بیماری های کلیوی

بیماری های کلیوی ها جفتی از اندام های اندازه مشت هستند که در انتهای قفسه سینه قرار دارند. در هر طرف ستون فقرات یک کلیه وجود دارد. کلیه ها ممکن است آسیب ببینند و نتوانند کار اصلی خود را انجام دهند.

سیستم کلیه و مجاری ادراری شامل کلیه ها، حالبها، مثانه و پشابراه است. ادرار توسط کلیه تشکیل شده و در سایر بخش های این سیستم جریان یافته و نهایتا از بدن خارج می گردد

آسیب های که به کلیه وارد میشود میتواند بر اثر:

• شرایط مزمن (طولانی مدت)

بیماری کلیوی می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی از جمله ضعف استخوان ها، آسیب عصبی و سوء تغذیه شود.

وظیفه اصلی کلیه

وظیفه اصلی کلیه ها  تصفیه کردن مواد زائد، آب اضافی و سایر ناخالصی های موجود در خون است‌ و همچنین کلیه ها برای داشتن بدن سالم ضروری هستند  کلیه ها‌ میزان pH، نمک و پتاسیم بدن را تنظیم می کنند.

کارکرد کلیه

1. تشکیل ادرار
  2. دفع مواد زاید
  3. تنظیم الکترولیتها
  4. تنظیم تعادل اسید – باز
  5. کنترل تعادل آب
  6. کنترل فشار خون
  7. کلیرانس کلیوی
  8. تنظیم تولید گلبول های قرمز خون
  9. سنتز ویتامین D به شکل فعال
  10. ترشح پروستاگلاندین‌ ها

انواع بیماری های کلیوی

انواع بیماری های کلیوی اختلال عملکرد کلیه ها و دستگاه ادراری تحتانی شایع می باشد و ممکن است در هر سنی و با هر شدتی رخ دهد.

بیماری مزمن کلیه یک بیماری طولانی مدت است که به مرور زمان بهبود نمی یابد ومعمولاً در اثر فشار خون بالا ایجاد می شود.

بیماری کلیوی شامل :

سنگ کلیه

بیماری کلیوی پلی‌ کیستیک

گلومرولونفریت

عفونت ادرار

سنگ کلیه

سنگ کلیه از مشکلات شایع کلیه است. این مشکل زمانی اتفاق می افتند که مواد معدنی و سایر مواد موجود در خون در کلیه متبلور می شوند و توده های جامد (سنگ) را تشکیل می دهند.سنگ کلیه معمولاً هنگام ادرار از بدن خارج می شود. دفع سنگ کلیه می تواند بسیار دردناک باشد اما بندرت باعث ایجاد مشکلات جدی می شوند.

بیماری کلیوی پلی‌ کیستیک

بیماری کلیوی پلی کیستیک نوعی اختلال ژنتیکی است که باعث رشد تعداد زیادی کیست (کیسه های کوچک مایعات) در کلیه ها می شود.این کیست ها می توانند در عملکرد کلیه اختلال ایجاد کرده و باعث نارسایی کلیه شوند.

گلومرولونفریت

گلومرولونفریت التهاب گلومرول است. گلومرول ها ساختارهای بسیار کوچک در کلیه ها هستند که خون را تصفیه می کنند. گلومرولونفریت می تواند در اثر عفونت ها، داروها یا ناهنجاری های مادرزادی ایجاد شود و معمولا به خودی خود بهتر می شود

عفونت ادرار

عفونت ادراریک نوع عفونت باکتریایی است در هر بخش از دستگاه ادراری اتفاق می افتد.عفونت های مثانه و مجرای ادرار شایع ترین نوع هستند که به راحتی قابل درمان بوده و بندرت به مشکلات سلامتی دیگر منجر می شوند.

راه های تشخیص بیماری

راه های تشخیص بیماری پزشک ابتدا مشخص خواهد کرد که آیا شما در گروه های پرخطر قرار دارید یا خیر. سپس برای بررسی عملکرد درست کلیه ها آزمایشاتی انجام خواهد این آزمایشات شامل:

میزان فیلتراسیون گلومرولی (GFR)

• سونوگرافی یا اسکن توموگرافی محاسباتی (CT)
  • بیوپسی کلیه
  • آزمایش ادرار