آیا تشخیص سندروم داون در بارداری ممکن است؟

آیا نگران وجود سندروم داون در جنین، فکر شما را به خود حسابی مشغول کرده است؟ اگر باردارید و سلامت جنین خواب را از شما ربوده‌است، باید به شما بگوییم، در این مطلب، قصد داریم به شما روشی را معرفی کنیم تا زودتر بتوانید به بررسی اختلال‌های ژنتیکی جنین بپردازید. پیش از آن‌که دیر شود! پس همراه ما باشید.

همه آنچه باید درباره آزمایش‌های غربالگری سندروم داون بدانید!

سندروم داون یک اختلال ژنتیکی است که به دلیل وجود یک نسخه اضافی از کروموزوم 21 رخ می‌دهد و می‌تواند بر رشد جسمی و ذهنی نوزاد تأثیر بگذارد. اگر شما هم نگران سلامت فرزند خود هستید، با انجام این آزمایش می‌توانید تا حدودی خیالتان راحت شود.

لازم است اینجا به شما بگوییم، غربالگری سندرون داون، یک روش %100 درست نیست و در آن احتمالاتی باید برای پاسخ مثبت یا منفی، در نظر بگیرید.

مزایای غربالگری سندرون داون چیست؟

غربالگری سندرم داون در دوران بارداری، علاوه بر شناسایی احتمالی این اختلال ژنتیکی، مزایای متعددی برای والدین و پزشکان به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

تصمیم آگاهانه

با اطلاع از احتمال وجود سندرم داون، والدین می‌توانند تصمیم‌های آگاهانه‌تری در مورد ادامه بارداری و برنامه‌ریزی برای آینده فرزند خود بگیرند.

آمادگی برای مراقبت‌ها

در صورت تشخیص سندرم داون و آگاهی والدین از این مسئله، پدر و مادر می‌توانند خود را برای ارائه مراقبت‌های ویژه به نوزاد آماده سازند. این امر شامل آشنایی با ویژگی‌های سندرم داون، یافتن متخصصان مناسب و برنامه‌ریزی برای خدمات درمانی در آینده است.

کاهش اضطراب

با انجام غربالگری، نگرانی بسیاری از والدین برطرف شده و با خیال آسوده‌تری ادامه بارداری را طی می‌کنند.

شناسایی زودهنگام سایر اختلالات

برخی از آزمایش‌های غربالگری علاوه بر سندرم داون، احتمال وجود سایر اختلالات کروموزومی مانند تریزومی 18 و 13 را نیز بررسی می‌کنند.

امکان مشاوره ژنتیک

در صورتی‌که نتایج آزمایش‌ها نشان‌دهنده احتمال وجود سندرم داون باشد، والدین می‌توانند با یک مشاور ژنتیک مشورت کرده و اطلاعات دقیق‌تری در مورد وضعیت جنین به دست آورند.

چه زمانی باید تست تشخیص سندروم داون را انجام داد؟

بهترین زمان برای انجام آزمایش‌های غربالگری سندرم داون در دوران بارداری، 2 بازۀ مشخص است:

سه‌ماه اول بارداری

بهترین زمان غربالگری جنین، هفته‌های 11 تا 13 بارداری است که ترکیبی از آزمایش خون و سونوگرافی از مادر گرفته می‌شود.

نحوۀ آزمایش غربالگری در سه‌ماهه اول، بدین صورت است که آزمایش خون همراه با سونوگرافی با هدف بررسی ضخامت پشت گردن جنین (NT) از مادر گرفته می‌شود.

سه‌ماه دوم بارداری

در بین هفته‌های 15 تا 18 بارداری، دومین تست غربالگری جنین از مادر گرفته می‌شود. در این آزمایش که به «کواد مارکر» (Quad Marker) شهرت دارد، میزان برخی هورمون‌ها و پروتئین‌های موجود در خون مادر، مورد بررسی قرار می‌گیرید.

نتایج این آزمایش‌ها معمولا درصد خطر را نشان می‌دهند و به والدین کمک می‌کنند تا در صورت نیاز به تست‌های تشخیصی دقیق‌تری مثل آمنیوسنتز اقدام کنند.

مدت زمان بررسی تست غربالگری سندرم داون چقدر است؟

مدت زمانی بررسی نتایج تست غربالگری، بسته به نوع آزمایش، آزمایشگاه و روش‌های مورد استفاده متفاوت است. اما به طور کلی، می‌توان گفت:

1.آزمایش‌های غربالگری سه‌ماهه اول

مدت زمانی که برای ارسال نتایج این آزمایش‌، زمان می‌برد، بین چند ساعت تا چند روز خواهد بود. البته برخی آزمایشگاه‌های بسیار مجهز زودتر نیز نتایج را ارسال می‌کنند.

2.آزمایش‌های غربالگری سه ماهه دوم

نتایج آزمایش‌های غربالگری در سه‌ماهه دوم بارداری می‌تواند اطلاعات مهمی درباره سلامت مادر و جنین ارائه دهد. در این دوره، معمولاً آزمایشاتی مانند سونوگرافی آنومالی و آزمایش‌های خون برای تشخیص اختلالات ژنتیکی و ناهنجاری‌های کروموزومی انجام می‌شود. نتایج این آزمایش‌ها ممکن است کمی بیشتر زمان‌ ببرد و چند روز تا یک هفته طول بکشد.

و اما سخن آخر

غربالگری سندروم داون به والدین و پزشکان کمک می‌کند تا با شناسایی زودهنگام این اختلال ژنتیکی، تصمیم‌های آگاهانه‌تری برای ادامه بارداری بگیرند. این آزمایش‌ها که معمولاً در سه‌ماهه اول و دوم بارداری انجام می‌شود، به کاهش اضطراب والدین، شناسایی دیگر اختلالات کروموزومی، و آماده‌سازی برای مراقبت‌های ویژه نوزاد کمک می‌کند. هرچند پاسخ این تست‌ها قطعیت ۱۰۰٪ ندارند، اما می‌توانند اطلاعاتی مهم و مفید درباره سلامت جنین، در اختیار شما بگذارند.

اگر به دنبال یک مرکز معتبر و مجهز برای تست غربالگری هستید، «آزمایشگاه نیلو» با وجود تجهیزات پیشرفته و تیم متخصص مجرب، آماده خدمت‌رسانی به شماست. کافی است؛ با ما تماس بگیرید.

→ خواندن مطلب قبلی

هشدار درباره خطرات مشروبات الکلی تقلبی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *