آشنایی با علل پا درد و درمان آن

پادرد

پا درد می‌تواند به علت مشکل در پا به وجود آمده یا از بخش دیگری از بدن به پا منتشر شود مثلا منشاء درد ستون فقرات یا باسن باشد. اغلب موارد درد پا ناشی از فرسودگی و سائیدگی، استفاده بیش از حد یا آسیب‌دیدگی مفاصل، استخوان‌ها یا عضلات پا است. شرایط و عللی که باعث درد پای شایع می‌شوند عبارتند از: شکستگی‌ها، ترک خوردگی‌ها یا رگ به رگ شدگی‌های عضلات، ربات‌ها یا زردپی‌های پا همراه با سندرم یا نشانگان درد ناحیه‌ای پیچیده یا کمپلکس، سیاتیک و درد اندام فانتوم (درد در اندامی که وجود ندارد)

علل پادرد

علل پادرد: پا درد میتواند علل فراوانی داشته باشد اما رایج ترین آنها شامل:

  • شکستگی
  • رگ به ر گ
  • شرایط و بیماری‌های مربوط به آسیب عصبی
  • گرفتگی عضلات
  • نشانگان باند IT و ورم زانو

شکستگی‌ها

شکستگی وقتی استخوان در پا دچار ترک‌خوردگی یا شکستگی به علت سقوط، تصادفات خودروئی یا صدمات دیگر می‌شود درد ایجاد شده ممکن است شدید باشد. درد پای ناشی از شکستگی استخوان ممکن است راه رفتن را دشوار کرده و با تورم، کبودی و درد ناشی از لمس همراه شود.

رگ به رگ شدن

رگ به رگ شدن عضلات در پاها به ویژه در افرادی شایع است که فعالیت‌های ورزشی شامل دویدن و توقف و سپس شروع ناگهانی حرکت دارند. کشیده شدن یا رگ به رگ‌‌ شدن همسترینگ باعث درد ناگهانی و شدید در پشت ران می‌شود.

شرایط و بیماری‌های مربوط به آسیب عصبی

شرایط و بیماری های مربوط به آسیب عصبی سیاتیک ممکن است باعث درد پا در جایی شود که عصب سیاتیک به دلیل قرار گرفتن تحت فشار یا به دام افتادن ملتهب شود. از آنجا که این عصب به سمت پائین از قسمت تحتانی ستون فقرات کشیده شده و ازطریق باسن‌ها استخوان‌های لگن و پا امتداد پیدا می‌کند، درد مرتبط با این عصب می‌تواند در هر کدام از این قسمت‌ها احساس شود.

گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات پای شبانه یا در شب، ممکن است با مشکلات عصبی در ارتباط باشد. این گرفتگی‌های غیراختیاری دردناک عضله در اغلب اوقات هنگامی که فرد دراز کشیده است روی میدهد. اگرچه گرفتگی‌های شبانه پا معمولا به عضلات ساق پا مربوط می‌شوند اما عضلات کف پا و یا ران نیز ممکن است دچار این عارضه شوند.

نشانگان باند IT و ورم زانو

نشانگان باند و It و ورم زانو عبارت است از آزردگی یا التهاب زردپی‌ها که باندهای ضخیم متصل کننده عضلات به استخوان‌ها در تمام بدن هستند. این عارضه ممکن است باعث حس کشیدگی و درد در قسمت خارجی لگن‌، پا و زانو شود.

عوامل همراه پادرد

عوامل همراه پا درد؛ ممکن است همراه با پا درد به علت آسیب دیدگی ملاحظه شوند عبارتند‌از کبودی پا، تورم پا، درد در هنگام لمس و ناتوانی برای راه رفتن روی یک پا. علائمی که می‌تواند با درد پا به علت عفونت و التهاب همراه شوند عبارتند از سرخی پوست، تورم پا، تب، تورم مفصل، درد مفصل، کمردرد و غدد لنفاوی متورم در ناحیه کشاله ران. حس سوزن سوزن شدن در پا ممکن است نشانه‌ای دال بر وجود یک مشکل عصبی پایه‌ای باشد و یا به واسطه گردش خون ضعیف،‌پا صرفا خواب رفته باشد.

درمان پا درد

درمان پادرد:استراحت دادن پای آسیب دیده طوری که امکان التیام آن وجود داشته باشد، ممکن است لازم باشد از یک ابزار ثابت کننده،‌آتل یا پروتز برای محدود کردن حرکت پا استفاده کنید همچنین ممکن است گاهی لازم باشد از وارد کردن فشار روی پا برای حداقل 48 ساعت اجتناب کنید و براساس صلاح‌دید پزشک،‌فعالیت‌های معمول خود را دنبال نمائید.

برای 20 دقیقه هر 4 ساعت تا 24 ساعت روی محل آسیب، یخ بگذارید و یا طبق دستورالعمل دیگری که ارائه شده عمل کنید. از آیس‌پک یا بسته‌های یخی استفاده کنید و یا یخ خرد شده را در یک کیسه پلاستیکی بریزید آن را با یک حوله بپوشانید تا از پوست محافظت شود. یخ به جلوگیری از آسیب بافتی کمک کرده و باعث کاهش تورم و درد می‌شود.

پای آسیب‌دیده خود را بلند کرده و بالاتر از سطح قلب، تا آنجا که می‌توانید، نگه دارید. به این ترتیب، به کاهش درد پا و تورم کمک می‌شود. در صورت امکان، پای خود را روی بالشت یا پتو قرار دهید تا قسمت بلند شده در وضعیت راحتی قرار بگیرد.

وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید. اضافه وزن می‌تواند باعث وارد شدن فشار یا درد در ناحیه لگن، زانو و مفاصل قوزک پا شود. از پزشک مراقب خود بخواهید وزن ایده‌آل‌تان را مشخص کند و از وی کمک بگیرید تا برنامه‌ای برای کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن تدوین نماید.

مصرف دارو

مصرف دارو:ضد التهاب‌های غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن به کاهش تورم و پا درد کمک می‌کنند. این دارو ممکن است با نسخه پزشک تجویز شود اما امکان تهیه آن بدون نسخه نیز وجود دارد. ضد التهاب‌های غیراستروئیدی که NSAID نامیده می‌شوند ممکن است باعث خونریزی معده یا مشکلات کلیه در برخی بیماران شوند.

ماساژ دادن پا

ماساژ دادن پا با افزایش دادن گردش خون از طریق ماساژ، اسیدها از عضلات رگ‌ به‌رگ شده یا کشیده شده‌ی پا با سرعت بالاتری نسبت به شرایط معمول زدوده می‌شوند و امکان بازیابی سریع‌تر و داشتن عملکرد بهتر فراهم می‌گردد. حتی اگر فعالیت شدید ندارید انجام ماساژ 2 یا 3 جلسه در ماه مطلوب است. اگر منظما ورزش می‌کنید ماساژ می‌تواند به عنوان بخشی ضروری از فرایند حفظ انعطاف‌پذیری، عضلات‌تان را سالم نگه دارد. نشاط و شادابی‌ای که روز بعد از ماساژ احساس می‌کنید برایتان در مقایسه با سفتی و گرفتگی عضلات خسته، حیرت‌انگیز خواهد بود. ماساژ یک ابزار ارزشمند برای کاهش گرفتگی عضلات دردناک و غلبه بر آسیب دیدگی‌های بافت نرم مانند التهاب زردپی‌ها می‌باشد چرا که به کاهش تورم در عضله‌ای که به شدت تحت فشار بوده کمک می‌کنند و برای این منظور استقامت الیاف عضلانی و فیبرهای عضلانی‌ای که دچار گره‌خوردگی شده‌اند را افزایش می‌دهد.

ورزش

استفاده از دیوار

این ورزش باعث بهبود گردش خون در پاها شده و برای تمام علل متفاوت درد پا مفید است. به واسطه موقعیت پاها روی دیوار در این ورزش، هر گونه انسداد برطرف شده و درد پا کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند.

  • برای انجام این ورزش روی زمین دراز بکشید و چیزی را به عنوان تکیه‌گاه زیر شانه‌های خود قرار دهید سپس پاهای خود را محکم روی دیوار فشار دهید.
  • عضلات باسن شما باید کاملا روی زمین قرار بگیرد.
  • پاهای خود را به سمت بالا و پائین برای یک دقیقه حرکت دهید برای یک دقیقه استراحت کنید و سپس تکرار کنید.
  • این کار را پنج بار تکرار کرده و هر روز تعداد دفعات را بیشتر کنید.

بلند کردن پا

این ورزش ساده برای کاهش تمام دردهای عضلانی موثر است. با این‌کار تمام بدن در وضعیت آرامش قرار می‌گیرد بنابراین بهتر می‌توانید با دردی که ناگهان ظاهر شده مقابله کنید.

  • در وضعیت آرامش قرار گرفته و روی میزی که با پد پوشانده شده دراز بکشید.
  • در حالی که پای راست خود را بلند می‌کنید تمام بدنتان را با دست راست در تعادل قرار دهید.
  • به آهستگی پا را به شکلی کنترل‌شده بلند کنید و به همان آرامی آن را پائین بیاورید.
  • این حرکت را 10 بار تکرار کنید یک دقیقه استراحت کنید و سپس آن را در سمت مقابل تکرار کنید.

 

→ خواندن مطلب قبلی

آستیگماتیک چشم چیست و درمان آن

خواندن مطلب بعدی ←

خارپاشنه چیست و درمان آن چگونه است

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *