راهنمای ماه هفتم بارداری: چگونه با مشکلات و افزایش وزن حاملگی مقابله کنیم؟

رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم، دو مورد از مهم‌ترین نکات مراقبتی ماه هفتم بارداری هستند. ماه هفتم حاملگی، نقطه آغاز سه ماهه پایانی دوران بارداری است. این دوره، با علائمی مانند بی‌خوابی، تنگی نفس و تغییرات در نحوه راه رفتن همراه خواهد بود. استراحت کافی، مدیریت استرس، پرهیز از مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر و مراقبت از بهداشت دهان و دندان، همگی از نکات راهنمای ماه هفتم بارداری هستند. رعایت این موارد، حل کردن چالش‌های دوره بارداری را راحت‌تر می‌کند. در ماه هفتم، حداکثر قد جنین ۲۹.۹ سانتی‌متر و وزنش، ۱ کیلو و ۳۰۰ است.

 

بعد از به اتمام رسیدن سه ماه دوم بارداری، با ورود به ماه هفتم، جنین در حال آماده شدن برای تولد است. ماه هفتم بارداری، شامل هفته‌های ۲۷ تا ۳۰ بارداری می‌شود. در این هفته‌ها، جنین رشد چشم‌گیری دارد و شکم مادر، بزرگ‌تر از ماه‌های قبل است. همزمان با ماه هفتم بارداری، اندام‌های مهم بدن جنین مانند ریه‌ها، با چند اقدام پیشرفته رشد خود را تکمیل می‌کنند.

مراقبت‌های دوران بارداری، به حفظ سلامتی مادر و جنین در طول ۹ ماه بارداری کمک می‌کنند. این مراقبت‌ها شامل معاینات منظم، آزمایش‌ها، سونوگرافی و آموزش‌های لازم می‌شود. دریافت مراقبت‌های دوران بارداری، خطر سقط جنین یا مشکلاتی مثل حاملگی خارج از رحم، تولد زودهنگام و … را کاهش می‌دهد

 

 

وزن مادر در ماه هفتم بارداری

وزن مادر در ماه هفتم بارداری، به دلیل سرعت رشد جنین افزایش می‌‌یابد. البته این موضوع فقط مربوط به ماه هفتم بارداری نبوده و با وزن قبل از بارداری و تغذیه مادر نیز ارتباط دارد. نکته مهم در خصوص وزن دوران بارداری، تناسب میزان شاخص توده بدنی مادر (BMI) با وزن و قد مادر است. شاخص توده بدنی یک معیار رایج برای ارزیابی وزن بدن نسبت به قد است که نرمال بودن یا غیرنرمال بودن وزن را تعیین می‌کند. شما به راحتی می‌توانید با تقسیم وزن بر قد، میزان شاخص توده بدنی خود را محاسبه کرده و عدد به دست آمده را با الگوی استاندارد BMI مقایسه کنید.

 

در ماه هفتم بارداری از چه مواد غذایی می‌توان تغذیه کرد؟

توجه به تغذیه و مراقبتهای ماه هفتم بارداری برای حفظ سلامت مادر و جنین بسیار مهم است. زیرا سرعت رشد جنین نسبت به ما‌های قبل زیاد است و مادر باید برای تامین نیاز‌های جنین، باید یک برنامه غذایی متنوع و متعادل داشته باشد. تغذیه بارداری، شامل گروه پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، غلات کامل، مواد آهن‌دار، سبزیجات تازه، میوه‌ها، مغزی‌جات و موارد دیگر هستند.

 

در ماه هفتم بارداری انجام چه ورزش‌هایی مناسب است؟

در ماه هفتم بارداری، انجام ورزش‌های ملایم و ایمن در بهبود سلامت جسمی و روانی مادران بسیار موثر است. بعضی از ورزش‌های مناسب شامل موارد زیر هستند:

 

پیاده‌روی؛ پیاده‌روی ملایم و منظم می‌تواند به حفظ تناسب اندام، کاهش استرس و بهبود گردش خون کمک کند.

شنا و ورزش‌های آبی؛ شنا و ورزش‌های آبی باعث کاهش فشار بر مفاصل و ستون فقرات شده و باعث احساس سبکی ایجاد می‌کنند.

یوگا و پیلاتس؛ یوگا و پیلاتس مخصوص بارداری می‌توانند به افزایش انعطاف‌پذیری، تقویت عضلات و بهبود تنفس مادر کمک کنند.

تمرینات کششی؛ حرکات کششی ملایم می‌توانند به کاهش تنش عضلانی و افزایش انعطاف‌پذیری کمک کنند.

استفاده از دوچرخه ثابت؛ استفاده از دوچرخه ثابت می‌تواند یک ورزش مناسب برای قلب و عروقی قلبی باشد. البته به شرطی که با سرعت آرام پدال بزنید.

 

رشد و اندازه جنین در هر هفته چگونه است؟

درطول سه‌ماهه سوم، جنین آخرین مراحل رشد خود را سپری می‌کند که بسیار حساس و مهم است. افزایش وزن، افزایش حرکات، رشد نهایی مغز، تکمیل رشد ریه‌ها، و افزایش شاخص چربی در بدن جنین، از نشانه‌های مهم رشد او در ماه هفتم بارداری هستند. این تغییرات، با انجام سونوگرافی مشخص می‌شوند. در جدول زیر، اندازه جنین را هر هفته از ماه هفتم بارداری بررسی کرده‌ایم:

شماره هفته‌ها وزن جنین قد جنین اعضای رشد یافته 
هفته ۲۸  نزدیک به یک کیلوگرم  ۳۷ سانتی‌متر  مغز و اعصاب در حال تکامل هستند؛
هفته ۲۹  نزدیک به یک کیلو و ۱۵۰ گرم  ۳۸ سانتی‌متر مغز، اعصاب و ریه‌ها در حال تکامل هستند؛
هفته ۳۰  حدود یک کیلو و ۴۰۰ گرم ۴۰ سانتی‌متر رشد شاخص چربی همراه با رشد اعضا؛
هفته ۳۱  یک کیلو و ۶۰۰ گرم ۴۲ سانتی‌متر برخی اندام‌ها همچنان در حال تکامل هستند؛
هفته ۳۲ یک کیلو و ۸۰۰ گرم ۴۳ سانتی‌متر اندازه قطر سر به ۱۰ سانتی‌متر می‌رسد.

 

در ماه هفتم بارداری، جنین با سرعت زیاد برای زندگی خارج از رحم آماده می‌شود. از‌این‌رو مراقبت‌های پزشکی و رژیم غذایی سالم در این دوره بسیار حیاتی است. برای دریافت اطلاعات کامل‌تر، پیشنهاد می‌کنیم مطلب مربوط به تقویم هفته به هفته بارداری را مطالعه کنید.

 

متخصص زنان مشکلات مربوط به اندام‌های تناسلی زنانه را تشخیص می‌دهد و درمان می‌کند. این فرد با تمام جنبه‌های سلامت جنسی مانند مراقبت‌های پیشگیرانه، غربالگری سرطان و معاینات فیزیکی سروکار دارد. متخصصان زنان شرایطی را که بر سیستم تولید مثل زنان تأثیر می‌گذارد، تشخیص می‌دهند و درمان می‌کنند

 

وزن مادر در ماه هفتم بارداری

وزن مادر در ماه هفتم بارداری، به دلیل سرعت رشد جنین افزایش می‌‌یابد. البته این موضوع فقط مربوط به ماه هفتم بارداری نبوده و با وزن قبل از بارداری و تغذیه مادر نیز ارتباط دارد. نکته مهم در خصوص وزن دوران بارداری، تناسب میزان شاخص توده بدنی مادر (BMI) با وزن و قد مادر است. شاخص توده بدنی یک معیار رایج برای ارزیابی وزن بدن نسبت به قد است که نرمال بودن یا غیرنرمال بودن وزن را تعیین می‌کند. شما به راحتی می‌توانید با تقسیم وزن بر قد، میزان شاخص توده بدنی خود را محاسبه کرده و عدد به دست آمده را با الگوی استاندارد BMI مقایسه کنید.

 

آزمایش‌های عمومی ماه هفتم بارداری

آزمایش‌های عمومی در دوران بارداری برای اطمینان از سلامت مادر و جنین انجام می‌شوند. این آزمایش‌ها به پزشک کمک می‌کنند تا هرگونه مشکل یا ناهنجاری را زودتر تشخیص داده و اقدامات لازم را انجام دهد. مهم‌ترین آزمایش‌های عمومی در دوران بارداری شامل موارد زیر هستند:

 

آزمایش‌های مربوط به خون؛ این آزمایش‌ها شامل بررسی سطح هموگلوبین، هماتوکریت، تعداد گلبول‌های قرمز، سفید و پلاکت‌ها هستند.

آزمایش گروه خونی و Rh؛ این آزمایش به منظور تعیین گروه خونی و وضعیت Rh مادر تجویز می‌شود.

آزمایش سطح قند خون؛ این آزمایش برای بررسی سطح گلوکز خون و برای تشخیص دیابت بارداری انجام می‌شود.

آزمایش‌های غربالگری؛ این آزمایش‌ها برای تشخیص بیماری‌های ژنتیکی مانند تالاسمی، سیستیک فیبروزیس و سایر بیماری‌های مهم تجویز می‌شوند.

آزمایش‌های عفونی؛ به منظور بررسی وجود عفونت‌هایی مانند HIV، سیفلیس، هپاتیت B و C، و عفونت‌های دیگر تجویز می‌شوند.

آزمایش‌های ادرار؛ برای بررسی وجود عفونت‌های ادراری، بررسی سطح پروتئین، قند و تشخیص بیماری‌های کلیوی انجام می‌شوند.

 

برای مشاوره ماه هفتم بارداری به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

بدیهی است که شما از آغاز بارداری تا ماه‌های پایانی باید به‌طور مرتب با دکتر زنان در ارتباط باشید تا تمام حالت‌ها و تغییراتی که مشاهده می‌کنید را گزارش دهید. درحالت کلی، ماه هفتم بارداری یکی از نقطه مرز‌های مهم در دوران بارداری است. زیرا مهم‌ترین بخش رشد جنین را به خود اختصاص می‌دهد. هنگام گذراندن ماه هفتم حاملگی خود بایستی نکات مهم را تمام و کمال در زندگی روزمره خود پیاده کنید.

تشخیص و درمان اختلالات سیستم تولید مثل زنان، مشاوره جنسی و بارداری، تخصص دکتر زنان و زایمان است. از مهم‌ترین وظایف دکتر زنان می‌توان به مراقبت‌های پیش و بعد از زایمان، مراقبت‌های پس از زایمان، مدیریت درد زایمان و مشاوره باروری اشاره کرد. متخصص زنان و زایمان به درمان بیماری‌هایی مثل عفونت‌های زنان، اندومتریوز، پولیپ رحم، فیبروم رحم، پره‌اکلامپسی، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک می‌پردازد. در صورت ابتلا به این بیماری‌ها، برای اخذ نوبت دکتر زنان می‌توانید از نوبت دهی دکتر زنان و زایمان در سایت دکتردکتر استفاده کنید.

ماخذ : مجله سلامت دکتردکتر(https://drdr.ir/mag/)

→ خواندن مطلب قبلی

اگر کاندوم پاره شد و مایع منی داخل واژن ریخت چکار کنیم؟

خواندن مطلب بعدی ←

روزهای گرم از مصرف مایعات شیرین و کافئین‌دار خودداری کنید

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *