خارپاشنه چیست و درمان آن چگونه است

خارپاشنه چیست؟

خارپاشنه چیست؟ خار پاشنه یا التهاب پرده کف پا( فاشیای کف پا یا پلانتار) یکی از علل شایع درد پاشنه است.این بیماری به علت التهاب یک باند ضخیم است که از کف پای شما عبور می کند و استخوان پاشنه پا را به انگشتان پا متصل می کند (فاسیای کف پا ورم فاشیای کف پا  که معمولا خار پاشنه نامیده می شود، معمولاً باعث درد شدید می شود که معمولاً با اولین قدم های شما هنگامی که از تخت پای خود را به زمین می‌گذارید در صبح شروع می شود.پس از مدتی پس از برخاستن و حرکت ، درد به طور معمول کاهش می یابد ، اما ممکن است پس از مدتی ایستادن ، دوباره برگردد. ورم کف پا بیشتر در دونده ها دیده می شود. افرادی که دارای اضافه وزن هستند و کسانی که کفش های نامناسب می پوشند نیز در معرض خطر ورم فاسییت کف پا قرار دارند.

علت خارپاشنه چیست؟

علت خارپاشنه چیست پرده یا ( فاشیای) کف پای شما به شکل یک زهی است به کمان متصل است ، این پرده باعث ایجاد قوس پای شما می شود و هنگام راه رفتن ضربه هایی که به پا وارد می‌شود را جذب می کند.اگر تنش و فشار روی این زه بیش از حد زیاد شود ، ممکن است ترک های جزئی در فاشیا ایجاد شود.درست مانند زه کمان که بیش از حد کشیده شود. کشش و پارگی مکرر فاشیا می تواند باعث تحریک یا التهاب فاسیا شود ، اگرچه علت آن در بسیاری از موارد مشخص نیست.

علائم خار پاشنه

علائم خارپاشنه التهاب پرده کف پا یا خار پاشنه به طور معمول باعث ایجاد درد در کف پا در نزدیکی پاشنه پا می شود. درد معمولاً در بعد از بیدار شدن از خواب ، بدترین حالت را دارد ، اگرچه در اثر ایستادن طولانی یا ایستادن بعد از نشستن نیز می تواند ایجاد شود. درد معمولاً بعد از ورزش بیشتر است ، نه در هنگام  ورزش.

عوامل ابتلا به خار پاشنه

عوامل ابتلا به خارپاشنه : حتی اگر فاسییت کف پا بدون دلیل مشخصی ایجاد شود ، برخی از عوامل می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.آنها عبارتند از:

۱-  سن:  ورم کف پا بیشتر در سنین 40 تا 60 سال دیده می شود.

۲-  انواع خاصی از ورزش:  فعالیت هایی که استرس زیادی به پاشنه و بافت متصل شده شما وارد می کنند – مانند دویدن در مسافت های طولانی ، رقص باله و رقص هوازی – می توانند در بروز ورم مفصل کف پا موثر باشند.

۳- عیوب مکانیک پا:  صافی کف پا ، گودی کف پای زیاد ، الگوی غیرعادی راه رفتن می تواند بر نحوه توزیع وزن هنگام ایستادن تأثیر بگذارد و می تواند فشار بیشتری به فاشیای کف پا وارد کند.

 ۴- چاقی:  وزن اضافی ، استرس اضافی بر فاشیای کف پا شما وارد می کند.

مشاغلی که مجبور هستند مدت طولانی رو پاهای خود بایستند. کارگران کارخانه ها ، معلمان و سایر افرادی که بیشتر ساعات کار خود را صرف راه رفتن یا ایستادن بر روی سطوح سخت می کنند ، می توانند به فاشیای کف پا آسیب برسانند.

تشخیص خارپاشنه

تشخیص خارپاشنه

خار پاشنه یا ورم فاشیا یا پرده کف پا براساس گرفتن شرح پزشکی و معاینه فیزیکی شما تشخیص داده می شود. در طول معاینه ، پزشک مناطق حساس در پای شما را بررسی می کند. محل درد شما می تواند به تعیین علت آن کمک کند.

 آزمایشات تصویربرداری خار پاشنه

پزشک شما ممکن است عکسبرداری با اشعه ایکس یا ام آر آی (MRI) را برای پیشنهاد کند.
درعکس برداری با اشعه ایکس یک تکه استخوان از استخوان پاشنه بیرون زده (خار) دیده  می شود. در گذشته ، این خارهای استخوانی اغلب دلیل درد پاشنه مقصر شناخته می شدند و با جراحی برداشته می شدند. اما بسیاری از افرادی که خار پاشنه استخوان دارند،  درد پاشنه ندارند.

درمان خارپاشنه

درمان خارپاشنه :اکثر افرادی که مبتلا به ورم فاشیای کف پا هستند با درمان معمولی از جمله استراحت ، بکار بردن یخ در ناحیه دردناک و کشش در طی چندین ماه بهبود می یابند.

داروها :  مسکن ها مانند ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB ،) و ناپروکسن سدیم (Aleve) ممکن درد و التهاب ناشی از ورم کف پا را کاهش دهند.

روشهای درمانی خار پاشنه :

۱- تمرینات کششی و تقویت کننده : یا استفاده از وسایل خاص ممکن است علائم را تسکین دهد. آنها عبارتند از:

۲- فیزیوتراپی : معمولا فیزیوتراپیست می تواند یک سری تمرینات را برای کشش فاشیای کف پا و تاندون آشیل و تقویت عضلات پایین پا به شما بدهد.

۳- آتل شب :  ممکن است پزشک توصیه کند که هنگام خواب آتل بپوشید که ساق پا و قوس پا را کشیده نگه دارد۰.  این امر باعث می شود شبها ناحیه کف پا و تاندون آشیل در حالت کشش قرار داشته باشد.

۴-  کفی ها :  ممکن است پزشک برای کمک به توزیع مساوی فشار به کف  پاها ، کفی (ارتز) برای شما تجویز کند که روزها بپوشید.

پیشگیری از به‌وجود آمدن خارپاشنه

پیشگیری از به وجود آمدن خار پاشنه مهم‌ترین اصل پیشگیری از این بیماری، پوشیدن کفش مناسب، متناسب با فعالیت بدنی‌ است. کفش‌های استاندارد شوک ناشی از برخورد مداوم پاشنۀ پا به زمین را خنثی می‌کند نیز مناسب خواهد بود. توجه داشته باشید که قبل از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین و ورزشی، حتما بدن را گرم کنید. انجام تمرینات کششی در طول فعالیت نیز ضرورت دارد.

از پوشیدن کفش‌های کاملا تخت و بدون قوس یا با پاشنۀ بسیار بلند برای طولانی‌مدت خودداری کنید. از دیگر مواردی که ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد، اضافه وزن است. کاهش وزن در درمان بیماری خارپاشنه بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

→ خواندن مطلب قبلی

آشنایی با علل پا درد و درمان آن

خواندن مطلب بعدی ←

علل افتادگی پلک چشم و درمان آن

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *