راهنمای اول بارداری: آنچه هر مادر باردار باید بداند

اگر در ماه اول بارداری به‌سر می‌برید، باید بدانید که رشد جنین در رحم بسیار سریع پیش می‌رود. ضمن اینکه اندازه آن، بسیار کوچک است. احتمالاً علائم بارداری ماه اول مانند سوزش معده یا سوهاضمه را هم احساس می‌کنید. تمام نشانه‌های ماه اول حاملگی ریشه در تغییرات هورمونی دارند. امکان بروز حالت تهوع و استفراغ یا تغییرات خلقی هم در این دوران وجود دارد.

با آگاهی از بارداری، باید اقدام به انتخاب یک متخصص زنان و زایمان کنید. این پزشک با انجام اموری مانند سونوگرافی بارداری و تجویزاتی درباره تغذیه دوران بارداری، به شما در عبور از این دوران کمک می‌کند.

مراقبت‌های دوران بارداری، به حفظ سلامتی مادر و جنین در طول ۹ ماه بارداری کمک می‌کنند. این مراقبت‌ها شامل معاینات منظم، آزمایش‌ها، سونوگرافی و آموزش‌های لازم می‌شود. دریافت مراقبت‌های دوران بارداری، خطر سقط جنین یا مشکلاتی مثل حاملگی خارج از رحم، تولد زودهنگام و … را کاهش می‌دهد

 

 

دستورات ماه اول بارداری چیست؟

در ماه اول بارداری، نیاز به پیگیری اقدامات متنوع و پرشماری نیست. فقط باید بدانید که در حال وارد شدن به تغییری جسمی و روحی هستید که اهمیت زیادی دارد. پس آگاهی درباره آن، بسیار حیاتی و ضروری است. برای اینکه مطمئن شوید که باردار هستید و اوضاع را تحت کنترل بگیرید، باید:

 

  • با متخصص زنان و زایمان ملاقات کنید.
  • تا دچار تهوع صبحگاهی نشده‌اید، بدن را با مواد مختلف تقویت کنید.
  • بیشتر از همیشه به سلامت خود برسید و مثلاً خوابتان را تنظیم کنید.
  • نوشیدن الکل و کشیدن سیگار را جداً کنار بگذارید چون بسیار خطرناک‌اند.
  • برای تغذیه‌ ماه اول حاملگی برنامه‌ای سالم تدارک ببینید و حواستان به غذاهای مفید باشد.
  • با مشورت پزشک درباره مصرف مکمل‌هایی مانند اسید فولیک به نتیجه و برنامه‌ای مشخص برسید.

خود را از نظر روانی و امکانات مورد نیاز هم آماده کنید تا در ماه‌های سخت‌تر پیش رو، مشکلی پیش نیاید. اقدامات لازم ماه اول بارداری را بشناسید و به اجرای آن‌ها پای‌بند بمانید. به مراقبت‌ های بارداری توجه کامل داشته باشید تا این دوران پرچالش، به‌راحتی بگذرد.

 

ترک سیگار و اجتناب از مصرف الکل

مصرف الکل و مخدرها در دوران بارداری می‌تواند تاثیرات جدی و مضری بر سلامت مادر و جنین داشته باشد. این اثرات می‌توانند شامل مشکلات جسمی، روانی و رشدی برای جنین باشند. دلایل اصلی برای اجتناب از مصرف الکل و مخدرها در دوران بارداری عبارتند از:

  • سندروم الکل جنینی (FAS)؛ این سندروم باعث مشکلات جسمی، ذهنی و رشدی در کودک می‌شود. علائم شامل نقص‌های جسمی، مشکلات یادگیری و رفتاری، و مشکلات اجتماعی هستند.
  • نقص‌های مادرزادی؛ مصرف الکل و مخدرها باعث ایجاد نقص‌های مادرزادی مانند مشکلات قلبی، نقص‌های چهره و مشکلات رشد استخوانی و عضلانی می‌شود.
  • مشکلات رشد و تکامل؛ کودکان متولدشده از مادرانی که در دوران بارداری الکل مصرف کرده‌اند، ممکن است با مشکلات رشد و تکامل مواجه شوند. این مشکلات شامل کاهش وزن تولد، مشکلات در تغذیه و مشکلات در رشد ذهنی و حرکتی هستند.
  • کم‌وزنی هنگام تولد؛ مصرف مخدرها می‌تواند منجر به کاهش وزن تولد نوزاد شود. چنین چیزی در بلندمدت با خطرات سلامتی همراه است.
  • سندرم ترک نوزادی (NAS)؛ نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری مخدر مصرف کرده‌اند، ممکن است با سندرم ترک نوزادی مواجه شوند. این نوزادان علائمی مانند لرزش، تحریک‌پذیری، گریه‌های شدید و مشکلات در تغذیه و خواب را تجربه می‌کنند.

 

بدن در ماه اول بارداری چه تغییراتی می‌کند؟

در ماه نخست بارداری، تغییراتی در تمام بدن مادر رخ می‌دهد. با نگاهی به تغییرات رحم می‌توانید روند این دوران را تحت کنترل بگیرید. توجه به تغییرات دهانه رحم و آگاهی از تغییرات جنین هم در این زمان ضروری است. در ماه اول، تغییرات بسیار قابل توجه و شاخص نیستند. اگر از بارداری آگاه شده‌اید، سریعاً تحت نظارت دکتر زنان قرار بگیرید. در این مرحله، مهم است که بدن خود را برای بارداری و زایمان آماده کنید. این یعنی مصرف نوعی مکمل مولتی ویتامین برای اطمینان از بهره‌مندی از تمام مواد مغذی مورد نیاز خود و فرزندتان برای ماه‌های آینده. رسیدگی به تغذیه هم بسیار واجب است. شروع یا ادامه‌دادن برنامه‌های ورزشی در این ماه هم مفید خواهید بود. با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این فعالیت‌ها برایتان مشکل‌زا نخواهند بود.

 

از چه زمانی تست بارداری مثبت می‌شود؟

تست بارداری میزان هورمون گنادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) را در ادرار اندازه‌گیری می‌کند. این هورمون تنها زمانی وجود دارد که فرد باردار باشد. با بدل‌شدن تخمک به جنین، سلول‌های اطراف آن که بعداً به جفت تبدیل می‌شوند، hCG تولید می‌کنند. آزمایش خون هم برای با بررسی hCG در خون پیش می‌رود. آزمایش خون می‌تواند چند روز زودتر از آزمایش ادرار نتیجه مثبت را نشان دهد.

 

بهتر است هر چه سریع‌تر، پس از عقب‌افتادن قاعدگی آزمایش بارداری انجام دهید. تست بارداری می‌تواند ۱۰ روز پس از لقاح، نتیجه مثبتی را نشان دهد. با‌این‌حال، به‌طور معمول، حدود ۳ هفته طول می‌کشد تا hCG کافی در ادرار وجود داشته باشد و آزمایش بارداری مثبت شود. تست‌های بارداری مقرون به صرفه و قابل اعتماد زیادی وجود دارند که بدون نسخه (OTC) در دسترس‌اند.

 

آزمایش و تست‌های ضروری دوران بارداری

آزمایش‌ها و تست‌های دوران بارداری، نقشی حیاتی در مراقبت از سلامت مادر و جنین ایفا می‌کنند. آزمایش‌های بارداری، روش‌هایی تشخیصی و مهم هستند که در دسته مهم‌ترین اقدامات مراقبتی بارداری، قرار می‌گیرند. انجام این آزمایش‌ها، به سلامت مادر و جنین، کمک می‌کنند. در جدول زیر به معرفی انواع آزمایش‌ها و زمان انجام آن‌ها پرداخته‌ایم:

نام آزمایش زمان انجام هدف
آزمایش خون (گروه خونی و Rh) اولین ویزیت تعیین احتمال ناسازگاری Rh و تجویز آمپول روگام
آزمایش CBC بررسی کم‌خونی و سایر مشکلات خونی
آزمایش هپاتیت B و C بررسی عفونت و درصورت‌نیاز، اقدامات پیشگیرانه
آزمایش HIV
آزمایش تیروئید بررسی عملکرد تیروئید و تجویز دارو درصورت‌نیاز
آزمایش ادرار هر ویزیت بررسی عفونت ادراری، سطح پروتئین و قند
سونوگرافی اولین ویزیت و درصورت‌نیاز در ویزیت‌های بعدی تایید بارداری، بررسی سلامت جنین، تعیین سن بارداری، تشخیص ناهنجاری‌های جنینی، بررسی موقعیت جفت، اندازه‌گیری مایع آمنیوتیک
غربالگری اول هفته ۱۱ تا ۱۳ بارداری بررسی احتمال نقص‌های لوله عصبی و سندرم داون
غربالگری دوم هفته ۱۵ تا ۲۰ بارداری

 

 

 

متخصص زنان مشکلات مربوط به اندام‌های تناسلی زنانه را تشخیص می‌دهد و درمان می‌کند. این فرد با تمام جنبه‌های سلامت جنسی مانند مراقبت‌های پیشگیرانه، غربالگری سرطان و معاینات فیزیکی سروکار دارد. متخصصان زنان شرایطی را که بر سیستم تولید مثل زنان تأثیر می‌گذارد، تشخیص می‌دهند و درمان می‌کنند

 

برای مشاوره ماه اول بارداری باید به چه دکتری مراجعه کرد؟

در ماه اول بارداری، احتمالاً احساس خوبی دارید و هنوز علائم جدی به‌سراغتان نیامده‌اند. البته ممکن است که خستگی و کمی عصبی‌بودن را هم تجربه کنید. در این دوران باید زیر نظر دکتر زنان قرار داشته باشید. حواستان به علائم عصبی هم باشد و به سلامت روان ماه اول بارداری توجه کنید. به علائمی مانند دردها و گرفتگی‌های شدید شکمی هم دقت داشته باشید. علائم عفونت ادراری را هم جدی بگیرید و اگر تب، سردرد یا سرگیجه دارید، حتماً مشکلات خود را با متخصص درمیان بگذارید. با مرور راهنمای ماه اول بارداری می‌توانید از پس چالش‌های این دوران برآیید.

تشخیص و درمان اختلالات سیستم تولید مثل زنان، مشاوره جنسی و بارداری، تخصص دکتر زنان و زایمان است. از مهم‌ترین وظایف دکتر زنان می‌توان به مراقبت‌های پیش و بعد از زایمان، مراقبت‌های پس از زایمان، مدیریت درد زایمان و مشاوره باروری اشاره کرد. متخصص زنان و زایمان به درمان بیماری‌هایی مثل عفونت‌های زنان، اندومتریوز، پولیپ رحم، فیبروم رحم، پره‌اکلامپسی، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک می‌پردازد. در صورت ابتلا به این بیماری‌ها، برای اخذ نوبت دکتر زنان می‌توانید از نوبت دهی دکتر زنان و زایمان در سایت دکتردکتر استفاده کنید.

برگرفته از سایت دکتردکتر(https://drdr.ir/)

 

→ خواندن مطلب قبلی

راهنمای تغذیه بارداری؛ تاثیر تغذیه بر سلامت مادر و جنین

خواندن مطلب بعدی ←

راهنمای ماه سوم بارداری: مراحل رشد جنین، تغذیه و توصیه‌های پزشکی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *