بیماری دیسک گردن و درمان آن

بیماری دیسک گردن و درمان

بیماری دیسک گردن

بیماری دیسک گردن چیست؟ به بافت بین استخوان های گردن، دیسک بین مهره ای می گویند. دیسک ها از یک قسمت مرکزی نرم مانند ژله و یک پوسته بیرونی تشکیل شده است که حلقه ای قوی اما انعطاف پذیر مانند لاستیک است.

دیسک بین مهره ای یک مفصل بین هر یک از استخوان های ستون فقرات تشکیل می دهد که به آنها اجازه حرکت می دهد. هنگامی که لایه بیرونی اطراف دیسک پاره می شود، مرکز نرم ممکن است از طریق شکاف بیرون زده و یک دیسک فتق ایجاد کند.

با افزایش سن، دیسک های ستون فقرات شما ممکن است انعطاف پذیری و کشش خود را از دست بدهند. رباط های اطراف دیسک ها شکننده می شوند و به راحتی پاره می شوند. هنگامی که برآمدگی یا بیرون زدگی دیسک رخ می دهد، می تواند به اعصاب اطراف نخاع یا نخاع فشار وارد کند و علائم دردناکی ایجاد کند.

علت و دلایل ایجاد دیسک گردن

گردن ما از مهره هایی تشکیل شده است که از جمجمه تا قسمت بالایی بدن امتداد دارند. دیسک گردن ضربه بین استخوان ها را جذب می کند. استخوان ها، رباط ها و ماهیچه های گردن، سر را پشتیبانی و حرکت می دهند.

ناهنجاری ها، التهاب ها و آسیب ها می توانند باعث درد و سفتی گردن شوند. روند پیری و ساییدگی ستون فقرات می تواند باعث بیرون زدگی و فتق دیسک در گردن شود. بیماری دیسک گردن و درمان دیسک گردن عوامل متعددی دارد.

فتق دیسک همچنین می تواند در اثر فعالیت های مکرر و آسیب ستون فقرات ایجاد شود. علت و دلایل ایجاد دیسک گردن شوند عبارتند از:

  • فشار یا ضربه مستقیم
  • چاقی
  • سیگار کشیدن
  • وضعیت بد بدن مانند خمیده بودن گردن به مدت طولانی
  • بی تحرکی

شایع ترین علائم دیسک گردن

شایع ترین علائم دیسک گردن

فتق دیسک در گردن می تواند باعث گردن درد، بازو درد، شانه درد، بی حسی و سوزن سوزن شدن در بازوها و دست ها شود. کیفیت و نوع درد متفاوت است.

درد مبهم، درد تیز، احساس سوزش در موقعیت صحیح و درد در بازوها و گردن که تشخیص دقیق آنها دشوار است، معمولاً اولین علائم التهاب ریشه های عصبی به دلیل مشکلات گردن هستند.

شایع ترین علائم دیسک گردن مانند بی حسی، سوزن سوزن شدن و به خصوص ضعف در عضلات بازو نشانه هایی هستند که هشدار می دهند مشکل جدی تر است.

دیسک گردن و سرگیجه

دیسک گردن و سرگیجه: مهره ها و دیسک های بین مهره ای گردن به تدریج ساییده می شوند و باعث آرتروز گردن می شوند. این می تواند باعث سرگیجه مرتبط با گردن شود.

این وضعیت به طناب نخاعی یا اعصاب نخاعی فشار وارد می کند و جریان خون به مغز و گوش داخلی را مسدود می کند و باعث سرگیجه می شود. فتق دیسک به تنهایی می تواند بدون آرتروز باعث سرگیجه شود.

دیسک گردن و سردرد

دیسک گردن و سردرد: این علامت معمولاً در بیماران دارای دیسک بیرون زده بین مهره های 1 و 3 بروز می کند. درد بسیار نزدیک به عصب سه قلو منشأ می گیرد، بنابراین درد می تواند به سمت بالا در پشت سر و صورت باشد.

با این حال، حتی با بیرون زدگی دیسک پایین، خود دیسک می تواند باعث درد در مفاصل اطراف گردن، خستگی عضلانی، فشردگی عصب یا سایر بافت های نرم شود.

دیسک گردن و درد دست راست

دیسک گردن و درد دست راست: بیشتر افراد راست دست هستند و از دست راست خود برای فعالیت های روزانه، ورزش، رانندگی و غیره استفاده می کنند، بنابراین دست راست بیشتر در معرض آسیب است.

علت درد دست راست علاوه بر استفاده زیاد، پارگی، کشیدگی، کوفتگی یا التهاب تاندون ها، یخ زدگی شانه، بورسیت، شکستگی، ساییدگی مفاصل شانه و در موارد بسیار نادر مشکلات قلبی است.

حتی درد احشایی، مانند مشکلات کیسه صفرا، می تواند باعث درد در بازوی راست شود. در هر یک از این مشکلات، درد در ناحیه و ماهیت خاصی بروز می کند و فیزیوتراپ با تجربه با معاینه بالینی و آزمایش های مختلف علت درد را مشخص می کند.

اما اینکه درد دست راست به دلیل بیرون زدگی دیسک گردن باشد بستگی به نوع بیرون زدگی دیسک دارد و ام آر آی نشان خواهد داد که آیا دیسک به صورت یک طرفه به سمت راست، دو طرفه بیرون زده یا فقط در مرکز بیرون زده است.

برای مثال، در شکل زیر، دیسک در سمت راست بیرون زده است، بنابراین به ریشه عصب راست فشار می‌آورد و درد به سمت راست شلیک می‌کند.

دیسک گردن و تاری دید

دیسک گردن و تاری دید: نیمه در رفتگی‌های مهره‌های گردنی ممکن است علائمی مانند تاری دید، سرگیجه، سردرد و دوبینی ایجاد کند. بیرون زدگی دیسک در مراحل اولیه نمی‌تواند تاری دید ایجاد کند اما در بیرون زدگی های مزمن با تخریب دیسک، ستون فقرات گردنی دچار آرتروز می‌شوند که می‌تواند همراه با تاری دید باشد. علاوه بر این، بی‌ثباتی‌های ستون فقرات گردنی هم با مشکلات چشمی همراه هستند.

دیسک گردن و چشم درد

دیسک گردن و چشم درد: تنش عضلانی در گردن و شانه‌ها می‌تواند منجر به سردرد یا چشم درد شود، زیرا جریان خون به چشم شما محدود می‌شود. دیسک گردن در صورتی که با سردرد گردنی یا میگرن همراه باشد، بیمار چشم درد را تجربه خواهد کرد که می‌تواند یک‌طرفه یا دوطرفه باشد.

درد شانه، درد بازو و درد ساعد

درد شانه، درد بازو و درد ساعد : در صورت نبود مشکل در بافت‌های نرم و استخوان‌های شانه، بازو و ساعد می‌توان گفت درد بازو، ساعد و شانه دردی ارجاعی از گردن است. همانطور که در شکل زیر می‌بینیم بیرون‌زدگی‌های دیسک c3 ،c4 باعث درد شانه، c5 باعث درد بازو و c6 ،c7 ،T1 باعث دردهای ساعد می‌شوند.

چه افرادی بیشتر دچار دیسک گردن می‌شوند

چه افرادی بیشتر دچار دیسک گردن می‌شوند :

  1. سن: فتق دیسک گردن در سنین 30 تا 55 سالگی شایعتر است.
  2. جنسیت: خانم‌ها تقریبا 1.5 برابر بیشتر از آقایان دچار دیسک گردن می‌شوند.
  3. ژنتیک: در صورت وجود سابقه خانوادگی دیسک گردن در شما هم ممکن است بروز کند.

فاکتورهای شایع دیگری که باعث ایجاد دیسک گردن می‌شوند، عبارتند از:

  1. افزایش سن
  2. عدم ورزش منظم
  3. استفاده از دخانیات
  4. وضعیت بد بدن (به عنوان مثال بلند کردن نادرست یا پیچ خوردن باعث ایجاد فشار اضافی بر ستون فقرات گردنی می‌شود)
  5. انواع آسیب دیدگی‌ها

روش‌های درمان دیسک گردن

روش‌های درمان دیسک گردن

روش‌ها درمان دیسک گردن شامل موارد زیر است:

فیزیوتراپی دیسک گردن

    • لیزر درمانی دیسک گردن
    • مگنت تراپی
    • تکارتراپی
    • الکتروآکوپانچر
    • بیوفیدبک تراپی
    • اولتراسوندتراپی
    • تحریکات الکتریکی
    • کمپرس سرد یا گرم
    • سوزن خشک: هدف این درمان‌ها کاهش درد، کاهش اسپاسم، افزایش خون‌رسانی و تحریک روند رشد و ترمیم بافت‌های آسیب دیده است.
    • ترکشن
    • درمان‌های دستی
    • تمرین درمانی یا ورزش‌های اصلاحی: هدف این درمان‌ها رفع کوتاهی‌های عضلات، تقویت عضلات ضعیف شده و تقویت حس عمقی گردن است.

جراحی

آب درمانی دیسک گردن

آب درمانی دیسک گردن در کنار سایر درمان‌های فیزیوتراپی می‌تواند گزینه خوبی برای کشش و تقویت عضلات گردن و کاهش فشار بر روی دیسک‌های گردن باشد. آب درمانی به از بین بردن و کاهش دردهای ناگهانی و یا مزمن کمک می‌کند.

همچنین آب درمانی باعث سم زدایی از بدن شده و به کاهش اسپاسم و گرفتگی‌های عضلانی کمک می‌کند.

دارو درمانی

مانند سایر مشکلات در دیسک گردن هم خط اول دارو درمانی است. داروهای ضد درد و ضدالتهاب که به طور شایع تجویز می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • دارو های ضد درد و ضدالتهاب مانند آسپیرین، ایبوپروفن، ناپروکسن
  • داروهای شل کننده عضلانی

همه داروها با توجه به شرایط فعلی و سابقه بیماری‌های شما تجویز می‌شود. بنابراین بهتر است از مصرف خودسرانه داروها اجتناب شود.

گردنبند طبی دیسک گردن

استفاده کوتاه مدت از کولار یا گردنبند دیسک گردن نرم در صورت درد شدید، جهت استراحت گردن و جلوگیری از حرکات نامناسب مفید می‌باشد. اما استفاده طولانی مدت علاوه بر سفتی گردن باعث کاهش قدرت عضلات گردن می‌شود.

روش های نوین درمان دیسک گردن 

روش های نوین درمان دیسک گردن شامل جراحی اندوسکوپیک و جراحی لیزری است که در ادامه بررسی می‌نماییم.

جراحی اندوسکوپی

این روش نیاز به بیهوشی عمومی ندارد. محل جراحی برش کمی می‌خورد، پس خونریزی هم ندارد. بیمار 3 ساعت پس از عمل مرخص می‌شود. درد و عوارض جراحی هم پس از این عمل کمتر خواهد بود.

بسته به شرایط خاص بیمار، روش جراحی آندوسکوپی ممکن است با استفاده از یکی از دو روش به ستون فقرات دسترسی پیدا کند:

  • داخل آلو آمینار
  • ترانسفرامینال

در مرحله بعد، یک دوربین کوچک به منطقه هدف ستون فقرات وارد می‌شود. دوربین از نظر مستقیم جراح، تصاویر واقعی و به موقع از محل عمل را بر روی مانیتور ضبط می‌کند. دوربین آندوسکوپی در طی مراحل جراحی به جراح کمک می‌کند تا دیسک را ببیند و فشار را از روی دیسک بردارد.

جراحی لیزری

مانند روش قبلی این روش هم نیاز به بستری ندارد و بیمار بلافاصله مرخص می‌شود. در این روش از دستگاهی کوچک و قلم مانند که موج لیزر دارد استفاده می‌شود که باعث تبخیر آب دیسک شده و فشار بر روی اعصاب کم می‌شود.

جراحی لیزری ستون فقرات که با لیزر انجام می‌شود، معمولا حدودا یک ساعت طول می‌کشد و فقط به یک برش کوچک نیاز دارد. اکثر بیماران در همان روز به خانه می‌روند و برش‌های کوچک آنها با یک باند پوشانده می‌شود.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی معمولا استفاده از دست‌ها برای دستکاری بافت‌های نرم مانند عضلات و تاندون‌ها، برای افزایش گردش خون، کاهش تنش عضلانی و ایجاد احساس راحتی است. برای افرادی که دچار درد و سفتی گردن مزمن هستند، معمولاً مراجعه به ماساژ درمانی، فیزیوتراپیست یا سایر متخصصان بهداشتی واجد شرایط کمک کننده است.

انواع مختلفی از ماساژ وجود دارد که در تکنیک‌ها، محل فشار و میزان فشارهای اعمال شده توسط دست و سایر روش‌ها متفاوت است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که ماساژ گردن می‌تواند مقداری تسکین درد گردن و بهبود دامنه حرکتی را فراهم کند، به ویژه هنگامی که توسط یک متخصص آموزش دیده چند بار در هفته و به مدت چند هفته انجام شود.

ماساژ درمانی برای گردن یک روش درمانی نسبتاً بی‌خطر است. برخی از افراد ممکن است کمی پس از ماساژ احساس درد گردن و یا تورم داشته باشند، اما این عوارض به طور معمول طولانی مدت نیست.

در موارد نادری که ماساژ خیلی سخت انجام شود یا اگر صدمه‌ای از قبل در گردن وجود داشته باشد، ماساژ می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند آسیب به شریان مهره‌ای و سکته شود.

دو نوع رایج ماساژ برای رفع درد گردن عبارتند از:

  1. ماساژ سوئدی: این تمرکز بیشتر روی کشیدن‌های طولانی و مداوم است که به طور معمول در جهت جریان خون به قلب انجام می‌شود.
  2. ماساژ فریکشن هم در درمان دردهای عضلانی گردن موثر شناخته شده است.

روش‌های پیشگیری از دیسک گردن و گردن درد

 پیشگیری از دیسک گردن و گردن درد

رعایت موارد زیر می‌تواند در پیشگیری از دیسک گردن و همچنین انواع گردن درد موثر باشد.

بالش مناسب

برخی از بالش‌های گردنی از فومی با کیفیت بالا ساخته شده‌اند که متناسب با خطوط سر و گردن شما تنظیم می‌شوند تا تنش را کاهش دهند و راحتی بیشتری ایجاد کنند.

وضعیت سر هنگام استفاده از موبایل یا مطالعه

وضعیت بد بدن قطعا می‌تواند باعث سفتی گردن، درد یا حتی آسیب‌دیدگی شود، زیرا فشار زیادی روی عضلات و لیگامان‌ها وجود دارد که از پشت و گردن حمایت می‌کنند. بیشتر افراد تمایل دارند وزن سر و شانه‌های خود را جلو بگذارند که معمولاً سر به جلو آمده نامیده می‌شود.

وضعیت ایده آل برای ستون فقرات گردنی شما این است که سر در وضعیت خنثی قرار داشته باشد (و گوش‌ها مستقیما بالای شانه‌ها قرار بگیرند، یعنی عمود باشند). در حین مطالعه یا استفاده از موبایل باید کتاب یا گوشی را بالا در سطح چشمان خود بیاورید و از خم کردن طولانی مدت گردن اجتناب کنید.

انعطاف پذیری و قدرت

انعطاف پذیری و قدرت برای جلوگیری از صدمات گردن ضروری است و یک روش خوب برای تقویت عضلات، کشش و ورزش منظم گردن است. چرخش، جمع شدن شانه، باز کردن شانه‌ها، شنا، ایروبیک در آب می‌توانند کمک زیادی به شما در بهبودی از مشکلات جزئی گردن کنند. توصیه می‌شود هر روز تمرینات اساسی گردن را انجام دهید، خواه گردن درد دارید یا نه.

نوشیدن آب کافی

اگر به یک دلیل دیگر برای نوشیدن آب بیشتر در طول روز احتیاج داشتید، اینجاست. دیسک‌ها (ماده‌ای اسفنجی مانند که بین مهره‌ها قرار دارد) در گردن از آب تشکیل شده است، بنابراین تغذیه آنها و استحکام آنها برای سلامت گردن بسیار مهم است. همچنان که تشنگی خاصی ندارید به نوشیدن آب بپردازید.

رژیم غذایی شامل منیزیم

استفاده از منیزیم به شل شدن و انقباض عضلات کمک می‌کند. بنابراین گنجاندن غذاهای غنی از منیزیم در رژیم غذایی روزانه می‌تواند به شما در جلوگیری از مشکلات مربوط به عضلات گردن کمک کند. مقدار زیادی میوه، سبزیجات، مغزها، حبوبات، غلات سبوس‌دار و لوبیا بخورید.

→ خواندن مطلب قبلی

دلایل ایجاد کک و مک چیست؟

خواندن مطلب بعدی ←

9 دلیل موفق نبودن افراد در رژیم های لاغری

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *