3. پس از چندین ماه الگوهای پریودتان را بررسی کنید، یا بی‌نظمی‌هایی را که درحال رخ‌دادن هستند بشناسید.

درحال‌حاضر اپلیکیشن‌های متنوعی برای ثبت، پیش‌بینی و یادآوری پریود روی تلفن‌های همراه هست. اگر قاعدگی شما به‌طور منظم هر ۲۱ تا ۳۵ روز یک‌بار انجام می‌شود، احتمال تخمک‌گذاری بسیار بالا خواهد بود. علاوه‌بر تقویم پریود، روش‌هایی مانند آزمایش مخاط دهانه رحم، پایش دمای پایه بدن و استفاده از کیت پیش‌بینی تخمک‌گذاری می‌تواند به تعیین زمان تخمک‌گذاری کمک کند.

علائم اختلال در سیکل قاعدگی

اگر به‌طور مرتب روزهای پریودی را ثبت کنید سیکل منظم خود را می‌شناسید و می‌توانید متوجه اختلال در نظم عادت ماهیانه شوید. به این موارد توجه کنید:

  • خونریزی شدید
  • عقب افتادن پریود تا ۱۶ سالگی
  • متوقف شدن ناگهانی سیکل قاعدگی
  • خونریزی‌های بیش از حد معمول
  • تحمل درد زیاد در زمان پریود

مواردی که نام بردیم، مهم‌ترین نشانه‌هایی هستند که باید به آنها برای کنترل و درمان به‌موقع علائم اختلال در سیکل قاعدگی توجه کنید.

متخصص زنان مشکلات مربوط به اندام‌های تناسلی زنانه را تشخیص می‌دهد و درمان می‌کند. این فرد با تمام جنبه‌های سلامت جنسی مانند مراقبت‌های پیشگیرانه، غربالگری سرطان و معاینات فیزیکی سروکار دارد. متخصصان زنان شرایطی را که بر سیستم تولید مثل زنان تأثیر می‌گذارد، تشخیص می‌دهند و درمان می‌کنند.

پریود نامنظم چیست؟

قاعدگی نامنظم زمانی اتفاق می‌افتد که چرخه بسیار کوتاه‌تر یا طولانی‌تر باشد و به‌طور غیر طبیعی تغییر کند. تغییرات عادت ماهانه، به‌ویژه در دوران بلوغ یا قبل از یائسگی، تا اندازه‌ای رایج است. هرچند سازمان‌های بهداشتی اغلب ۲۸ روز را میانگین طول عادت ماهانه در نظر می‌گیرند، طبق تحقیق انجام‌شده در سال ۲۰۲۰ که در سایت انجمن کتابخانه و مطالعات پزشکی آمریکا (ncbi) ثبت شده، تنها حدود ۱۶٪ از خانم‌ها قاعدگی ۲۸ روزه دارند. برای تشخیص پریود نامنظم یا الیگومنوره، فاصله پریودها باید بیش از ۳۵ روز باشد، یا کمتر از ۴ تا ۹ بار در سال عادت ماهانه داشته باشید. عوامل مختلفی که می‌توانند علت پریودهای نامنظم باشند عبارتند از:

  • استرس یا اضطراب
  • تغییر در روش پیشگیری از بارداری
  • به‌هم‌خوردن تعادل هورمونی
  • اختلالات خونریزی
  • ضایعات خوش‌خیم مانند فیبروم رحم، پولیپ آندومتر و اسکار
  • مصرف بعضی از داروها
  • عفونت در رحم
  • سرطان آندومتر یا سرطان دهانه رحم

علت پریود نامنظم را باید پیدا کنید برای همین از شما می‌خواهیم که اگر این نشانه‌ها را دارید، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تشخیص و درمان اختلالات سیستم تولید مثل زنان، مشاوره جنسی و بارداری، تخصص دکتر زنان و زایمان است. از مهم‌ترین وظایف دکتر زنان می‌توان به مراقبت‌های پیش و بعد از زایمان، مراقبت‌های پس از زایمان، مدیریت درد زایمان و مشاوره باروری اشاره کرد.

 

چرا پریود اتفاق می‌افتد؟

برجسته‌ترین علت پریود افزایش و کاهش هورمون‌هایی، مانند استروژن و پروژسترون، است. همین هورمون‌ها روی باروری زنان تأثیر می‌گذارد. دفع بافت‌های داخلی در اندام‌های زنان دیگر نیازی به وجودشان نیست هم از دیگر فواید پریود است.

فواید قاعدگی

قاعدگی منظم نشان می‌دهد بدنتان در وضعیت پایداری است و سطح مناسبی از هورمون‌های جنسی برای تولید مثل دارد. هنگامی که این هورمون‌ها در وضعیت تعادل هستند، میل جنسی خوبی دارید. شما در این شرایط احساس بهتری را تجربه می‌کنید، پرانرژی هستید و خوب می‌خوابید.

چه زمانی بابت پریود باید به دکتر مراجعه کنیم؟

نظم دوره قاعدگی نشانه‌ای از سلامت بدن است. اگر اختلالی در این چرخه دیدید یا نشانه‌های زیر را داشتید باید مشکل را با دکتر زنان و زایمان در میان بگذارید:

  • تا سن ۱۶ سالگی پریود را تجربه نکرده باشید؛
  • به مدت سه ماه یا بیشتر پریود نشده‌اید؛
  • به‌طور ناگهانی خونریزی قاعدگی بیش از حد معمول دارید؛
  • پریودتان بسیار سبک‌تر یا سنگین‌تر از حد معمول شود؛
  • درد قاعدگی شدید داشته باشید؛
  • بین دوره‌های عادت ماهانه خونریزی داشته‌اید؛
  • بعد از استفاده از تامپون احساس اذیت کنید؛
  • زمانی که فکر می‌کنید ممکن است باردار باشید؛ مثلا رابطه جنسی داشته‌اید و پریودتان حداقل پنج روز به تأخیر افتاده باشد.
  • سه ماه از توقف مصرف قرص‌های ضد بارداری گذشته باشد اما، هنوز پریود نشده‌اید و می‌دانید که باردار هم نیستید.

همانطور که بالاتر بارها اشاره کردیم، بهترین تخصص برای درمان این مشکلات، تخصص زنان است. خبر خوب این است که در تمام شهرهای ایران، می‌توانید بهترین دکتر زنان شهرتان را پیدا کنید. مثلا اگر ساکن بندرعباس هستید، تنها لازم است لیست دکتر زنان بندرعباس را بررسی کنید، |نظران دیگر مراجعین را بررسی کنید و در نهایت، نوبت پزشک مورد نظرتان را ثبت کنید؛ به همین سادگی!

برای رفع مشکلاتی مانند عفونت‌های زنان، مراقبت‌های نوزاد یا مشاوره باروری، باید به دکتر زنان بندرعباس مراجعه کنید. بهترین متخصص زنان و زایمان بندرعباس، در زمینه درمان ناباروری، مشاوره جنسی، بیماری‌های زنان، زایمان، پیشگیری از بارداری، سزارین، مشکلات قائدگی و تخمدان تخصص کافی دارد.

درمان اختلالات و علائم پریود زیر نظر متخصص باتجربه

قاعدگی یا عادت ماهانه نشانه‌ای از سلامت بدن و قدرت باروری شما است. در حالت طبیعی، بعد از سن بلوغ و اولین پریود، می‌توانید هر ۲۱ تا ۳۵ روز یک‌بار انتظار ۳ تا ۸ روز خونریزی پریود را داشته باشید. درد قاعدگی یا درد زیر شکم جز علائم پریود است و فعالیت بدنی و مصرف داروی مسکن نمونه‌ای از راه‌های کنترل نشانه‌ها است. تغییرات هورمونی شدید در اثر مصرف بعضی از داروها یا بارداری می‌تواند دلایل پریودنشدن باشد. بااین‌حال با مشاهده لکه بینی، بیشتر یا کمترشدن غیر عادی خونریزی پریود، قاعدگی نامنظم، پریود دردناک از دکتر کمک بخواهید. مشکلاتی مانند پریود زودرس یا پریود دیررس و تردید در زمان پریود و بارداری هم نیاز به بررسی متخصص زنان دارد.علاوه‌براین پزشک شما را درباره تشخیص پریود از سایر خونریزی‌های واژینال، علل پریود، چالش‌های پریود، یائسگی و نکات رابطه جنسی در پریودی آگاه می‌کند.

به نقل از سایت دکتردکتر( https:/drdr.ir/)

→ خواندن مطلب قبلی

با هیرویت از شر ریزش مو خلاص شو!

خواندن مطلب بعدی ←

12 راهکار مقابله با طلاق عاطفی + نکات روانکاوی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *