برای ارتودنسی دندان باید چه مراحلی را طی کرد؟

برای ارتودنسی دندان باید چه مراحلی را طی کرد؟

به علم و مهارت نظم دادن بین دندان‌ها و روابط بین‌فکی، ارتودنسی می‌گویند. اگر به هر دلیلی بین فک و دندان‌هایتان روابط نامنظم و نازیبایی وجود دارد، می‌توانید از یک ارتودنتیست کمک بگیرید تا این مشکل را برطرف کند. اگر پزشک کار خود را به‌خوبی انجام دهد، لبخند زیبا به چهره‌تان هدیه می‌دهد و ناهماهنگی‌های دندان‌هایتان را ازبین می‌برد. قبل از انجام این کار، پیشنهاد می‌دهیم که حتماً اطلاعاتی دربارۀ تمام مراحل ارتودنسی دندان به‌دست بیاورید تا این کار را با آگاهی کامل انجام دهید.

معرفی تمامی مراحل ارتودنسی دندان

در ادامه، مراحل ارتودنسی دو فک برای بزرگسالان و کودکان را معرفی می‌کنیم تا اطلاعاتی کاملی دربارۀ این روش به‌دست بیاورید:

  • دریافت مشاوره از پزشک

در مراحل ارتودنسی دندان اولین مرحله قبل از نصب، دریافت مشاوره از پزشک حاذق و حرفه‌ای است. او باید ابتدا شرایط دندان‌ها و فکتان را بسنجد تا براساس آن بتواند بهترین شیوه برای ارتودنسی را معرفی کند. انجام این کار بدون مشورت با پزشک، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و از قبل باید حتماً مشاوره‌های لازم را از دکتر دریافت کنید و او شما را به‌صورت فیزیکی معاینه کند.

در جلسۀ مشاوره، پزشک تمام شرایط دندان‌ها مثل رویش دندان روی دندانی دیگر، رشد دندان در زیر دندان‌های دیگر و … را بررسی می‌کند. طی این جلسه سؤال‌های مختلفی نیز از شما پرسیده خواهد شد تا پزشک نسبت‌به شرایطتان اطلاعات کامل‌تری به‌دست بیاورد.

  • گرفتن عکس‌های اشعه ایکس

نوبت به یکی دیگر از مراحل ارتودنسی کودکان و بزرگسالان می‌رسد؛ پزشک در این مرحله باید از دندان‌های بیمار به کمک اشعه ایکس، عکس‌های پانورامیک بگیرد. این عکس‌ها در تشخیص عیوب و مشکلات دندان‌های بیمار به پزشک کمک زیادی می‌کنند.

  • کشیدن دندان توسط پزشک

بعد از این‌که پزشک عکس‌ها را گرفت، وارد یکی دیگر از مراحل ارتودنسی بزرگسالان و کودکان می‌شوید که کشیدن دندان نام دارد. در این مرحله پزشک با توجه به عکس‌ها، تشخیص می‌دهد که آیا کشیدن یک یا برخی از دندان‌ها ضروری است یا خیر. درواقع دندان‌هایی که مانعی برای سایر دندان‌هایتان هستند، باید کشیده شوند تا فضای کافی برای مابقی به‌وجود بیاید. دندان‌هایی که معمولاً فضای دهانتان را اشغال می‌کنند و مانع رشد یا چینش صحیح سایر دندان‌ها می‌شوند، آسیاب‌های پیشین یا دندان‌هایی هستند که در موقعیتی نامناسب می‌رویند.

  • ایجاد فاصلۀ مناسب

ازجمله مراحل ارتودنسی بزرگسالان و کودکان، تعیین فاصله بین دندان‌ها توسط پزشک است. درواقع براکت‌ها باید کامل براساس فاصلۀ بین دندان‌هایتان نصب شوند، برای همین انجام این مرحله بسیار ضروری است. حتی در برخی موارد پزشک‌ها به‌کمک ابزار‌های خاصی، بین دندان‌های بیمار فاصله به‌وجود می‌آورند تا بتوانند ارتودنسی را با کیفیت بالا انجام دهند. کسانی که فاصلۀ بین دندان‌هایشان کم است، طی چند روز یا چند هفتۀ متوالی باید از اسپیسر‌ها یا فاصله‌ساز‌ها استفاده کنند تا مشکلشان برطرف شود.

  • قالب‌گیری

یکی از مراحل ارتودنسی کودکان یا بزرگسالان، قالب‌گیری است که پزشک بعد از مراحل قبلی آن را انجام می‌دهد. این کار حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و به پزشک در تعیین جنبه‌های مهم ارتودنسی بسیار کمک می‌کند. قالب‌گیری به پزشک‌های حرفه‌ای کمک می‌کند تا جزییات ارتودنسی ازجمله طول سیم‌ها، نوع قطعه‌ها و … را تشخیص دهد.

  • باندینگ کردن

یکی از ساده‌ترین مراحلُ باندینگ کردن است که در آن دکتر باید نوار‌های فلزی را دور آسیاب‌ها قرار دهد. این ابزار نقش لنگر‌هایی مستحکم را برای ابزار‌های ارتودنسی در دهان ایفا می‌کند. پیوند باند‌ها با یکدیگر در دنیای امروز پیشرفت کرده‌است، برای همین نیازی به نصب آن‌ها روی تمام دندان‌هایتان نیست. درواقع با این روشُ باند‌ها فقط در دندان‌های عقب قرار می‌گیرند.

  • اتصال باند‌ها

برای انجام این کار، پزشک ابتدا داخل دهان بیمار را بررسی می‌کند و دهان او را به‌واسطۀ خمیر دندان مخصوصی می‌شوید و خشک می‌کند. اکنون با قراردهی باند‌ها در پشت دندان‌ها، کار خود را آغاز کرده و بعد از جاگذاری باند‌ها، شروع به پاک‌کردن مواد اضافی خواهد کرد. پزشک‌ها برای این‌که در این مرحله از محل اتصال باند‌ها مطمئن شوند، از نور آبی استفاده می‌کنند.

  • نصب سیم‌ها

پزشک‌ها برای اتصال سیم‌ها به براکت‌ها، از مواد پلاستیکی مخصوصی استفاده می‌کنند. این مواد رنگ‌بندی‌های مختلفی دارند و انتخاب رنگشان برعهدۀ بیماران است.

  • اصلاح کردن

یکی از مهم‌ترین مراحل ارتودنسی دو فک، چک کردن اتصالات به یکدیگر و عوض کردن کش‌هاست. درواقع کش‌های مخصوص باعث حرکت دادن دندان‌ها می‌شوند. شاید کش‌ها در طول دورۀ درمان، خاصیت کشسانی‌شان را از دست دهند و یا موقعیت عوض شود، برای همین پزشک در هر جلسه، آن‌ها را تعویض خواهد کرد.

  • برداشتن ارتودنسی‌ها

زمانی که پزشک از مراحل نصب ارتودنسی به‌صورت کامل رضایت داشت و مطمئن بود که اکنون تمام مشکلات فک و دندان‌های بیمار برطرف شده‌است، می‌تواند این ابزار را از روی دندان‌های او بردارد. برای انجام این کار کافیست براکت‌ها و سیم‌ها جدا شوند.

ارتودنسی دندان چقدر طول می‌کشد؟

این کاملاً به شرایط دندان‌هایتان بستگی دارد. برخی افراد بین فک و دندان‌هایشان ناهماهنگی‌های زیادی است. بنابراین باید مدت زمان طولانی از این ابزار استفاده کنند تا تمام مشکلاتشان برطرف شود. اما به‌طورکلی تمام مراحلی که گفتیم، معمولاً بین ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می‌کشند. شما طی این مدت باید به‌طور مدام به پزشک مراجعه کنید تا او براساس شرایط دندان‌هایتان تصمیم بگیرد که آیا باید ارتودنسی‌ها را بردارد یا خیر. مدت زمان این کار کاملاً به شرایطی مثل فاصلۀ دندان‌ها؛ میزان سلامت دندان‌ها؛ سلامت لثه‌ها؛ سلامت استخوان‌های نگه‌دارنده و میزان همکاری بیمار با پزشک بستگی دارد.

نکته‌های مهم دربارۀ مراحل نصب ارتودنسی دندان

در ادامه چند نکتۀ مهم و کاربردی دربارۀ ارتودنسی دندان می‌گوییم که کمکتان می‌کنند با آگاهی بیشتری این کار را انجام دهید:

  • ارتودنسی باعث ایجاد درد خفیفی می‌شود. این درد معمولاً بین چند روز تا یک هفته طول می‌کشد و سپس به‌مرور از بین می‌رود.
  • در طول دورۀ ارتودنسی، نیاز به مسواک مخصوص دارید تا بتوانید براکت‌ها را تمیز کنید.
  • بلافاصله بعد از انجام این کار، احتمال سرزبانی صحبت کردنتان وجود دارد، اما بعد از مدتی این مشکل نیز از بین می‌رود.
  • باید به‌صورت مداوم از نخ دندان مخصوص استفاده کنید تا نظافت دهانتان حفظ شود.
  • باید به‌طور مداوم به پزشک متخصص مراجعه کنید تا شرایط فعلی‌تان را بررسی کند و براساس آن‌ها برای ارتودنسی‌هایتان تصمیم بگیرد.
  • به هیچ عنوان در دورۀ ارتودنسی، تنقلات، غذا‌ها و خوراکی‌هایی با بافت سخت و رنگی نخورید، چون به سلامت ارتودنسی‌هایتان آسیب می‌رسانند. بهترین مواد غذایی در طول این دوره، خوراکی‌هایی سرشار از کلسیم، ویتامین و مواد معدنی هستند.
  • هرچه سنتان برای انجام ارتودنسی کمتر باشد، گزیه‌های بیشتری برای انجام این کار پیش‌ِرو دارید. اما با این حال هیچ محدودیت سنی‌ای وجود ندارد و با هر سن‌وسالی می‌توانید این کار را انجام دهید. گاهی اوقات برای کسانی که سن زیادی دارند، نیاز به ارتودنسی طولانی‌مدت‌تر یا حتی جراحی فک خواهد بود.
  • اگر می‌پرسید کدام مرحلۀ ارتودنسی سخت‌تر است؟ باید بگوییم هر مرحله سختی خود را دارد، اما از بین آن‌ها به‌نظر می‌رسد که اتصال باندها و نصب سیم‌ها سخت‌تر باشند، چون پزشک باید ابزاری خاص را داخل دهانتان قرار دهد.

جمع‌بندی

با خواندن این مقاله اکنون مراحل ارتودنسی دندان را می‌دانید و همچنین از این‌که کدام مرحلۀ ارتودنسی سخت‌تر است اطلاع دارید. اگر می‌خواهید این کار با کیفیت بالا انجام شود و طی مراحل درمان دچار درد‌ها و مشکلات مختلف نشوید، حتماً به پزشک‌های حرفه‌ای و بامهارت مراجعه کنید که سال‌ها در این زمینه علم‌اندوزی و تجربه دارند و می‌دانند چطور یک ارتودنسی بدون درد، خوب و کاملاً باکیفیت را برایتان انجام دهند تا از این کار رضایت کاملی داشته باشید.

→ خواندن مطلب قبلی

آشنایی با کاربردی ترین تجهیزات دندانپزشکی و برند مناسب برای خرید

خواندن مطلب بعدی ←

mcv چیست و بالابودن آن در آزمایش خون به چه معناست؟

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *